Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Karin
#296995
Hoi, ik heb 2 Malthezers en ik vind dat mijn jongste van 1.5 jaar te mager is. Ik ben sinds 2 maanden bezig met barfen.
Ze krijgen allebei over de week het volgende
115 gr. vlees ma.
120 gr. pens di
115 gr. vlees wo
130 kippevleugel do
115 gr. vlees vrij
115 gr. vlees zat
130 gr. pens zo
Moet ik hier wat in veranderen?? En als ik Bobby wat bij wil voeren wat kan ik dan het beste gebruiken om dat te doen?
groetjes Karin
Gebruikersavatar
Door chooky
#296997
Hoi karin,

Hoe veel wegen je malthesers, en vooral degene die je te mager vindt?
Hoelang geef je al barf/vers. Ben je in een keer op zelf samenstellen overgestapt? Wat gaf je hiervoor?

dan over je menu. Wat houdt vlees is. Is dit alleen spiervlees? en wat voor soort vlees (lam, rund, kip,...) is het? Zitten er ook organen en evt. calcium/bot bij?

groetjes Eva
Door Lizzy
#297065
Ja, ik zie ook erg weinig bot?

Het is overigens niet abnormaal dat honden eerst afvallen wanneer je hen overschakelt van brok naar vers (van veel koolhydraat naar weinig koolhydraat). Maar goed, ik weet niet wat je hiervoor gaf?

En anders moet je meer gaan voeren. Hoeveelheden voeren moet je toch doen met de ogen. Alle tabelletjes en berekeningen zijn leuk en aardig, maar het is een leidraad. Dus wanneer ze te dun worden raad ik je aan de hoeveelheid langzaam op te voeren.
Door Karin
#297285
Het is inderdaad te weinig bot denk ik. Ik kan bij mij in de buurt niet echt bot vinden. Kan ik tot die tijd misschien 3x kip geven ofzo per week? Die zakjes vlees, die maak ik zelf met 1 kilo organen en 4 kilo vlees. Tot nu toe alleen rundvlees, maar de volgende zakje doe ik wat schaap bij. Van welk vlees worden ze eerder wat dikker?
Door Karin
#297365
wat ik ook nog moest vertellen, Simba weegt 8 kilo en Bobby 3 kilo en die moet bijgevoert worden. Hoeveel zal ik ze totaal per dag geven?
Door Laura2004
#300316
Karin schreef: Het is inderdaad te weinig bot denk ik. Ik kan bij mij in de buurt niet echt bot vinden. Kan ik tot die tijd misschien 3x kip geven ofzo per week? Die zakjes vlees, die maak ik zelf met 1 kilo organen en 4 kilo vlees. Tot nu toe alleen rundvlees, maar de volgende zakje doe ik wat schaap bij. Van welk vlees worden ze eerder wat dikker?
Schapevlees is vetter dan rundvlees.
Door the dude
#301885
3 keer per week kip kan prima hoor.

hoeveel mogen ze maximaal per dag ? Tsja, das moeilijk te zeggen.

Honden hebben 2 tot 3 procent van hun lichaamsgewicht in voer nodig per dag (met de barf methode dan he, geld niet voor brokken) Wolven in de natuur zijn in staat in een keer 6 / 8 procent van hun lichaamsgewicht aan voer op te eten. De huishond die echter gewend is twee keer per dag eten te krijgen, is hier zeker niet in staat, hier voor moet je trainen.

Ikzelf heb een franse bulldog op een dieetje zit om aan te komen, en die krijgt per dag 3,2 % oftwel 450 gr. Soms krijgt hij meer, tot maximaal 650 gram oftewel 4,6 %. Deze grens heb ik ingesteld omdat ik hem niet meer durf te geven, want hij word echt tonnetje rond :-) Dit heb ik bereikt door de dagelijkse dosis elke dag rustig te verhogen, en we zijn begonnen op 2,5 %

Zoals lizzy al zei, voeren met percentages is een leuke leidraad maar je moet voeren op het oog. let op de ribjes (wel voelen, niet zien) en probeer zijn dieet niet te snel te veranderen (niet in eens twee keer zo veel bijvoorbeeld)

Success !
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door