Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door karin2
#2968803
Ik heb nu een kruising mechelaar /pitt overgenomen van mijn dochter (was bij haar voor herplaatsing maar kind is onder een vorklift gelopen en is dus onvoorzien bij mij gekomen ) schat van een hond  :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten:

maar hij word 28 augustus één jaar oud , is niet gechipt en heeft geen enkele vaccinatie gekregen  :-\

Nu is mijn vraag : hoe wordt een nooit ingeente hond van één jaar geeent ? eerst pup enting en herhaling ? of gewoon "alles" tegelijk ? heb écht geen idee hoe dat nu gaat en ik wil hem niet "overenten " hij zwemt graag (doe ik voorlopig niet ) dus voor weil zou hij ook ingeent moetten worden maar dat lijkt mij zoveel ineens  :-\
Door Lizzy
#2968844
karin2 schreef: Ik heb nu een kruising mechelaar /pitt overgenomen van mijn dochter (was bij haar voor herplaatsing maar kind is onder een vorklift gelopen en is dus onvoorzien bij mij gekomen ) schat van een hond :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten:

maar hij word 28 augustus één jaar oud , is niet gechipt en heeft geen enkele vaccinatie gekregen :-\

Nu is mijn vraag : hoe wordt een nooit ingeente hond van één jaar geeent ? eerst pup enting en herhaling ? of gewoon "alles" tegelijk ? heb écht geen idee hoe dat nu gaat en ik wil hem niet "overenten " hij zwemt graag (doe ik voorlopig niet ) dus voor weil zou hij ook ingeent moetten worden maar dat lijkt mij zoveel ineens :-\
Wie zegt dat?
Dat een hond geen chip heeft, zegt niks over of ie wel of niet gevaccineerd is.
Ik zou titeren. En als ie nul antistoffen heeft voor DHP, zou ik hem de DHP geven. En wil je persee voor Lepto enten, doe dat dan 1 maand na de DHP.
#2968849
karin2 schreef: dus eerste enting en herhalingsenting ?
Dat is alleen voor Lepto. Een dhp die na de 12 weken is gezet wordt geacht zijn volledige werking te doen, dus geldigheid 3 jaar. Je herhaald normaal de enting van 9 weken op 12 weken, omdat men niet zeker is of die van 9 weken ivm de maternale bescherming is aangeslagen.

De bijsluiter van dhp is daar wat dubbel in en de da's volgen dan in veel gevallen het pupprotocol, maar dat is dus niet nodig is mij door nobivac bevestigd.
Door karin2
#2968887
[quote="Lizzy"]
Wie zegt dat?
Dat een hond geen chip heeft, zegt niks over of ie wel of niet gevaccineerd is.
Ik zou titeren. En als ie nul antistoffen heeft voor DHP, zou ik hem de DHP geven. En wil je persee voor Lepto enten, doe dat dan 1 maand na de DHP.


mijn dochter heeft hem via een kenisje die hem weer van vrienden heeft (of anders moest ie naar't asiel als pup (alles in Belgie hier ) en mijn dochter wou hem opleren en herplaatsen maar is met haar benen onder vorklift gekomen op't werk dus niet erg mobiel meer :-X hij moest dringend weg van haar vader waar ze nog inwoont en de sukkel kon niks doen want lag met beentjes omhoog in't ziekenhuis dus heb ik hem opgevangen (en hij gaat noooooooooooooit meer weg is een prachthond met prachtkarakter die goed overeenkomt met Titou die wij uit het asiel hebben gehaald (dat overigens een zenuwpees is met verlatingsangst en doodsbenauwd van onweer maar dat betert ) en nee hij is dus nooit geeent .

Ik denk dat ik er over de lepto uit ben (zie leptotopic ) ik laat geen lepto enten en laat hem aleen in stromend water zwemmen en voor de rest eenmalig enten en overleggen met DA hoe ze hier over titeren denken (ik ken haar nog niet zo goed dus weetniet hoe zij over enten, titeren en voeding staat , heb haar driemaal gezien toen ons Lady ziek was en ze haar heeft laten oinslapen (ze nam alle tijd voor Lady en ons verdriet :-*
Door karin2
#2968889
Angelique schreef: Dat is alleen voor Lepto. Een dhp die na de 12 weken is gezet wordt geacht zijn volledige werking te doen, dus geldigheid 3 jaar. Je herhaald normaal de enting van 9 weken op 12 weken, omdat men niet zeker is of die van 9 weken ivm de maternale bescherming is aangeslagen.

De bijsluiter van dhp is daar wat dubbel in en de da's volgen dan in veel gevallen het pupprotocol, maar dat is dus niet nodig is mij door nobivac bevestigd.
bedankt voor het klaar en duidelijke antwoord (is wat lang geleden pups en entingen moest ff opgefrist worden ;) )
Door Lizzy
#2969006
Kaela schreef: Ik zou zelf kiezen voor titeren, gezien het "ze heeft hem via kennissen en die weer van vrienden". Zonde als je er voor niets een enting in stopt die niet nodig is.
Ja, vind ik dus ook hoor. En goed, als er voor 1 of meer ziektes geen antistoffen zijn aangemaakt (kan overigens ook via de natuurlijke manier zijn gebeurd), kun je de DHP enten. Ik zou persoonlijk die dus maar 1 keer laten vaccineren. De reden is dat je die bij pups meerdere keren geeft is omdat het gokken is wanneer de maternale immuniteit (dus wat ze mee hebben gekregen van moeders) is "uitgewerkt". Vaccineer jij op een moment dat pup nog alle antistoffen heeft van mams, slaat de enting niet aan. Daarom geven ze die dus in een reeks met een herhaling op 1 jaar (voor het geval dat pup bij 12 weken toch nog antistoffen had voor 1 of meer van de drie ziektes van moeders).
Door karin2
#2969065
titeren is hier in belgie al helemaal niet de gewoonte voor zover ik weet (ik ben wel voor titeren hoor )
maar ik ga hem dus de dhp enting laten geven in één keer en geen lepto (en dan wel zien dat hij niet in vieze poelen duikt )
en overleggen met DA om volgend jaar te titeren pfr beetje moeilijk uitleggen zo per pc  :-\
bedankt voor jullie duidelijke uitleg hier kan ik wat mee  :-*
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2969151
karin2 schreef: titeren is hier in belgie al helemaal niet de gewoonte voor zover ik weet (ik ben wel voor titeren hoor )
maar ik ga hem dus de dhp enting laten geven in één keer en geen lepto (en dan wel zien dat hij niet in vieze poelen duikt )
en overleggen met DA om volgend jaar te titeren pfr beetje moeilijk uitleggen zo per pc :-\
bedankt voor jullie duidelijke uitleg hier kan ik wat mee :-*
In NL ook niet hoor. Ik ben er 2 keer het halve land voor doorgereden. Jammer maar helaas. Bereid je daar voor volgend jaar dan in ieder geval vast op voor.
#2969190
karin2 schreef: titeren is hier in belgie al helemaal niet de gewoonte voor zover ik weet (ik ben wel voor titeren hoor )
maar ik ga hem dus de dhp enting laten geven in één keer en geen lepto (en dan wel zien dat hij niet in vieze poelen duikt )
en overleggen met DA om volgend jaar te titeren pfr beetje moeilijk uitleggen zo per pc :-\
bedankt voor jullie duidelijke uitleg hier kan ik wat mee :-*
Maar als je nu de dhp laat zetten zou je dus op z'n vroegst over 4 jaar moeten titeren.
Gebruikersavatar
Door pike
#2969562
Angelique schreef: Maar als je nu de dhp laat zetten zou je dus op z'n vroegst over 4 jaar moeten titeren.
Bij mijn weten is dat over 3 jaar toch?

En over die vieze poelen zou ik mij niet zo druk maken. Een van mijn honden heeft 6 jaar geleden zijn eerste en laatste lepto vaccinatie gehad en hij zwemt heel graag en het maakt hem niets uit in wat voor water en mij ook niet. Ik ben al blij als hij plezier heeft dus ik laat hem lekker zijn gang gaan. Hij heeft van mijn drie honden de minste weerstand.
Door Elvira
#2969595
karin2 schreef: titeren is hier in belgie al helemaal niet de gewoonte voor zover ik weet (ik ben wel voor titeren hoor )
maar ik ga hem dus de dhp enting laten geven in één keer en geen lepto (en dan wel zien dat hij niet in vieze poelen duikt )
en overleggen met DA om volgend jaar te titeren pfr beetje moeilijk uitleggen zo per pc :-\
bedankt voor jullie duidelijke uitleg hier kan ik wat mee :-*
Als je wilt titeren, zou je bij de Silverlinde kunnen gaan in Breda, dat is niet zo ver van de grens (zie dat je in Antwerpen woont)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door