Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door tessa
#2961040
Tanja's pups zijn nu tien dagen oud en liggen bij ons in de woonkamer waar het nu 28 graden is, ze hebben het dus erg warm.
Ik heb een ventilator bij de kist gezet die over de kist heen blaast zodat het iets koeler aanvoelt. Iemand nog een idee wat ik verder nog kan doen voor ze? Ze drinken wel goed en zijn sinds gisteren goed aangekomen maar vind het zo zielig voor ze. Er is helaas geen koelere plaats in huis.
Door Suzanne
#2961062
Heel basic, is het eerste wat in mij opkomt een "koelmat". Wel met voldoende dekens daar weer over natuurlijk, dat het hooguit iets koeler wordt.
Kist afdekken, zijkanten dan, met een laken?
Als je geen koelmat in huis hebt dan iets invriezen, waterflesjes oid en die dan in de werpkist ook weer voldoende dekens eroverheen.
Als "bovenste deken" kun je een wit laken nemen, dat voelt al koeler aan dan een vetbed oid.
Eventueel iets heel kouds (bevrorens) voor de ventilator zetten, dat het de koelte daarheen wuift.
Een laken voor je raam, aan de buitenkant, zodat de zon het raam niet bereikt. Dat werkt beter dan "gordijnen sluiten". Allebei is nog beter.
Als de sodemieter ergens een mobiele airco kopen? Goed, kost wat maar dan hebbie ook wat.

Tips uit de losse pols overigens ;-)

Suzanne
Door tessa
#2961078
Koelmat heb ik helaas niet, bevroren waterfles staat inderdaad voor de ventilator en alle gordijnen en deuren naar buiten zijn
dicht. Heb nog wel bevroren waterflessen in de vriezer om vanmiddag in de kist te leggen als de temperatuur nog verder oploopt
Maar ik hoop het niet :(
Door Lizzy
#2961096
Ik kan me herinneren dat toen Linga geboren was het in de periode daarna ook zo vreselijk warm was. En vaag staat me bij dat Erna de pups toen eerder naar buiten heeft gedaan, omdat het in de schaduw buiten echt 1000 keer lekkerder was dan binnen. Geen idee hoe oud de pups toen waren maar je zou dat kunnen vragen aan haar!

En ik zou inderdaad verder flessen koud water in de puppy ruimte leggen. Ik geloof dat ik ze niet eens in de vriezer zou leggen maar steeds zou vullen met koud water. Ze kunnen dan tegen de flessen aan kruipen als ze het te warm krijgen, zonder teveel af te koelen.

Dyson heeft trouwens een mooi ding. Een ventilator zonder bladen, die kan koelen (en verwarmen). Kost tussen de 300 en 400 euro maar dan hebbie ook wat!
Door Suzanne
#2961103
Even een aico kopen is denk ik niet aan de orde ;-) maar snel naar de dierenwinkel om zo? koelmat, is dat geen optie? Kost een paar tientjes maar dan wordt de boel wel koeler?

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2961134
ik wou ook voor een koelmat gaan al is een airco super al is die verrijdbaar daar kan je ook al heel veel mee
die ventilator die lizzy zei zag ik bij praxis of gamma en daar was hij veel goedkoper maar was wel een kleine

je kan dweilen of doeken of matten nat maken en in invriezen en dat in een vuilniszak doen en een dekentje of lakentje overheen leggen daar kunnen ze op liggen

succes ermee
Door inni
#2961181
Hier hangen er overdag van die veranda doeken voor de ramen (tussen twee panlatten en twee haken boven de ramen zodat de zon er niet opschijnt maar er toch nog wat daglicht is) 's avonds als de ramen opengaan gaan ze eraf (als het niet zooo warm is bijven ze gewoon hangen) geen gezicht maar minder gezweet) verder idd een mobiele airco maar ls het een grote ruimte is gaat die dat ook niet trekken. Hopelijk koelt het nu snel af buiten.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2961483
Heb hier gewoon frisdrankflessen met koud water in de werpkist gelegd. Daar gingen ze lekker overheen hangen.
Bevroren zou ik niet durven.
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2961515
gister bij sieneke eerst de waterflessen geprobeerd maar daar deden ze niet veel mee en toen handdoeken nat gemaakt, goed uitgewrongen en toen lagen ze allemaal heerlijk op de koele handdoeken, het hijgen stopte meteen :)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2961571
misschien een raar idee .... maar kun je die puppie matjes ( die urine opvangen ) niet vochtig maken en op een dienblad in de vriezer leggen zodat ze plat bevriezen ? ....
Door Cathy
#2961576
Cathy is nu 11 jaar , en een paar dagen na haar geboorte was het ook 30*C , ook een heel onrustig nest , het hele nest heeft ze toen naar een lege paarden box aan huis verhuist .
Door Erna
#2961595
Lizzy schreef: Ik kan me herinneren dat toen Linga geboren was het in de periode daarna ook zo vreselijk warm was. En vaag staat me bij dat Erna de pups toen eerder naar buiten heeft gedaan, omdat het in de schaduw buiten echt 1000 keer lekkerder was dan binnen. Geen idee hoe oud de pups toen waren maar je zou dat kunnen vragen aan haar!
Klopt. Twee keer gedaan, ook met een nest van Nikkie die een week te vroeg werden geboren en het ook bloedverziekend heet was. Ik heb de nesten toen lekker naar buiten op het gras gedaan (samen met moeders natuurlijk)een klamboe over de plek gehangen en dat ging prima. Ik denk dat het nest van Nikkie toen een week oud was en het nest waar Linga uit komt was ietsje ouder toen ze naar buiten gingen. Het was veel fijner voor in ieder geval de moederhonden en als het met hen goed gaat dan passen de pupjes zich wel aan.
Door Bosliefje
#2961641
Mijn 30+ nest lag vooral na het drinken heel graag uit te hijgen op de kale vloer, marmoleum in mijn geval.
Het is daardoor een heel handzaam nest geworden, want elke keer na het drinken haalde ik ze uit de kist, waar ik ook marmoleum strips in had gelegd, als ze dan weer sliepen legde ik ze weer in de kist.  De foto van hoe ze dan alle 8 prachtig op een rijtje in de kist lagen te slapen moet ik jullie onthouden, geen idee hoe ik er een foto bij moet doen.
Mijn speciaal aangeschafte airco maakte de kamer onvoldoende koel.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door