Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door **Jolanda**
#2985148
Ik kijk er al maanden tegenaan: de schapenvachten wassen.
Nu het weer wat beter is durf ik het dan toch maar te doen.

Bad voor een deel laten vollopen, lanoline in het bad, vachtje er in en maar 'wassen'. Jee wat was dat water bruin!!
Ik heb hem een aantal keren uitgespoeld en 'uitgevrongen', maar toch lijkt het er op dat er nog een beetje lanoline in zit. (en er blijft bruin water uit komen :-X )

Kan dit kwaad? Moet ik echt nog een aantal keren het vachtje uitspoelen? Of mag ik hem nu te drogen hangen?
Gebruikersavatar
Door pike
#2985154
Weet niet, ik heb de mijne in een badje met Woolite gedaan, zachtjes gemasseerd  :biggrin2:, en net zolang gespoeld dat er geen bagger en geen sop meer uitkwam. Als er nog bruin water uitkomt is hij nog niet helemaal schoon gespoeld denk ik.
Ik heb ze niet uitgewrongen, gewoon kleddernat opgehangen, met twee lijmtangen aan een stang. Af en toe heb ik ze in hun model gerekt. Ze leken wel nieuw toen ze helemaal droog en gekamd waren :D Heb hier net de foto neergezet van voor en na:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 19826.2685

op pag. 180 even naar beneden

Ik heb het ook heel lang uitgesteld, was bang dat ik ze zou verprutsen. Uiteindelijk waren ze zo vies dat ik het maar geprobeerd heb. Had ik veel eerder moeten doen! Deze houden we erin.
Door cj
#2985165
Oh ik gooi ze gewoon op 30 gr wolwas en daarna in de droger op wol. Heb zo'n speciaal rek daarvoor.
Saskia
Door Lil
#2985178
Lanoline moet erin blijven. Op mijn fles staat eerst wassen, dan lanoline omdat het vet met wassen eruit gaat. Maar hoe zie jij de lanoline dan? Ik zie die niet (volledig oplossen in het warme water. Uiteraard niet heet, maar het lost bij lauw water gemakkelijk op).
Door Bennie
#2985194
Ik gooi ze in de winter oppe kop in de sneeuw en in de zomer hang ik ze op en spuit ik ze met koud water schoon... Maar sinds Kayla een keer flink ziek is geweest en hem heeft onder ge-piep-t en ge-pieeeep-t heb ik hem maar weggegooid :(.
Door **Jolanda**
#2985210
Lil schreef: Lanoline moet erin blijven. Op mijn fles staat eerst wassen, dan lanoline omdat het vet met wassen eruit gaat. Maar hoe zie jij de lanoline dan? Ik zie die niet (volledig oplossen in het warme water. Uiteraard niet heet, maar het lost bij lauw water gemakkelijk op).
Misschien verkeerd van mij: wolwasmiddel met lanoline, deze: http://babybum.nl/wasmiddellen/ulrich-w ... t-lanoline

Er zit dus nog iets van schuim in de vacht.

pike schreef: Weet niet, ik heb de mijne in een badje met Woolite gedaan, zachtjes gemasseerd  :biggrin2:, en net zolang gespoeld dat er geen bagger en geen sop meer uitkwam. Als er nog bruin water uitkomt is hij nog niet helemaal schoon gespoeld denk ik.
Ik heb ze niet uitgewrongen, gewoon kleddernat opgehangen, met twee lijmtangen aan een stang. Af en toe heb ik ze in hun model gerekt. Ze leken wel nieuw toen ze helemaal droog en gekamd waren :D Heb hier net de foto neergezet van voor en na:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 19826.2685

op pag. 180 even naar beneden

Ik heb het ook heel lang uitgesteld, was bang dat ik ze zou verprutsen. Uiteindelijk waren ze zo vies dat ik het maar geprobeerd heb. Had ik veel eerder moeten doen! Deze houden we erin.

Jeetje wat een verschil! De mijne is bruin en de grote is heel donkerbruin.
Ik vond en vind het wassen van de vacht vreselijk! Krijg nog meer pijn in mijn rug, vind het loeizwaar en kijk nog meer op tegen het grote vachtje.

Ik heb ze ook al eens in de sneeuw laten liggen, maar nu waren ze echt heel vies.
Gebruikersavatar
Door nova
#2985231
Bennie schreef: Ik gooi ze in de winter oppe kop in de sneeuw en in de zomer hang ik ze op en spuit ik ze met koud water schoon... Maar sinds Kayla een keer flink ziek is geweest en hem heeft onder ge-piep-t en ge-pieeeep-t heb ik hem maar weggegooid :(.
Mijne waren ook niet opgewassen tegen de  plas-problemen van een hond met blaaskanker  :-\
Gebruikersavatar
Door Riek
#2985265
cj schreef: Oh ik gooi ze gewoon op 30 gr wolwas en daarna in de droger op wol. Heb zo'n speciaal rek daarvoor.
Saskia
Dit ziet er te makkelijk uit!
Werkt het echt zo?
Door Tanna
#2985296
Ik was ze op het wolwasprogramma, laat ze een tijdje drogen op een rek en doe ze daarna in de droger. Ik merk wel verschil tussen de vachten. Twee goedkope witte hebben omgekrulde randen en een keiharde onderkant, maar de dure bruine vachten blijven schitterend en zacht. Een van die bruine vachten heb ik al zeker 20 jaar en hij is nog steeds mooi na al dat wassen.
Gebruikersavatar
Door pike
#2985300
Riek schreef: Dit ziet er te makkelijk uit!
Werkt het echt zo?
Zou ik ook wel willen weten. Mijn wasmachine doet ongeacht het gekozen progamma centrifugeren. Lijkt me niet zo goed voor een vacht ook al draait hij niet zo snel. Het wolwasprogramma op zich zou ik wel aandurven denk ik. En ze daarna nat ophangen om langzaam te drogen.
Het was inderdaad best wel zwaar om ze met de hand te doen. Zo'n met water volgezogen vacht is loodzwaar. Zolang je er mee bezig bent in het badje gaat het wel, maar als je hem dan drijfnat op moet tillen om op te hangen aiaiai  :-X dat ging maar net. Drie dagen duurde het drogen zo'n beetje, toen ze helemaal drupdroog waren en enkel nog ietsje vochtig aanvoelden heb ik ze binnen in de kamer over de rugleuning van een stoel gehangen. Daarna uitgekamd.
Ik ben zelf erg tevreden over het resultaat, ze zijn mooi schoon en fris geworden, ze zijn nog steeds even soepel als voorheen. Nu ik weet dat het kan laat ik ze nooit meer zo ontzettend vies worden. Want ze waren op een punt aanbeland waarvan ik zei: Het is óf weggooien en nieuw kopen, óf dan toch maar een badje eraan wagen. Dus natuurlijk kies ik dan voor de goedkoopste oplossing  ::) gaat het niet goed dan kan er altijd nog nieuw gekocht worden. Want ze zijn wel gek van hun schapenvachtjes. Toen nummer 1 als herboren tevoorschijn kwam gingen de ander er snel achteraan.
Tanna schreef: Ik was ze op het wolwasprogramma, laat ze een tijdje drogen op een rek en doe ze daarna in de droger. Ik merk wel verschil tussen de vachten. Twee goedkope witte hebben omgekrulde randen en een keiharde onderkant, maar de dure bruine vachten blijven schitterend en zacht. Een van die bruine vachten heb ik al zeker 20 jaar en hij is nog steeds mooi na al dat wassen.
Ik heb 3 dure (twee daarvan staan op de foto), die zijn weer als nieuw geworden, en ik heb ook een goedkope (die na aanschaf duidelijk van mindere looikwaliteit en stugger bleek), die is ook als nieuw geworden, hij is niet stugger geworden dan hij was en heeft geen omgekrulde randen gekregen. Maar ze zijn nog niet zo oud, de dure geloof ik zijn nu ruim 2 jaar, de goedkope nog geen jaar oud.
Door zurca
#2985348
pike schreef: de mijne in een badje met Woolite gedaan, zachtjes gemasseerd 
Waar koop je dat, Woolite?

Ik heb nog een vacht liggen waar de kat op heeft gepiest. Eigenlijk wil ik die weggooien maar misschien eens wassen met die Woolite en dan op wolwasprogram in de wasmachine doen...
Gebruikersavatar
Door pike
#2985389
zurca schreef: Waar koop je dat, Woolite?

Ik heb nog een vacht liggen waar de kat op heeft gepiest. Eigenlijk wil ik die weggooien maar misschien eens wassen met die Woolite en dan op wolwasprogram in de wasmachine doen...
Gewoon in de supermarkt. Zit in een fles, is roze vloeibaar spul speciaal voor wollen kleding.
Door **Jolanda**
#2985442
Nadia schreef: Even over je opmerking van het mooie weer. Vachtje mag niet te snel opdrogen ;)
Weet ik. Maar het droogt zo moeilijk buiten als het om de haverklap regent ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door