Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
#2971557
(Geen idee waar dit hoort...dus maar in de bar)

Ik word zo wanhopig van Doki, van het begin af aan een kat met gebruiksaanwijzing, echt de liefste kat ever...als je weet hoe je met hem om moet gaan.
Het laatste half jaar, laatste jaar ging het eigenlijk heel goed, sinds hij in de tuin kon jankte hij de boel niet meer bij elkaar en was niet meer agressief (al test hij nog steeds iedereen uit die over de vloer komt, dus iedereen krijgt te horen hoe ze hem moeten benaderen en dan gaat dat prima).
En nu is het weer raak, hij sproeit dat het een lieve lust is en ik weet niet meer wat ik eraan moet doen. Ze mogen door het hele huis, er staan 4 krabpalen, 1 mega kattenbak, een kleine kattenbak, een natuurbak (apart stuk in de tuin waar ze hun behoefte kunnen doen) de zolder is kattenspeeltuin, ze mogen in de schuur...
Verder is het naar mij echt een relaxte kat, hij knuffelt veel, ik clicker met hem, ik kan echt alles met hem, hij blaast af en toe wel als ik bijvoorbeeld pillen geef ofzo maar het blijft bij blazen.

Van de week met een vriendin erover gehad en getest wat er zou gebeuren als ik ze vrij buiten zou laten, nou Doki vond het geweldig, maar zijn longen gaven veel problemen en hij is 2 keer blauw aangelopen thuis gekomen. Buiten dat voelt het zo niet fijn om ze vrij buiten te hebben dus de tuin zit weer dicht.

Enige wat ik nog kan bedenken, Bami.
Bami komt vrijwel elke dag over de vloer, hij is vrij pittig van karakter, met Freud gaat het goed maar met Doki heeft ie regelmatig strijd, Bami is nu ruim een jaar en wil natuurlijk ook laten zien dat ie een stoere vent is geworden en dat botst.
Met de buurman erover gehad, en toen ze vrij waren heeft hij zelf ook gezien dat Bami en Doki niet altijd goed overeen komen.
Dus nu besloten om Bami niet meer hier te laten en mijn katten in de afgesloten tuin.

En dat gaat nu al 2 dagen goed, 2 dagen geen kattenpies in huis...tot net, morgen ga ik met Tom een weekje weg, mijn koffer stond ingepakt in de gang en Doki lag op schoot, staat op, loopt naar buiten, komt 10 minuten later binnen en loopt in 1 lijn naar mijn koffer en staat er tegen te sproeien.

De koffer is hagelnieuw, hij kent hem niet, ik ben er nog nooit eerder mee op vakantie geweest, hij hing in de schuur aan een haak, buiten bereik van de katten dus wat hij tegen die koffer heeft....anders dan dat ie nieuw is in zijn territorium en dat ie daarom moest sproeien...

Ik weet het niet meer....

Iemand enig idee hoe hiermee te dealen?
Door hannabelgje
#2971561
Poeh dat is echt niet leuk. Heb je een blaasontsteking uitgesloten?
Ik zou beginnen met een feliway stekker en misschien iets homeopatisch tegen stress. Het meest ideale zou zijn een kattengedragstherapeut, maar ik vind die vrij onbetaalbaar.
Door Martine-Tom
#2971566
Uhm ja nogal onbetaalbaar ja, al eens contact gehad en wel wat advies gehad maar om ze langs te laten komen....dat trekt bruin niet  :-\
Op haar advies meer ruimte gemaakt dus de zolder ontruimd, de tuin erbij getrokken en de schuur 24/7 open, 3 extra krabpalen, en de tip om rechtlijnig met hem om te gaan, nee is nee en ja is ja, en dat heeft wel iets geholpen maar nu loopt het weer uit de hand.
Even voor de duidelijkheid, hij heeft al 4 vloerkleden onder gezeken, het tapijt uit de hal is eruit omdat het onder gezeken was, de kussens van de tuinstoelen....

Bach rescue heeft ie wel eens gehad (maand of 3) maar dat maakte totaal geen verschil.
Feliway kan ik wel eens halen idd.

Blaasontsteking heb ik niet laten onderzoeken maar behalve dat hij naast de bak plast herken ik geen enkel symptoom, er zit geen bloed in, het is eerder veel dan weinig wat eruit komt, hij perst niet, likt niet aan zijn piel, hij kermt niet als hij plast, dus ik vermoed dat dat het niet is, al kan ik wel eens een keer wat weg brengen, just in case.

Ik hoop gewoon dat het idd door Bami komt en dat het als Bami nu wegblijft het vanzelf weer over gaat... :-\
Door hannabelgje
#2971571
Ik zou voor de zekerheid wat urine wegbrengen. Ik dacht meer aan iets van puur rust ofzo. Geen bach rescue. Of samengestelde bach.
Door Mowgli
#2971577
Kan het niet zijn dat hij de koffer wil markeren omdat deze nieuw is?
Of misschien merkt hij dat je weg gaat, omdat je waarschijnlijk toch wat meer in de weer bent geweest vanwegen inpakken, voorbereiden e.d. Dan staat daar nog dat "nieuwe ding" misschien is het wat teveel voor je rode duivel.
Mowgli is ook heel erg sensibel, hij was als puber ook erg aggressief wat we ook konden onderbinden door hem meer ruimte te geven en meer bezig te houden. Als hij merkt dat ik een paar dagen weg ga (met of zonder Schatzi) omdat ik aan het pakken ben, vaker dan normaal heen en weer loop tussen slaapkamer en woonkamer, dan heeft hij een heel kort lontje, wordt schrikkerig en aggressief. Ook als ik / we dan terug ben / zijn is het lontje kort en heeft hij een antal weken nodig om weer in het normale ritme te komen.
Door Martine-Tom
#2971585
koekje schreef: Is tie niet gewoon heel onzeker, en daarom een 'grote bek' geeft? Een soort Sien zeg maar.
Ja dat zeker! Freud is heel stabiel, zelfzeker, als Bami hem lastig wil vallen loopt ie gewoon weg of bijt even in zijn nek en dan is het over, Doki raakt helemaal van de wap bij dat soort dingen, en het ging heel lang goed tot Bami volwassen werd.
Zo ook met vreemden, dan komt hij dikstaartend de kamer in alsof ie heeeeeel eng is, vervolgens komt ie kijken wie je bent, als je niks met katten hebt gewoon negeren en dan loopt ie vanzelf weg. Voor mensen die katten leuk vinden is het een kwestie van hem aaien, daarop gooit ie zijn oren plat en gaat heeeeel eng lopen blazen, als je dan gewoon je hand stil houd en hem tot rust laat komen is het goed en ben je de beste maatjes met hem. Aaien vind ie vaak ook eng, als het te lang duurt, zeg 5 aaitjes weet ie niet wat ie ermee moet, gaat ie blazen en pakt ie je arm vast (zonder nagels en zonder tanden) trek je terug kan je niks meer met hem, als je wederom je arm stil houd en wacht tot hij weer rustig is gebeurd er helemaal niks en komt ie kroelen en purren dat het een lieve lust is.

Naar mijn idee is het juist een heel onzeker katje (nouja een katje van 7.5 kilo  :P) wat dat maskeert door heul eng te doen en een grote mond te hebben, maar hij doet helemaal niks, ik noem het altijd uittesten, andere kant van de medaille is dat als hij je arm pakt en je trekt terug of schrikt en schreeuwt tegen hem...dan kan je niks meer met hem, dan vertoont hij dit gedrag voortdurend, daarom altijd de uitleg wat mensen moeten doen met hem  ;)

Zomaar vanuit het niks aanvallen ofzo doet hij niet, ik zie het altijd aankomen wat hij gaat doen en voor mij is het ook volkomen logisch, maar anderen denken daar wel eens anders over  :P
Mowgli schreef: Kan het niet zijn dat hij de koffer wil markeren omdat deze nieuw is?
Of misschien merkt hij dat je weg gaat, omdat je waarschijnlijk toch wat meer in de weer bent geweest vanwegen inpakken, voorbereiden e.d. Dan staat daar nog dat "nieuwe ding" misschien is het wat teveel voor je rode duivel.
Mowgli is ook heel erg sensibel, hij was als puber ook erg aggressief wat we ook konden onderbinden door hem meer ruimte te geven en meer bezig te houden. Als hij merkt dat ik een paar dagen weg ga (met of zonder Schatzi) omdat ik aan het pakken ben, vaker dan normaal heen en weer loop tussen slaapkamer en woonkamer, dan heeft hij een heel kort lontje, wordt schrikkerig en aggressief. Ook als ik / we dan terug ben / zijn is het lontje kort en heeft hij een antal weken nodig om weer in het normale ritme te komen.
Ja dat zou kunnen, in dit geval dan, maar dit speelt al zoveel langer en het is niet altijd even logisch, ze zijn heel lang en in om het huis bezig geweest met nieuwe schuur, schiklderen, nieuwe kozijnen enz en toen had hij er ook het handje van, ook logisch soms kon hij een hele dag niet naar buiten, of waren er in huis ineens ruimtes afgesloten, heel veel herrie en ik was ook sago op den duur van al dat in en uit lopen van werklui, dus dat kon ik ook wel plaatsen...maar dan nog ishet vervelend al dat wildplassen en zou ik graag weten hoe ik hem hierin kan steunen...
Door Lil
#2971590
Onze eerste kat was een super beest totdat het een piskater werd. Niets, niets hielp en toen bleek hij gewoon lichamelijk heel erg ziek te zijn. Toen hebben we vrede gehad en hem zijn eeuwige rust gegund. Zo erg is het met Dook natuurlijk helemaal niet, maar ik denk wel dat zijn lichamelijke issues ermee te maken hebben. Hij voelt zich lichamelijk niet goed en kan dan door zijn angst de situatie niet meer aan en uit dat. Gewoon een onderbuik gevoel. Het is niet het een, niet het ander maar de combi die te veel is.
Door Martine-Tom
#2971597
Lil schreef: Onze eerste kat was een super beest totdat het een piskater werd. Niets, niets hielp en toen bleek hij gewoon lichamelijk heel erg ziek te zijn. Toen hebben we vrede gehad en hem zijn eeuwige rust gegund. Zo erg is het met Dook natuurlijk helemaal niet, maar ik denk wel dat zijn lichamelijke issues ermee te maken hebben. Hij voelt zich lichamelijk niet goed en kan dan door zijn angst de situatie niet meer aan en uit dat. Gewoon een onderbuik gevoel. Het is niet het een, niet het ander maar de combi die te veel is.
Dat zou ook heel goed mee kunnen spelen, daar ga ik eens op letten of ik daar een lijn in kan ontdekken. Als ik terug ben van vakantie toch eens naar de da en hem eens goed door laten lichten want zijn rug ben ik ook nog niet helemaal gerust op.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2971883
Het zou goed kunnen dat stress zich op zijn blaas zet. Dan voelt hij zich niet goed in zijn vel en krijgt last van zijn blaas. Dat triggert om de bak te mijden in de hoop dat het dan minder zou zijn (linken de last bij het plassen op den duur met de bak).  Dat helpt natuurlijk niet, maar ja, dat doet ze nog niet beslissen om alsnog op de bak te gaan.

Ik heb hier ook een stressplasser.  Dus als er zaken veranderen (vb 2 dagen op rij dat ze eens op onze kamer mogen 's nachts) dan is het prijs.
Bezoek gaat gelukkig nog om hij in wezen een sociale kat is, maar als we een weekend weg gaan, dan is het bij het terugkomen tricky.
Ik heb dan geprobeert om zowel weggaan als terugkomen een fijn iets voor de katten te maken.
Hij heeft ook bepaalde triggers, zoals plastieken zakken, dekentjes die niet perfect plat liggen of op de grond liggen, kleren die naar zweet ruiken enz... Zo zijn er wel meer katten. Kleren zijn bij vele katten triggers om op te plassen (of zoals bij Cuzco in de melken en compleet nat te zabberen...  ::)  :-*) zonder dat deze katten onzindelijk zijn.

Wat je wel onderscheid in moet maken is gewoon onzindelijk zijn (als buiten de bak plassen) en sproeien (als in markeren).  Sproeien heeft met zichzelf profileren te maken, onzindelijkheid is door lichamelijke problemen of zich niet goed in zijn vel voelen.
Als hij je koffer zegent is dat waarschijnlijk omdat dat inderdaad iets onbekend is en hij dat 'eigen' wil maken.
Als hij op het tapijn hurkt en plast, is dat gewoon onzindelijkheid.

Als hij gedomineerd wordt door Bami kan dat zowel sproeien als onzindelijkheid geven, maar als Doki er niet tegenop kan en er onzeker van wordt, zou ik eerder onzindelijkheid verwachten.  Het kan echter ook dat Doki er niet echt tegenop kan, maar zich daar niet bij neer kan leggen en ook wil gaan domineren door er tegenop te sproeien.  Zijn territorium op te eisen.
Dat soort strijden zie je zelden bij gecastreerde katten, maar het kan echt wel.
Ik acht de kans ook heel groot dat het toch aan Bami ligt en het inderdaad op den duur zou beteren wanneer Bami niet meer in Doki's leefruimte komt.  Dat heeft natuurlijk wel even tijd nodig.

Dominantiestrijden (want dat is dit dan) spelen zich typisch vooral rond de bak af.  Ook op andere plaatsen, maar proberen de bovenhand te halen terwijl de ander aan het plassen is, is typisch.
Vandaar dat wildplassen ook vaak gepaard gaat bij dominantiestrijden, maar het kan ook zelfs over poepen naast de bak gaan.  Soms in volle stress wanneer ze aangevallen worden.

Wat ik ook zou doen 3 bakken plaatsen, binnen in huis en zoveel mogelijk verspreid. Dagelijks uitscheppen.  Dit is een beetje de richtlijn en is zeker niet altijd nodig, maar wanneer er problemen zijn is het zeker verstandig je daar goed aan te houden.
De buitenplaats zou wel eens door Bami overgenomen kunnen zijn en dat durft Doki daar misschien nog een tijd niet gaan.

Verder goed in de gaten houden of je nog stress-indicatoren waarneemt en misschien zijn triggers opsporen en vermijden.
Feliway geloof ik niet in, maar je zou wel valeriaan kunnen halen, dat ontspant en werkt stressverlagend.
Door Martine-Tom
#2971894
Poepen doet ie echt 100% op de bak, ook niet in de tuin, Freud doet dat wel, maar Doki gaat altijd naar de bak. Plassen doet ie bij voorkeur ook op de bak, en soms in de tuin (of mijn schoenen, koffer, kleed  ::)) Denk ook niet dat Bami hem van de bak weghoud, zou kunnen hoor, maar Bami komt eigenlijk vrijwel nooit boven op de kamer waar de bak staat.

Ik ga er toch eens beter op letten wanneer....vanmorgen was het iig weer raak, in de hal in mn slippers  >:(
Koffer had ik in de kamer gelegd ipv staand en dan is het prima, mss meer bedreigend als ie staat?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2971903
Nee, ik denk ook niet dat Bami hem bij de bak weghoudt, maar misschien wel bij de plasplaats buiten. En dan heb je 2 bakken in huis en dat is eentje minder dan aangeraden wordt bij problemen. Als je zeker wil spelen zet je een bak meer dan je katten hebt.

Buiten de bak poepen gebeurt enkel bij echt erge gevallen. Als de kat echt aangevallen wordt en in het nauw gedreven rond de bak.  Dan ken ik voorbeelden waarbij de kat het liet lopen, zowel plas als poep. Maar das wel erg uitzonderlijk, dus verwachtte ook niet dat dat hier al het geval zou zijn.

Dat hij specifiek op iets plast en niet gewoon in een hoek of op een kleedje, doet toch vermoeden dat het voorwerp op zich een trigger voor hem is.  Of dat het hem op 1 of andere manier aanzet tot plassen. Dat kan omdat hij het om 1 of andere reden wil opeisen, maar het kan ook gewoon toeval zijn.  Ik moet zeggen dat ik daar niet voldoende inzicht in heb, waar ze dan wanneer op plassen en wat dat wil zeggen.
Door Anneloog
#2971904
Hier een kater geholpen met 6 maanden met 8 weken in huis  en nu 13 jaar oud die dit ook doet, 4 jaar terug een maatje voor hem in huis gehaald ( kitten van 8 weken)  en hij is er echt door gegroeid en uit zijn schulp gekropen maar pff dat af en toe plassen/markeren zo lastig en dat doet ie al vanaf zeker dat ie een jaar oud is.
Hier is het een combi van stress plassen en markeren, stress plassen doet ie als de kleine Leo (maatje van nu 4)  hem op zijn huid zit om te willen spelen en hij niet weet dit duidelijk af te blazen dan is de wc deur de pineut of mijn kleding kast. Markeren is als hij niet lekker in zijn vel zit en er ook andere vormen van stress zijn dan gaat ie tegen de bank staan sproeien of over mijn schoenen of een tas die in de kamer ligt en dan gaat ie vaak ook krabben terwijl er op de katten kamer verschillende krab palen staan dan moeten de meubels het ontgelden.
Heb meerdere malen hem  laten onderzoeken bij de da om zeker te zijn dat het geen blaas ontsteking is ofzo maar hij is kern gezond.
Ja het is een stress kip en laat bloeier maar verder mankeert hem niks.
Ondanks mijn weten/ervaren van  al 13 jaar dit gedrag heb ik het niet kunnen weg trainen, en neem ik dus voorzorgs- maatregelen.
Ze mogen 's nachts niet meer zonder ons in de woonkamer, bij de wc deur staat een bakje azijn, kleding kast is dicht, kattenbakken worden dagelijks gecontroleerd en verschoond en we proberen zo goed en zo kwaad beiden katten even veel kwaliteits aandacht te geven zonder de andere kat te negeren.
Meer kan ik nu naar mijn gevoel niet doen.
Maar leuk is het zeker niet
Door **Jolanda**
#2971990
Kan ie wel goed ruiken?
Klinkt misschien raar, maar een vriendin van mijn ouders had een geweldige kat. Het grote nadeel aan deze kat was dat ie iedere dag overal tegen aan plaste.
Zij heeft toen ook álles geprobeerd, maar niks hielp. Toen zijn ze er achter gekomen dat de kat niet kon ruiken en daarom dus iedere dag deed markeren. Een probleem wat niet te verhelpen was helaas. :-\
Door Martine-Tom
#2971996
**Jolanda** schreef: Kan ie wel goed ruiken?
Klinkt misschien raar, maar een vriendin van mijn ouders had een geweldige kat. Het grote nadeel aan deze kat was dat ie iedere dag overal tegen aan plaste.
Zij heeft toen ook álles geprobeerd, maar niks hielp. Toen zijn ze er achter gekomen dat de kat niet kon ruiken en daarom dus iedere dag deed markeren. Een probleem wat niet te verhelpen was helaas. :-\
Geloof niet dat er daar iets mis mee is, hij kan in de tuin zitten als de buren aan het koken of bbqen zijn met zijn neus in de lucht, hij snuffelt ook aan mij en Tom als we ergens zijn geweest, dus ik denk dat ie wel kan ruiken.

Maar apart joh! Zou ik nooit aan gedacht hebben!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door