Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door dreumelaartje
#2964305
Help!
Onze hond van 1 jaar die altijd graag mee gaat met de auto durft de auto niet meer in. Ze heeft een autodeur tegen zich aangekregen omdat ze achter iemand aan de auto uit wilde springen.

Sinds gister probeer ik haar te voeren in de auto, maar zodra ze er bij kan (met 2 poten id auto) eet ze snel en gaat ze er ook zo snel mogelijk weer uit. Zodra ze eenmaal in de auto zit en we rijden dan is het goed, maar ze is gewoon heel bang om er in te gaan en voor de deuren. Hoe moet ik dit aanpakken?

Graag tips over:
Wel niet aanlijnen
Wanneer belonen/aanmoedigen (zodat niet het weigeren maar elke goede stap wordt beloond)
Wat te doen als ze mee móet maar weigert (volgende week moet ze minimaal 1x naar de opvang) dan toch tillen?
Hoe lang trainen, wanneer tevreden? Hoe voorkom je frustratie en hou je het positief?
Zelf in de auto of er naast blijven staan
Wat vooral niet doen?
Hoeveel voertjes gooi je er tegenaan?

Op dit moment kunnen we niet eens meer lekker uit wandelen, want hoewel het instappen op de heenweg nog wel ging (met n stukje kaas) weigerde ze absoluut met de terugweg om in te stappen.

Ik weet even echt niet wat hiervoor de beste manier is en hoop op jullie hulp!
Door Cindy de Wolf
#2964321
Andere deur proberen? Dus via de zijkant erin. Heb je de mogelijkheid om de auto op eigen terrein en open te zetten? Wel zo zetten dat ze er zelf bij/in kan zonder het risico op dichtslaande deuren. Gaan clickeren voor elke stap richting de auto en zo steeds verder. Commando pootjes op aanleren op bijvoorbeeld een handdoek en die steeds dichter bij de auto leggen en uiteindelijk over de bumper/stoel. Zoveel mogelijk leuke dingen doen dichtbij de wagen.
Gebruikersavatar
Door dreumelaartje
#2964326
Cindy de Wolf schreef: Andere deur proberen? Dus via de zijkant erin. Heb je de mogelijkheid om de auto op eigen terrein en open te zetten? Wel zo zetten dat ze er zelf bij/in kan zonder het risico op dichtslaande deuren. Gaan clickeren voor elke stap richting de auto en zo steeds verder. Commando pootjes op aanleren op bijvoorbeeld een handdoek en die steeds dichter bij de auto leggen en uiteindelijk over de bumper/stoel. Zoveel mogelijk leuke dingen doen dichtbij de wagen.
Dank voor de tips!
Pootjes op is dus ergens op gaan staanet 4 poten? Niet als n stokstaartje gaan zitten toch?

De voerbaktraining lijkt toch vruchten af te werpen... die doe ik in mijn auto. Mijn auto is ook minder t probleem dan vriends auto. Vriends auto ga ik dit weekend gebruiken om te trainen. Helaas kan de auto niet op eigen terrein bij de hondjes gezet worden, anders had ik dat zeker gedaan. Het is dus gewoon lekker bij de buren voor de deur gek doen :-)

Heeel veel geduld en heel veel belonen zal toch het recept zijn...

Andere tips zijn nog steeds welkom!
Laatst gewijzigd door dreumelaartje op vr 25 jul 2014, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door DJ_Doerak_Tucker
#2964329
Mocht je bach rescue hebben dan zou je dit even ter ondersteuning in kunnen zetten vooral tijdens de training. Zoals Cindy aangeeft, clickeren voor elk klein stapje dat ze maakt (moet je wel weten hoe de clickertraining werkt  ;)). Evt iemand in de buurt vragen die je daarmee kan helpen? Soms kan het ook helpen in een heel andere situatie te zijn, bijvoorbeeld bij familie thuis en daar al pratende met iemand en jouw hond aan de lijn richting vreemde auto lopen, daar instappen en jouw hond meenemen, soms is de link alleen met de specifieke auto gelegd. Je kunt dit dan uitbouwen naar nog een andere auto en dit ook zo doen bij jullie eigen auto. Dan is de hobbel van in de auto stappen al genomen en sta je er zelf ook weer met meer vertrouwen in  ;) :).

Veel succes, komt vast goed. Vooral niet pushen!

Edit: Oh ja, en als ze in de auto stapt natuurlijk lekker belonen, vooral als ze het spannend vond. Ze gaat dan de link leggen met auto = lekkers. Ik zou er voor kiezen, als je haar in de auto voert, haar eerst zelf de stap in de auto te laten nemen en dan pas de voerbak er neer te zetten. Dus niet lokken met voer, vaak is de drang om het voer te nemen groter (als de angst nog niet reusachtig is) en doe je nog niets aan het feit dat ze de angst voor het instappen heeft. Zonder voer zal het  dan nog steeds niet gaan zeg maar. Ik zou het echt inzetten als beloning ná het overwinnen van haar angst om de auto in te stappen.
Laatst gewijzigd door DJ_Doerak_Tucker op vr 25 jul 2014, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door dreumelaartje
#2964336
Oke... dan moet ik dat dus nog omdraaien (eerst hond, dan voer) ze wil er nu nog niet in zonder dat ik zelf op de achterbank zit. Ze is echt bang dat de deur dichtslaat (ik heb een 3 deurs, mijn vriend een 5 deurs... bij mij dus nooit een deur tegen je aan als je achterin zit).
Hoe ik haar er in moet krijgen zonder eerst voer en zonder eerst mezelf in de auto te zetten, dat moet ik nog even uitvinden...
clickertraining heb in idd geen kaas van gegeten. Ik zal straks wel wat van die ongezonde hondensnoepjes uit de winkel halen, die stinken harder dan de zelfgedroogde snacks die ik nu nog in huis heb. Ik denk dat ze meer genegen is daar wat voor te doen...

Bedankt voor je hulp!
Door Michelle Vrolijk
#2965518
Heb je haar voor de zekerheid laten nakijken door een (holistische) dierenarts om evt pijn uit te sluiten? Misschien heeft ze iets verrekt of is er een werveltje oid verschoven?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door