Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Inouchka
#2995319
Hallo iedereen,

Zoals zovele voor mij kom ik met een vraag over jaarlijkse vaccinatie.

Maar eerst even kort verhaaltje!

Ik heb 2 poezen dames Meisj (4) en Noa (3) , beiden dames komen uit het asiel ((buitenkatten/gesteriliseerd).
Zij hebben van in begin alle vaccinaties gehad en tot op afgelopen juli.
Toen moesten beiden dames hun jaarlijkse inenting krijgen, echter ben ik vanwege meerdere redenen hier niet om geweest.
1) In mijn ouderlijk huis (wij hebben vroeger in totaal wel 20 katten gehad over de jaren heen), deden mijn ouders precies het zelfde, alleen de kitten entingen 1of2 jaarlijkse en daarna niets meer.
2) Hebben financieel een behoorlijke krappe tijd gekend.
3) Mijn poezen dames zijn heel gezond en nog nooit ziek geweest.
4) 2 jaar geleden is er een kat van ons overleden aan de inentingen.

Nu kreeg ik met mijn dierenarts een discussie.
Mijn katten en Kira (onze hond) krijgen elke maand een pilletje van comfortis tegen vlooien en om de 3 maanden worden ze alle 3 ontwormt.
Nu heb ik gisteren bij Meisj een Vlo ontdekt, dus meteen de kam erdoorheen en vond er nog 3 (de vlooien waren naar mijn mening wel versuft).
Dus ik gebeld naar de dierenarts van ja, hoe komt dit? Jullie prijzen zo die pilletjes aan, maar puntje bij paaltje heb ik toch vlooien in men huis....
Bleek dat beiden dames die van in begin bekend staan bij hun in gewicht (tussen de 3 en 3.5kg), maar de hoeveelheid kregen voor een poes van 1.8kg.
Nu kwamen we bij het puntje vaccineren, want omdat ze niet jaarlijks zijn gevaccineerd kan het daarmee wel samen hangen!
Ik ben geen dierenarts assistente of zo, maar in mijn ogen klonk dit als ware onzin!!
De assistente zei tegen mij dat ik mijn katten zsm moest laten vaccineren en gewoon door moest blijven gaan met de pilletjes.
Voor 2 katten samen kost vaccineren bij hun tussen de 80-90 euro! Daarbij komt nog de prijs van consult, die komt volgens mij op €44.
Daarbij kwam dat omdat het niet in juli ben geweest ik na 3 weken hun opnieuw moest laten vaccineren weer aan 80-90 euro.
De manier ook waarom ze mij aansprak, kwam over alsof ik aan dierenmishandeling deed omdat ik mijn katten dit jaar niet wou laten vaccineren :O
Heb ondertussen wel contact opgenomen met een andere dierenarts en die zei tegen mij als je katten gewoon gezond zijn en nooit ziek zijn geweest is die herhaling zeker niet noodzakelijk.

Nu mijn vraag wat zijn jullie ervaringen hiermee? Laten jullie wel elk jaar jullie huisdier vaccineren? Is het echt zo erg dat dit niet gebeurd?
Ik zag mijn katten altijd met liefde behandelen en zij zullen verder de beste zorg krijgen, maar is het tegenwoordig zo dat zij betere verzorging nodig hebben dan mijzelf?
Hou enorm veel van men beesten, maar gaat dit niet een beetje ver?

Geef me aub uw meningen...

Groetjes,

Inna
Laatst gewijzigd door Inouchka op wo 24 sep 2014, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hilde__
#2995322
Commerciële assistente  ::)

Dat de vlooien zijn gekomen doordat ze niet zijn ingeënt is natuurlijk onzin. Ik heb mijn katten de basisentingen gegeven en later nog 1x toen er een nieuwe kitten kwam maar daarna niet meer - dat is zo'n 3 jaar geleden denk ik. Ik geef ze ook niet preventief anti vlooien spul en ze hebben nog nooit vlooien gehad (afkloppen  ;) ) maar die van mij komen ook niet buiten. Buiten lopen ze veel eerder die beestjes op.

Dat je de enting na 3 weken zou moeten herhalen lijkt me ook niet waar, maar daar weet ik niet genoeg van. Volgens mij moet je die bij kittens na 3 weken herhalen omdat ze bij de 1e enting nog antistoffen van hun moeder kunnen hebben waardoor de enting dus niet aanslaat. Bij volwassen katten gaat dit dus niet op.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2995327
Grote onzin dat ze vlooien en niet enten de schuld geven. :-\
Komen ze bij jou ook nog buiten?
Mijn katten zijn 2x goed ziek geweest na entingen. Heb dus ook gezegd NOOIT meer. Heb ons zeker 400 eu gekost. :-\
Ontwormen doe ik ook nooit.
Natuurlijk moeten we goed voor onze beesten zorgen.
Maar dat hoef niet in entingen en ander gif te zitten.
Ik heb een hond en 2 katten en geef niets tegen vlooien en ent niet meer en ontworm ook niet.
Als ik hier lees dat mensen die vers voeren en 2 jaar aan een ontlastings onderzoek hebben meegedaan. waar dus nooit wormen in voor kwamen. Soms wel een passage en dan bleek een maand later dat er geen wormen waren. Het maagzuur heb ze dus zelf opgelost ;)
Preventief ontwormen bestaat trouwens niet. De middelen doden wormen als ze er zijn. Maar als jij vandaag ontworm en er waren geen wormen. En bv volgende week krijgen ze wel wormen ,dan werk het pilletje wat je een week/maand eerder heb gegeven niet :-\
Dus zouden de wormen pas gedood worden als je weer gaat ontwormen. ;)
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#2995329
HildeR schreef: Commerciële assistente ::)

Dat de vlooien zijn gekomen doordat ze niet zijn ingeënt is natuurlijk onzin. Ik heb mijn katten de basisentingen gegeven en later nog 1x toen er een nieuwe kitten kwam maar daarna niet meer - dat is zo'n 3 jaar geleden denk ik. Ik geef ze ook niet preventief anti vlooien spul en ze hebben nog nooit vlooien gehad (afkloppen ;) ) maar die van mij komen ook niet buiten. Buiten lopen ze veel eerder die beestjes op.

Dat je de enting na 3 weken zou moeten herhalen lijkt me ook niet waar, maar daar weet ik niet genoeg van. Volgens mij moet je die bij kittens na 3 weken herhalen omdat ze bij de 1e enting nog antistoffen van hun moeder kunnen hebben waardoor de enting dus niet aanslaat. Bij volwassen katten gaat dit dus niet op.
Mijn katten komen dus wel buiten en ik heb ieder jaar wel prijs met vlooien, ook al stofzuig ik elke dag, komen ze niet boven bv. Het heerst hier in de buurt gewoon enorm.
Tot op jaar geleden gebruikte ik altijd pipetjes en toen die comfortis uitkwam over gestapt op die pilletjes, maar als je hen er dan op aanspreek dat je vlooien hebt gevonden is het je eigen schuld? Nouja dit vond ik wel een enorme beschuldiging...
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#2995336
Thea schreef: Grote onzin dat ze vlooien en niet enten de schuld geven. :-\
Komen ze bij jou ook nog buiten?
Mijn katten zijn 2x goed ziek geweest na entingen. Heb dus ook gezegd NOOIT meer. Heb ons zeker 400 eu gekost. :-\
Ontwormen doe ik ook nooit.
Natuurlijk moeten we goed voor onze beesten zorgen.
Maar dat hoef niet in entingen en ander gif te zitten.
Ik heb een hond en 2 katten en geef niets tegen vlooien en ent niet meer en ontworm ook niet.
Als ik hier lees dat mensen die vers voeren en 2 jaar aan een ontlastings onderzoek hebben meegedaan. waar dus nooit wormen in voor kwamen. Soms wel een passage en dan bleek een maand later dat er geen wormen waren. Het maagzuur heb ze dus zelf opgelost ;)
Preventief ontwormen bestaat trouwens niet. De middelen doden wormen als ze er zijn. Maar als jij vandaag ontworm en er waren geen wormen. En bv volgende week krijgen ze wel wormen ,dan werk het pilletje wat je een week/maand eerder heb gegeven niet :-\
Dus zouden de wormen pas gedood worden als je weer gaat ontwormen. ;)
Wij hebben in onze buurt iemand die katten doodschiet, echt nog geen 4 meter weg van men achtertuin. Er zijn speculaties over wie het is, maar jammer genoeg geen bewijzen. Dit gebeurd voornamelijk overdag, daarom dat Noa en Meisj overdag binnen zijn in de bijkeuken, daar hebben ze een leuke poezen hoekje met allerlei hoekjes en dichte mandjes waar ze lekker kunnen knorren en 's nachts gaan ze naar buiten toe. Als het heel mooie weer is vertikken ze het wel eens om binnen te komen, maar zodra ze iemand vreemd zien zijn ze als de kippen weg gelukkig xD Ik had al wel een idee over ontwormen, heb wel eens meerdere artikelen hierover gelezen. Dus ik denk dat ik dit misschien ga beperken i.p.v. 4x per jaar naar 2x per jaar. Geen van men dieren heeft nog nooit wormen gehad en in controleer maandelijks wel eens hun ontlasting.
Voor vlooien behandel ik hun wel omdat ik van in begin ieder jaar hier al last van heb gehad, het heerst hier in de buurt enorm en ik werk als vrijwilliger op een asiel, dus kom er ook wel vaker mee in aanmerking en ik wil geen plaag in men huis. Nu moet ik wel zeggen, alle dekens, kussen etc worden wekelijks gewassen met standaard azijn, net zoals men eigen was. Daardoor heb ik gewoon minder last van vieze geurtjes en het zou preventief net iets meer doen om vlooien te vermijden.
Door Hilde__
#2995406
Inouchka schreef: Mijn katten komen dus wel buiten en ik heb ieder jaar wel prijs met vlooien, ook al stofzuig ik elke dag, komen ze niet boven bv. Het heerst hier in de buurt gewoon enorm.
Tot op jaar geleden gebruikte ik altijd pipetjes en toen die comfortis uitkwam over gestapt op die pilletjes, maar als je hen er dan op aanspreek dat je vlooien hebt gevonden is het je eigen schuld? Nouja dit vond ik wel een enorme beschuldiging...

Vervelend dat ze vlooien krijgen ondanks dat ze behandeld worden. Welke pipetjes gebruikte je? Ik heb zelf wel goede ervaringen met Stronghold. Toen Thomas hier kwam had ie wel vlooien (kwam ik 2 weken later achter), 1x stronghold gegeven en nooit meer vlooien gezien.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#2995416
Ik gebruikte altijd van bij de dierenarts en volgens mij was dat ook stronghold. Maar omdat ik toch elke keer prijs had raadde ze me aan om die comfortis (pillen) te gebruiken en dit deed ik ook netjes iedere maand (betaal maandelijks bijna €30 hiervoor) en toch heb ik met 1 poes elke keer prijs... Dus je wordt er beetje hopeloos van...
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#2995425
Vervelend dat ze vlooien krijgen ondanks dat ze behandeld worden. Welke pipetjes gebruikte je? Ik heb zelf wel goede ervaringen met Stronghold. Toen Thomas hier kwam had ie wel vlooien (kwam ik 2 weken later achter), 1x stronghold gegeven en nooit meer vlooien gezien.
[/quote]

KVV

Moderator: Lim Shakei 25 209
door Sjalot Bekijk laatste bericht
08 aug 2012 21:48
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door