Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door *Monique
Hoefbevangenheid is veel over geschreven en heel veel verschillende meningen. Mijn 2 shetlanders lopen 24/7 buiten (gedeeltelijk zand/gedeeltelijk gras), nooit langer als 2 a 3 uur per dag. Juist omdat ze sober gehouden dienen te worden krijgen ze hier schraal, stengelig (niet bemest) hooi of stro. En krijgen ze geregeld wilgentakken e.d om ze niet te laten vervelen. Verder werk ik er om de dag mee (voor de wagen, longeren, grondwerk, enz). Voor de nodige mineralen en vitaminen krijgen ze een supplement uit Engeland (Ultimate balancer) en de nodige "gezonde" dingen van BioRon.
1 keer in de 6 a 8 weken worden ze bekapt door Theo Flonck (Flonckwerk, natural balance).
Ze zijn goed in conditie  ;), maar niet moddervet en hebben gelukkig nog nooit last gehad van bevangenheid.
Neem eens contact op met Helen (Plant hier op BP), zij heeft ook 2 shetjes die geregeld bevangen zijn geweest. Zij vangt het volgens mij op met heel kruiden. Bevangenheid kan trouwens het hele jaar niet alleen in voor of najaar
Door doranto
Hope schreef: Liver comp van phytonics, daarna detox van hetzelfde merk.
Ik merkte na een week dat mijn paard er dramatisch slecht begon uit te zien, vooral de vacht. Het ging pas na ruim zes weken de goede kant op.
pffff heftig  :(
Het is vandaag de 3de dag, ben benieuwd hoe het hier gaat verlopen. Ben vanmorgen nog even een rondje met hem gaan stappen. Even een stukje door het bos en verder over de bestrating (om zijn hoeven kort te houden). Heb nog niets gemerkt. Maar dat is dan ook nog te vroeg dus.
Dat hij er straks eventueel niet uit ziet, maakt me niets uit (is toch maar tijdelijk) Ik hoop alleen dat hij zich er niet slecht bij gaat voelen...
Was dat bij jouw paardje wel het geval? Maakte ze behalve dat ze er slecht uit zag een zieke indruk?
Door doranto
Hee Monique :)
Helen heb ik volgens mij toen op die dag over natuurlijke hondenvoeding ontmoet. Ik kan ze altijd eens vragen. Maar eerst maar eens de resultaten van deze behandeling afwachten.
Vit./mineralen voeg ik niet toe. Ik ben van mening dat dat niet nodig is. Zeker niet voor een pony die niet werkt. (Een paar keer per week een relaxte buitenrit in stap, vind ik geen werk.) Kruiden geef ik wel door zijn ochtend-prakkie (een mok zemelen met wat geweekt lijnzaad). Ik heb nu de 'souplesse-mix' en de 'natuur-mix' van de paardendrogist. Verder voeg ik daar nog een heel klein beetje ijslands zeewier aan toe en heel af en toe een periode, een beetje knoflook.
Dat is eigenlijk alles. Verder moet hij het doen met goed hooi, een klein strookje gras en een liksteen ('Paard Natuursteen', met als enige toevoegingen, wat magnesium, zink en koper.)
En sinds kort dus leidingwater i.p.v. grondwater.
Gelukkig is Don slechts 1x licht bevangen geweest en heb ik door zijn voeding scherp in de gaten te houden een herhaling kunnen voorkomen. Maar het is wel balanceren hoor!. Je moet steeds rekening houden met het fructaangehalte en dus de verhouding gras / hooi. Ook heeft hij altijd heel erg aanleg gehad om dik te worden en dat is nou ook niet bepaald bevorderlijk om HB te voorkomen, dus de hoeveelheden moet ik ook altijd heel erg op letten. Het liefst wil je niet dat zijn gewicht teveel schommelt...
Zo meteen komt trouwens de paardentandarts. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. De vorige tandarts behandelde geen paarden zonder een licht roesje. Daar ben ik dus helemaal geen voorstander van.  Ik heb nu via via iemand anders gevonden die het normaal altijd zónder roesje doet. Dus ik ben benieuwd of het gaat lukken. Don kan soms een echte stresskip zijn  :P
Door *Monique
tja het vitaminen/mineralen verhaal is natuurlijk ieder voor zich. Ieder zijn mening. Ik deed het in het begin van de shetjes ook niet ook niet omdat ze sober zijn, maar ja wat dan.......Sinds een jaar ben ik ermee begonnen, en zowel de ezels als de pony's zien er beter uit en doen het er goed op.
Ik denk dus wel dat ze ietbij mogen krijgen omdat ze het ook niet uit andere voeding kunnen halen.
Balanceren blijft het zeker. Wij hebben EN ezels die snel te dik worden en dus ook kans op HB en de shetjes. Daarnaast heb ik nog een kruising painter die vaak net weer wat te schraal is. haar voer ik wel krachtvoer (zonder teveel suiker) als ook meer hooi als de andere viervoeters.
Zij is trouwens ook erg friemelig bij de tandarts en daar heb ik er dus ook voor gekozen (ook al ben ik er gene voorstander van) om licht te sederen. Teveel stress is niet goed voor de viervoeter en niet goed voor de tandarts die zijn werk niet goed kan doen. En je hebt sneller wondjes in de mond ......
Hier krijgen ze trouwens ook geregeld Bokashi (die maak ik zelf of koop ik bij BioRon) en ik ontgift ze 2 keer per jaar met drainage compositum
Door doranto
Ja, ik ga me binnenkort (weer) eens meer verdiepen in de voeding. Als je de site van "hoefnatuurlijk.nl" leest, zou je aan hooi en gras genoeg moeten hebben.....
De paardentandarts die net hier was zei echter ook, dat dat in Nederland niet het geval is en het dan tóch beter is om wat erbij te geven.  :-\
Dan zijn die kruiden die ik geef misschien toch niet voldoende....
Doranto stond trouwens zonder roesje keurig stil en liet alles heel braaf toe.
Wel constateerde ze (het is een ze) dat hij EOTRH heeft. Dat is deels genetisch bepaald, maar komt ook doordat de vorige tandarts alleen zijn kiezen  veilde en aan de voortanden niets deed. Tja, je zou in feite overal zelf verstand van moeten hebben! Dan denk je dat zijn gebit goed verzorgt wordt en dat blijkt dus achteraf niet het geval te zijn.
Ik zal als ik over 14 dgn. het evaluatiegesprek heb met Den Hoek, zijn voeding meteen eens aankaarten. Kijken wat ze daar van extra toevoegingen van vitaminen en mineralen vinden en wat ik dan erbij zou moeten geven. Ik wil gewoon het beste voor mijn paard, maar dan moet ik er natuurlijk wel achter kunnen komen wát dan het beste is.
Hoe maak jij Bokashi? En waarom is dat goed?
Door *Monique
Doranto schreef: Ja, ik ga me binnenkort (weer) eens meer verdiepen in de voeding. Als je de site van "hoefnatuurlijk.nl" leest, zou je aan hooi en gras genoeg moeten hebben.....
De paardentandarts die net hier was zei echter ook, dat dat in Nederland niet het geval is en het dan tóch beter is om wat erbij te geven.  :-\
Dan zijn die kruiden die ik geef misschien toch niet voldoende....
Doranto stond trouwens zonder roesje keurig stil en liet alles heel braaf toe.
Wel constateerde ze (het is een ze) dat hij EOTRH heeft. Dat is deels genetisch bepaald, maar komt ook doordat de vorige tandarts alleen zijn kiezen  veilde en aan de voortanden niets deed. Tja, je zou in feite overal zelf verstand van moeten hebben! Dan denk je dat zijn gebit goed verzorgt wordt en dat blijkt dus achteraf niet het geval te zijn.
Ik zal als ik over 14 dgn. het evaluatiegesprek heb met Den Hoek, zijn voeding meteen eens aankaarten. Kijken wat ze daar van extra toevoegingen van vitaminen en mineralen vinden en wat ik dan erbij zou moeten geven. Ik wil gewoon het beste voor mijn paard, maar dan moet ik er natuurlijk wel achter kunnen komen wát dan het beste is.
Hoe maak jij Bokashi? En waarom is dat goed?
moet nu even wat te eten voor ons zelf maken maar hier heb ik veel aan gehad: http://www.holistischpaard.nl/
Ik heb hier een workshop gevolgd voor het zelf maken van bokashi
Maar via de site van BioRon is ook veel info te vinden
Door Hope
Doranto schreef: pffff heftig  :(
Het is vandaag de 3de dag, ben benieuwd hoe het hier gaat verlopen. Ben vanmorgen nog even een rondje met hem gaan stappen. Even een stukje door het bos en verder over de bestrating (om zijn hoeven kort te houden). Heb nog niets gemerkt. Maar dat is dan ook nog te vroeg dus.
Dat hij er straks eventueel niet uit ziet, maakt me niets uit (is toch maar tijdelijk) Ik hoop alleen dat hij zich er niet slecht bij gaat voelen...
Was dat bij jouw paardje wel het geval? Maakte ze behalve dat ze er slecht uit zag een zieke indruk?
Ja, ze was echt lamlendig.
Ik zal eens kijken of ik nog een foto van haar kan vinden uit die tijd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door