Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Robian
#298193
Toen ik Roger kocht is er mij van verschillende kanten op het hart gedrukt om voorzichtig te zijn met het narcose middel Dormitor.

Pointed katten in het algemeen schijnen heel erg gevoelig te zijn voor dit middel en er werd mij door sommige mensen zelfs afgeraden om de kater onder narcose te laten brengen met dit middel.
(het zou dodelijk zijn)

De fokker van Roger gaf aan dat Dormitor gewoon gebruikt kon worden maar dat achteraf de niertjes gespoeld moesten worden.

Vooruitlopend op een eventuele castratie van Roger heb ik gisteren de DA gebeld om het e.e.a. te vragen.

De DA gaf aan dat ze de kater een zeer lichte dosering Dormitor gaven en dan de rest onder plaatselijke verdoving afhandelden.
Zodoende zou het spoelen van de niertjes overbodig zijn en liep de kater minimaal risico.

Wie moet ik nu geloven? Heeft iemand hier ervaring mee?

Sylvia

p.s. Roger is een Ragdoll
Gebruikersavatar
Door sylvia
#298198
en als je eens wat andere praktijken opbelt om te kijken wat ze dar gebruiken? Dat zou ik zelf liever doen als ik eerlijk ben, je eigen DA vragen met iets anders te werken zou ik niet doen, omdat hij dan met spullen gaat werken waar hij geen ervaring mee heeft.
Door Robian
#298203
sylvia schreef: en als je eens wat andere praktijken opbelt om te kijken wat ze dar gebruiken? Dat zou ik zelf liever doen als ik eerlijk ben, je eigen DA vragen met iets anders te werken zou ik niet doen, omdat hij dan met spullen gaat werken waar hij geen ervaring mee heeft.
De DA werkt ook met gas narcose.
Maar dat vond ze voor zo'n kleine ingreep onzin. :-\
Gebruikersavatar
Door sylvia
#298214
Robian schreef: De DA werkt ook met gas narcose.
Maar dat vond ze voor zo'n kleine ingreep onzin. :-\
Ja dan gaat hij helemaal onder zeil natuurlijk :-\ maar ja ik zou niet graag mijn kat onder zeil laten brengen met een middel waarbij zijn nieren gespoeld moeten worden, ook al zeggen ze dat ze minder geven en dat het dan niet nodig is dat spoelen :-\
Misschien kan Tannetje hier haar visie even op geven , ik zal haar een pb sturen
Gebruikersavatar
Door Hitam
#298258
Ragdoll´s zijn voor alle soorten aneasthesie gevoelig. Dus het moet sowieso heel voorzichtig gebeuren. Als deze dierenarts gewend is met Domitor te werken is dat prima. Het voordeel van Domitor is dat het snel te antagoneren is, dus het is niet zo onveilig.

Domitor is minder belastend voor de nieren dan veel andere anaesthetica omdat de bloeddruk niet zo erg daalt en bij zo´n korte, lichte ingreep zou ik me geen zorgen maken om de nieren.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#298275
Hitam schreef: Ragdoll´s zijn voor alle soorten aneasthesie gevoelig. Dus het moet sowieso heel voorzichtig gebeuren. Als deze dierenarts gewend is met Domitor te werken is dat prima. Het voordeel van Domitor is dat het snel te antagoneren is, dus het is niet zo onveilig.

Domitor is minder belastend voor de nieren dan veel andere anaesthetica omdat de bloeddruk niet zo erg daalt en bij zo´n korte, lichte ingreep zou ik me geen zorgen maken om de nieren.
Dankje Tannetje!

Voel je je met dit antwoord al geruster Sylvia ?
Door Robian
#298286
Hitam schreef: Ragdoll´s zijn voor alle soorten aneasthesie gevoelig. Dus het moet sowieso heel voorzichtig gebeuren. Als deze dierenarts gewend is met Domitor te werken is dat prima. Het voordeel van Domitor is dat het snel te antagoneren is, dus het is niet zo onveilig.

Domitor is minder belastend voor de nieren dan veel andere anaesthetica omdat de bloeddruk niet zo erg daalt en bij zo´n korte, lichte ingreep zou ik me geen zorgen maken om de nieren.
Dank je wel. :-* Dit stelt me gerust.
Mijn DA vertelde me ook al dat het snel te antagoneren is en dat de kat in combinatie met een plaatselijke verdoving minimaal risico liep.

Omdat er zulke spookverhalen de rondte doen wilde ik het even zeker weten.

Groetjes,
Sylvia
Door Robian
#298293
sylvia schreef: Dankje Tannetje!

Voel je je met dit antwoord al geruster Sylvia ?
Absoluut. Het nadeel ;D van dit forum is dat ik erg kritisch wordt als het op DA's aankomt. 8)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#298339
Robian schreef: Absoluut. Het nadeel ;D van dit forum is dat ik erg kritisch wordt als het op DA's aankomt. 8)
ja en je hebt in je achterhoofd van jaaaaa dat kun je nou wel zeggen maaaar....... en dan is het toch fijn dat we hier een Tannetje hebben ;D
Door Robian
#298344
sylvia schreef: ja en je hebt in je achterhoofd van jaaaaa dat kun je nou wel zeggen maaaar....... en dan is het toch fijn dat we hier een Tannetje hebben ;D
;D ;D ;D Je snapt hem helemaal. Erg he? ;) ;D
Door Loeka
#298375
Robian schreef: Absoluut. Het nadeel ;D van dit forum is dat ik erg kritisch wordt als het op DA's aankomt. 8)
Dat is juist helemaal geen nadeel. Je weet op deze manier gewoon meer. Net zoals bij mij met het ontwormen van de kleintjes hier. Zonder bp en nog een mailinglist had ik niet geweten dat Vitaminthe rotzooi is. Dat heeft mij da wel standaard in het assortiment! >:(
Door Robian
#298411
Loeka schreef: Dat is juist helemaal geen nadeel. Je weet op deze manier gewoon meer. Net zoals bij mij met het ontwormen van de kleintjes hier. Zonder bp en nog een mailinglist had ik niet geweten dat Vitaminthe rotzooi is. Dat heeft mij da wel standaard in het assortiment! >:(
Het was ook sarcastisch bedoeld hoor. ;) Ik vind het ook geen nadeel. ;D

Maar nu vertel je me wel iets nieuws. Vitaminthe rotzooi?
Waar kan ik die info vinden op Bp?
Door Loeka
#298439
Robian schreef: Het was ook sarcastisch bedoeld hoor. ;) Ik vind het ook geen nadeel. ;D

Maar nu vertel je me wel iets nieuws. Vitaminthe rotzooi?
Waar kan ik die info vinden op Bp?
Hier bij medisch kat, onder ontwormen kittens. Van een mailinglist heb ik inmiddels zelfs begrepen dat Vitaminthe niet meer goed werkt.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#298448
Mijn ervaring met vitaminht voor pups is dat ze ervan aan de diaree gaan . Met Banminth nooit geen last van.

Vitaminth werkt tegen twee soorten wormen, banminth alleen tegen spoelworm , maar als de moeder ontwormt is voor de dekking kunnen de pups/ kittens alleen last hebben van spoelwormen
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door