Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
#2965806
De zeeman (Meneer Keetje dus) is weg en nu zit ik me te verdiepen in Obligatie's. Ze geven nu bij ENECO obligatie's uit, 25 euries per stuk. Rendement 2.5 tot 3.5 %. Is altijd meer dan je van de bank krijgt.
Nu heb ik die prospectus eens door zitten kijken en het ziet er best wel goed uit, door mijn leken ogen tenminste, maar nu de vraag. Het heeft een looptijd van 5 jaar. En wat dan? Krijg je je inleg terug? Ik ben helemaal niet zo van obligatie's en aanverwante artikelen. We zijn in het verleden nogal het schip in gegaan met (een kleine ) belegging maar dat stond op het conto van Meneer Keetje.

Wie kan me in Jip&Janneke taal even op weg helpen?  :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2965820
Na de looptijd krijg je je inleg terug...als het bedrijf dan nog bestaat. Risico is er dus zeker. Verder krijg je bij obligaties per jaar een rentevergoeding. Dat kan een vaste rente zijn of variabel. In deze lijkt het me een variabele. Je krijgt dus een betere rente dan op een spaarrekening, maarja, je loopt dus ook het risico dat een bedrijf failliet gaat en dat je je geld kwijt bent. Doe dit dus niet van je laatste centen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2965837
Obligaties? Niet in deze tijd.

Zet je geld beter voor een hogere rente vast op een deposito. Veel veiliger want je zit bij het garantiestelsel. Sns heeft een mooi deposito waar je ook rente over de rente krijgt.
Verder is argenta, leaseplanbank, bigbank en achea nu het beste, maar ik zou gaan voor SNS omdat je daar rente over de rente krijgt.
Door keetje
#2965854
Dank jullie wel voor de antwoorden.
Wat failliet betreft lees ik iets over een soort van verzekering.

@Hope, ik denk dat dat meer is voor grotere bedragen? Ik heb het nu over "peanuts" Nouja, niet voor iedereen natuurlijk maar ik heb een centje gekregen van mijn moeder. 1000 euries. Dus,.....

Wat is het verschil tussen een obligatie en een aandeel?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2965882
keetje schreef: Dank jullie wel voor de antwoorden.
Wat failliet betreft lees ik iets over een soort van verzekering.

@Hope, ik denk dat dat meer is voor grotere bedragen? Ik heb het nu over "peanuts" Nouja, niet voor iedereen natuurlijk maar ik heb een centje gekregen van mijn moeder. 1000 euries. Dus,.....

Wat is het verschil tussen een obligatie en een aandeel?
Bij een aandeel koop je en stukje van het bedrijf en moet je wachten of de waarde van het aandeel stijgt om enig rendement eruit te halen. Bij een obligatie leen jij geld aan een bedrijf, krijg je een rente-uitkering en lever je 'm na een vooraf bepaalde tijd weer in. Aandeel is riskanter dan een obligatie.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2965927
keetje schreef: Dank jullie wel voor de antwoorden.
Wat failliet betreft lees ik iets over een soort van verzekering.

@Hope, ik denk dat dat meer is voor grotere bedragen? Ik heb het nu over "peanuts" Nouja, niet voor iedereen natuurlijk maar ik heb een centje gekregen van mijn moeder. 1000 euries. Dus,.....

Wat is het verschil tussen een obligatie en een aandeel?
Nee hoor, bij de meeste kan je inzetten vanaf € 1000,00, bij sommige al vanaf € 500,00.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door