Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2983541
Mijn hond vind de gedroogde kipstukjes erg lekker. Nou wil ik ook graag andere dingen proberen te drogen, zoals rundvlees en vis (tonijn).

Omdat ik al jaaaaaren vegetarisch ben, weet ik niets van vlees e.d. af. :-[
Nou vroeg ik me af of ik tegelijk in de droger rundvlees, kip én vis kan drogen?
Of zou er 'iets' met elkaar kunnen kruisen waardoor er eentje bederft of zo?

Volgens mij moet je alles voor de hond op 40 graden drogen he?
Het scheelt stroom (en tijd ;)) als ik het tegelijk aan kan zetten. Elk product op een eigen schaal natuurlijk.
#2983549
Qua bacteriën of contaminatie tussen vleessoorten of iets dergelijks zou ik het geen probleem vinden. Als je je hond van alle 3 iets tegelijk geeft valt ie ook niet om  :biggrin2:

Vette vis droogt niet zo lekker, en er komt een heleboel vet vanaf gedropen. Mocht je dat toch willen, leg deze schaal dan niet bovenop, dan zit alles onder het vet  :P

Je moet ook in de gaten houden dat verschillende producten (en verschillende groottes?) misschien niet allemaal tegelijk droog zijn.

Leuk hè, zelf drogen  :)
#2983557
Ja, drogen is echt leuk!
Gisteravond heb ik gedroogd fruit zitten snoepen. Is toch iets gezonder dan chips e.d.  :biggrin2:

Dank je wel voor je reactie!
Dan denk ik dat ik de kip onderin leg, dan het rundvlees (hopelijk drupt/lekt dat niet) en bovenop de vis. Oh, ik bedenk me net dat het zalm is en geen tonijn  :doh:
Dan leg ik onder de vis bakpapier (met gaatjes) tegen het druppen. I.v.m. de luchtstroom (die beperkt wordt door het bakpapier) dacht ik de vis bovenin te doen, dan droogt het spul eronder misschien beter.

Volgens mij moet het dan best wel goedkomen...... :)

Ik zie vanzelf welke het eerste droog is, dan kan de rest wat langer.
Als de vis helemaal niet opschiet stop ik er gewoon mee en eet ik die vanavond zelf op. hihi.  :yeah:

Oh, echt leuk om het allemaal uit te proberen!!! :D
Door Martine-Tom
#2983620
Ik zou de vis echt onderin doen hoor, dat druipt echt als een malle, van kip en rund enzo is het niet zo erg als het op elkaar drupt, die smaak is niet zo overheerstend, maar als je dat met zalm hebt smaakt alles naar vis en dat is denk ik niet wat je wil  ;)
#2983640
hihi, daar heb je gelijk in. Tenzij mijn hond helemaal gek is op zalm, dan kan dat de rest markeren. :D haha.

Ik ben het in de gaten aan het houden. Hij staat bijna 2 uur aan en er is nog niks gaan druppen.
Ik heb onderin de gedroogde kip gedaan. Dan kan die nog iets verder drogen, sommige stukjes waren nog zacht van binnen. Ik dacht als ik die bovenin zou doen, er steeds vochtige lucht van het vlees langs zou komen en dat het verder drogen zou vertragen. (waarschijnlijk denk ik teveel hoor  ;))

Op het laatst had ik besloten het toch zonder onderlegger erin te doen. Even proberen...
De zalm heb ik in plakjes gesneden, daaronder twee lagen met stukjes rund, dan twee lege lagen en dan de kip. Ik dacht: mocht het gaan lekken, dan moet het eerst door twee lege lagen heen. En ik controleer het toch regelmatig. (zo leuk he, even kijken hoe snel het droogt  :D)
Ik heb metalen rekjes, volgens mij zijn de mazen daarin kleiner dan in de plastic rekjes.

Tot nu toe heb ik mijn producten (in de aanbieding) bij de supermarkt gehaald. Het is veel te duur, dat weet ik. Maar om mee te beginnen en de verschillende dingen uit te testen vind ik het wel even makkelijk. Misschien dat zalmfilet minder drupt? Of hij moet in een later stadium gaan druppen.
Dan weet ik straks wat goed gaat en wat de hond lekker vindt en dan kan ik grotere aantallen elders (weet nog niet waar) bestellen.

(hihi, Bandit loopt nu met een kluif van meer dan 1 meter, zo leuk. Die moet dan ergens tegenaan steunen anders kan hij geen begin maken. ;))
#2983712
We zijn nu zo'n 5 uur verder en er komt een glimmend laagje op de zalm te liggen. Waarschijnlijk komt het vet er pas uit als het vocht al een eind verdwenen is.
Ik blijf het in de gaten houden.

Zo lief, als ik bij het apparaat ga zitten, komt Bandit er (beleeft) bij zitten. Dan kan ik de verleiding toch niet weerstaan om hem vast een stukje te geven.  ::)
#2984554
Gisteravond heeft Bandit ca een handvol gedroogde kip-stukjes op als beloning voor oefeningen. Hij vindt het heerlijk.

Alleen.....hij heeft behoorlijke diaree vandaag.  :( Echt waterdun, zo zielig.

Nou hoop ik niet dat die kip misschien niet meer goed is.
Het kan natuurlijk ook toeval zijn, maar het enige anders wat hij gister op heeft is die kip.
#2988466
hoelang heb je de kip erin gehad en hoe warm,en doe jij hem eerst paar uurtjes wat warmer en dan minder?
ik hoop hem morgen te krijgen
kiplever gaat ook goed hoor met drogen
kiplooppootjes ook moet alleen nog voor leuk prijsje zien te krijgen,2€ de kilo is mij echt te duur
ook konijn oren wil ik maar ook zeer moeilijk aan te komen :'(
#2992783
Sorry, ik lees je berichtje nu pas.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu niet meer weet hoe lang die kipstukjes erin gezeten hebben. Waarschijnlijk 18 - 20 uur. Ik heb daarna alles in de vriezer gedaan en ontdooi nu porties voor de hondencursus. Nu gaat hij niet meer aan de diaree.
Op de kipstukjes komt wel snel een wit laagje en dan gaat het een beetje ruiken (dan gooi ik ze weg natuurlijk  ;)) Dus iets gaat daarmee niet helemaal lekker. Jammer. De kip is wel helemaal hard, geen zachte kern meer.

Ik droog al het vlees op 40 graden. Niet eerst warmer en daarna pas op 40 graden.
Is het beter om eerst warmer te drogen? Ik weet er echt nog niks vanaf.  :-\

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het vlees een tijdje in de diepvries moet liggen om evt. bacteriën te doden, maar ik kan dat stukje nergens meer vinden en weet ook niet meer hoe lang het in de diepvries moet.

Ik ben er achter dat rundvlees erg in de smaak valt bij Bandit. (uh, mijn Bandit dan  :P hihi)

Is er geen slachthuis in de buurt waar je misschien aan konijnenoren kan komen?
#2992846
Als je je gedroogde spul daarna weer in de vriezer doet komt er weer vocht bij... misschien daarom er een wit laagje over je kip komt... Als je spul goed droog is kun je het maanden buiten de koelkast of vriezer bewaren... Long voor het trainen heb ik altijd in emmertjes zitten (bewaard van toen ik nog met dierenwinkel spul beloonde) en het knaagspul heb ik in een emmer zitten die niet is afgesloten... nog nooit problemen gehad
#2993570
Lexus-me schreef: Als je je gedroogde spul daarna weer in de vriezer doet komt er weer vocht bij... misschien daarom er een wit laagje over je kip komt... Als je spul goed droog is kun je het maanden buiten de koelkast of vriezer bewaren... Long voor het trainen heb ik altijd in emmertjes zitten (bewaard van toen ik nog met dierenwinkel spul beloonde) en het knaagspul heb ik in een emmer zitten die niet is afgesloten... nog nooit problemen gehad
Dat witte laagje over de kip kwam al vrij snel op de stukjes die ik in een zakje in mijn jas had. De stukjes die thuis in een bakje stonden, hadden dat niet. In mijn jas is het warmer natuurlijk, dus ik dacht dat dat ermee te maken had. Voor de zekerheid heb ik de rest in de vriezer gedaan. Nu ontdooi ik voor de cursus de stukjes op een papiertje waar evt. het vocht in kan trekken.
Zo doe ik het nu ook met rundvleesstukjes.
Het gekke is, dat na een tijdje in mijn jas, de kip weer een wit laagje krijgt en de rundvleesstukjes goed blijven.

Volgens mij is de kip echt goed droog, als ik het in tweeën scheur, is het net papier.

Rara. ;)

Voorlopig droog ik maar even geen kip meer. Mijn hond blijkt de rundvlees ook veel lekkerder te vinden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door