Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#2975949
Ik kwam laatst een filmpje tegen van een dekmeester. De teef werd vastgehouden, aan de voorkant door de eigenaar, aan de achterkant door de dekmeester, die de staart opzij hield. Toen werd de reu losgelaten. Die twijfelde wat, maar de dekmeester moedigde hem rustig aan en voila, de teef werd gedekt. Op zich was het geen drama, volgens mij was de teef ook echt hoogloops, maar toch is dit voor mij een absolute 'nee'. Als honden het niet zelf willen en doen, dan hoeft het voor mij niet. De redenen die ik las waarom zo'n dekmeester kan worden ingezet is bv een onzekere reu, of de band tussen eigenaar en hond die belemmerend werkt.
Hoe staan jullie daar tegenover?
Door miik
#2975995
Ik denk dat het soms handig is om er iemand bij te hebben die ervaring heeft, die goed kan inschatten of een beetje hulp of aanmoediging nodig is of dat het gewoon nog te vroeg is.....
Want soms is de hulp van de eigenaar helemaal niet handig, als bv de reu er onzeker van wordt...

Maar als je denkt dat je alles gezien hebt... deze kwam ik van de week tegen.... echt walgelijk >:(

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2976078
OMG  :-X Idd, denk je alles gezien te hebben  :-X

Maar vroeger wel eens verhalen gehoord over dekmeesters. Er zullen best handige jongens bijzitten, maar de verhalen waren meestal in de zin van dekkingen doordrijven terwijl de teef nog niet wilde. Dus wat mij betreft...achteruit ermee. Of het gaat op een normale manier, of niet.
Door TessaThomas
#2976084
Dan was dat nog een mild filmpje. Ik heb er al eens een gezien waarbij de teef vastgeklemd werd tegen de schutting en de reu er zowat opgetrokken. Niks snuffelen of kennis maken, gewoon hup hup hup. Voor mij een nee. Een muilkorf vind ik nog net gaan in sommige gevallen, maar laatste tijd iets te vaak gehoord van teven die volgens bloed goed waren, maar pas 2 dagen later gedekt wilden worden en dus geen muilkorf meer nodig hadden.  :-X

Die foto is inderdaad vreselijk...
Gebruikersavatar
Door Berna
#2976161
Ik laat mijn reu het lekker zelf uitzoeken.
Wel hou ik hem vast als ze gekoppelt zijn en laat ik de teef eigenaar de teef gerust stellen (lees; aaien)
Een kennis van me had ooit te maken met een teef in paniek terwijl ze gekoppelt waren....dat was geen leuke ervaring voor de reu die geen kant op kon.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2!
Door malinois.
#2976170
Als t potlood van de reu er zo goed als ingepropt wordt door de dekmeester die ik van de week op filmpjes zag dan ben ik erg snel klaar met t fenomeen. Prima als er iemand met ervaring bij is... voor t overstappen bijv maar that's it. Ze moeten t zelf doen en ook bij onervaren honden komt dat vanzelf. T probleem is tijd.. ja soms sta je 3 uur te wachten dat hoort erbij.
Maar veel mensen hebben dat geduld niet. Moet allemaal in 5 min nog net niet op commando gedaan zijn.
Nee ik heb helemaal niks met een dekmeester
Door Parelridder
#2976625
Esther Q schreef: Ik kwam laatst een filmpje tegen van een dekmeester. De teef werd vastgehouden, aan de voorkant door de eigenaar, aan de achterkant door de dekmeester, die de staart opzij hield. Toen werd de reu losgelaten. Die twijfelde wat, maar de dekmeester moedigde hem rustig aan en voila, de teef werd gedekt. Op zich was het geen drama, volgens mij was de teef ook echt hoogloops, maar toch is dit voor mij een absolute 'nee'. Als honden het niet zelf willen en doen, dan hoeft het voor mij niet. De redenen die ik las waarom zo'n dekmeester kan worden ingezet is bv een onzekere reu, of de band tussen eigenaar en hond die belemmerend werkt.
Hoe staan jullie daar tegenover?
Mijn bezwaar tegen KI bij honden: Wat belemmert om op reguliere wijze te dekken. En ook, weten we vanuit eerdere ervaringen dat beiden honden óók op natuurlijke wijze voor nageslacht kunnen zorgen?
En dat geeft gelijk wel aan wat ik vind van een 'dekking' die geforceerd wordt, afgedwongen. Los van dat ik mijn teef pertinent zo niet zou willen laten dekken, omdat ze m'n maatje is, ik giga van haar houd en persoonlijk een dergelijke 'dekkking' ervaar als een verkrachting.. :( Goed, los daarvan dus, vind ik het geen goed plan een nest te fokken met dieren die daartoe niet zelf in staat zijn, want dan geef je die eigenschappen dus mogelijk door.
Het ras waar ik mijn hart aan verloren heb behoort bovendien sociaal, vriendelijk en zelfverzekerd te zijn, dus ze zouden niet gehinderd moeten worden door agressie of angst. Maar goed, ik vind eigenlijk dat ook rassen die enige agressie of terughoudendheid mogen hebben, daar niet door gehinderd zouden moeten worden om te komen tot een dekking. Als de tijd daar rijp voor is, herken je ze niet terug, zó 'gek' zijn ze dan. En zo hoort het ook wat mij betreft.
Door Sietie
#2977692
hier wordt gewoon door de reu zelf gedekt, op het moment van koppelen stap ik er rustig op af en help ik even, en daarna houd ik de teef en reu met een riempje of gewoon mn armen bij elkaar. dit laatste is om te voorkomen dat de teef ineens weg zou lopen of zich zou laten vallen wat grote schade op kan leveren. Maar de dekking op zich gaat geheel vrijwillig ...
Door Esther Q
#2977887
Sietie schreef: hier wordt gewoon door de reu zelf gedekt, op het moment van koppelen stap ik er rustig op af en help ik even, en daarna houd ik de teef en reu met een riempje of gewoon mn armen bij elkaar. dit laatste is om te voorkomen dat de teef ineens weg zou lopen of zich zou laten vallen wat grote schade op kan leveren. Maar de dekking op zich gaat geheel vrijwillig ...
Dat is vast waar. Echter, bij twee normaal en gelijkaardig gebouwde honden is de kans daarop denk ik vrij klein. In de afgelopen jaren hebben wij soms de honden wel vast gehouden, maar vaak ook niet. Teefjes en reutjes kunnen een eindje gaan wandelen, gaan liggen en een rondje draaien, ik heb het allemaal zien gebeuren, maar er is nog nooit iets mis gegaan. En ze vinden elkaar altijd meteen weer leuk na het loskomen. Soms zitten een reu en teef samen in een kennel tijdens de loopsheid en dekken ze heel wat keren, ook 's nachts als we er niet bij zijn en overdag als we bezig zijn. Nog nooit iets raars gebeurd. Ik heb me al vaker afgevraagd of wij als mensen niet wat te moeilijk doen hierover. Bij zwerfhonden en wolven staan we er ook niet naast te helpen, ten slotte. En ik geloof niet dat die bij bosjes neervallen door grote schade opgelopen tijdens een dekking. Waarmee ik niet wil zeggen dat er iets mis is met het vasthouden van de hoor, hoor! :)
Door suzanne 1
#2978134
Ik heb het Jamey (zijn 1e dekking) helemaal zelf uit laten zoeken. Ik vind het zo onnatuurlijk om me daar mee te bemoeien. Als het goed zit dan komt het wel goed. En het kwam goed. Jamey liet zich als een ware verleider zien en de teef vond hem geweldig. Na wat gemiste pogingen (1e keer  ::)) was het raak en ben ik er rustig pratend heen gelopen. Voor de teef was het ook de 1e keer en ze raakte behoorlijk in paniek en viel Jamey aan. Ik was niet zo zeer bang dat ze hem zou beschadigen, maar echt leuk was het voor beide ook niet natuurlijk. Teefje even gekalmeerd en toen was het prima.
Jamey mag niet meer dekken maar stel dat ik ooit nog weer een reu heb die als dekreu wordt ingezet dan doe ik het net zo. Ik ben niet zo van het ingrijpen in de natuur. En het moet ook helemaal niet nodig zijn. Mensen hebben mij ook gevraagd of ik Jamey zijn sperma op wou sturen voor hun teef (voor de teef 1e keer) dat heb ik geweigerd. Stel dat die teef al meerdere nesten had gehad, ja dan had ik het overwogen (ze wonen in Finland) maar voor het 1e nest, nee jammer dan.....dan maar een reu zoeken die dichterbij woont of naar NL komen.
Door Sietie
#2978141
Esther Q schreef: Dat is vast waar. Echter, bij twee normaal en gelijkaardig gebouwde honden is de kans daarop denk ik vrij klein. In de afgelopen jaren hebben wij soms de honden wel vast gehouden, maar vaak ook niet. Teefjes en reutjes kunnen een eindje gaan wandelen, gaan liggen en een rondje draaien, ik heb het allemaal zien gebeuren, maar er is nog nooit iets mis gegaan. En ze vinden elkaar altijd meteen weer leuk na het loskomen. Soms zitten een reu en teef samen in een kennel tijdens de loopsheid en dekken ze heel wat keren, ook 's nachts als we er niet bij zijn en overdag als we bezig zijn. Nog nooit iets raars gebeurd. Ik heb me al vaker afgevraagd of wij als mensen niet wat te moeilijk doen hierover. Bij zwerfhonden en wolven staan we er ook niet naast te helpen, ten slotte. En ik geloof niet dat die bij bosjes neervallen door grote schade opgelopen tijdens een dekking. Waarmee ik niet wil zeggen dat er iets mis is met het vasthouden van de hoor, hoor! :)
heb je ook gelijk aan :biggrin2:, maar daar wil ik toch geen risico mee lopen, heb eens een keer gehad dat de teef zich ineens liet vallen en wilde om haar as gaan draaien... Als ik zulke dingen kan voorkomen , voorkom ik dat toch liever...Als ze gaan wandelen, wandel ik gewoon mee.. inderdaad draaien we ook wel eens een rondje :biggrin2: dat soort dingen hou ik ook niet tegen, maar zoals dat ineens laten vallen en om de as draaien, poeh das echt niet prettig
Door kaszi
#2978161
Heb er eentje die wilde verder spelen eens ze gekoppeld waren, springen en duiken etc. Die hield ik dan toch wel even vast tot ze begreep dat dat niet kan  :biggrin2: en dan mochten ze het weer zelf verder uitzoeken.
Door Lizzy
#2978168
Ik was door de fokker van Bisq gewaarschuwd dat zowel Bisq d'r oma als Bisq d'r moeder wilde gaan liggen toen ze gekoppeld stonden (en zij de reuen daar veel pijn mee bezorgde) en ik kreeg het advies om Bisq vooral vast te houden, zeker als ze gekoppeld zouden staan. Dus dat hebben we gedaan. Onervaren dat we waren. Maar, niet om Bisq te dwingen want wij doen niet aan dwingen. Als een teef niet wil, wil ze niet, klaar. Dan maar geen puppen. Het moet ook geen verkrachting worden, ik houd helemaaaaal niet van dat soort praktijken.

Kon ik het over doen, zou ik haar helemaal niet meer vasthouden (en vast houden moet je zien dat ik haar bij me liet hangen maar ik hield haar eigenlijk niet vast). Bisq wist heel goed wat ze wilde, vond haar verloofde meer dan leuk en had het niet in d'r koppie gehaald om te gaan liggen. Ze had het prima zonder ons gekund.

Bij ons volgende nestje laat ik Fritz/Frou hun eigen gang gaan en vertrouw ik erop dat het helemaal goed komt. En natuurlijk, als ze wel wil gaan liggen (of spelen :biggrin2:), sta ik in de buurt om in te grijpen, dat wel. Maar al dat onnatuurlijke geneuzel met dekmeesters (en die foto van Miik is zo walgelijk, daar ga ik het niet eens over hebben - was er wel bekend mee hoor, op youtube stikt het van de filmpjes van Pitbulls en aanverwante die in stellages worden opgehangen maar ik wil dat gewoon niet weten, zulke dingen) vind ik allemaal te suf voor woorden. Honden weten prima wat ze moeten doen. En ze willen wel en de tijd is rijp. Of niet. En dan ga je gewoon met een ongedekte teef naar huis.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door