Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marion
#294933
Op het aanrecht ligt een halve kilo geiten pens te ontdooien. Ik wil er zelf pens staafjes van gaan bakken.
Maar hoe ga ik dat doen ???
Ik had zelf bedacht in reepjes snijden en dan op een lage temp. in de oven bakken...? En dan invriezen ofzo, want hoe lang zou dat dan houdbaar zijn? En op hoeveel graden zal ik het bakken ???

Iemand tips? :D ???
Laatst gewijzigd door Marion op ma 04 apr 2005, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#294937
Bedenk wel dat je huis dan NIET meer zo lekker ruikt hoor. ;D ;D Ik heb wel eens een stukje in de Magnetron gedaan,maar was snel genezen. ::)




Wat is er met die smilies aan de hand,ze staan dwars door de tekst!!!!!!!!!
Laatst gewijzigd door *Lia* op ma 04 apr 2005, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marion
#294940
Ik ben niet vies van pens hoor, het kan ook gewoon gestoofd worden, het is pens die gewoon verkocht wordt voor menselijke consumptie ;)

Maar niemand verder tips?
Door pippie
#295396
Marion schreef: Ik ben niet vies van pens hoor, het kan ook gewoon gestoofd worden, het is pens die gewoon verkocht wordt voor menselijke consumptie ;)

Maar niemand verder tips?
ja bezint eer ge begint ;D ;D ;D
#295403
Nou ik ben begonnen met de oven op 100 graden maar dat ging zo langzaam, dus nu staat hij op 150 graden.
Als je nagaat dat een kilo pens mij 2,50 kost (is nog duur dat weet ik) en 85 gram pensstaafjes iets van 1,80 euro, nou dan waag ik er wel een experimentje op :P
Door casangio
#295586
Marion schreef: Nou ik ben begonnen met de oven op 100 graden maar dat ging zo langzaam, dus nu staat hij op 150 graden.
Als je nagaat dat een kilo pens mij 2,50 kost (is nog duur dat weet ik) en 85 gram pensstaafjes iets van 1,80 euro, nou dan waag ik er wel een experimentje op :P
Wil zelf ook pens gaan drogen of zo. Ik vind Eu 2,49 voor een paar van die staafjes, belachelijk duur, dat is zo wat Hfl. 5.50. Laat even weten of het is gelukt en hoe....... alvast bedankt.

PS Ik wil ze als beloning geven, dus vandaar, want ze krijgen de pens verder gewoon vers. ;) ;) ;)
Laatst gewijzigd door casangio op di 05 apr 2005, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#295652
Ik heb na een tijdje de oven weer wat lager gezet en daarna uit gezet. Toen heb ik ze heel de nacht in de oven laten liggen. Vanochtend waren ze inderdaad hard. Maar niet net zoals de pensstaafjes uit de winkel, maar dat is op zich niet erg.
Nu heb ik de 2e lading op stand 3, is geloof ik 100 graden (?) en die laat ik zo een paar uur staan.
En stinken doet het gelukkig niet ;)
Door Lizzy
#295665
Marion schreef: Ik heb na een tijdje de oven weer wat lager gezet en daarna uit gezet. Toen heb ik ze heel de nacht in de oven laten liggen. Vanochtend waren ze inderdaad hard. Maar niet net zoals de pensstaafjes uit de winkel, maar dat is op zich niet erg.
Nu heb ik de 2e lading op stand 3, is geloof ik 100 graden (?) en die laat ik zo een paar uur staan.
En stinken doet het gelukkig niet ;)
Misschien dat je inderdaad de pensstaafjes heeeeel lang, op niet al te hoge temerpatuur moet drogen. Nou, succes! Wel apart dat het niet meurt. Ik vind verwarmde pens toch best wel stinken...
#296483
Ik betaal voor 1 kg gedroogde pensstaafjes 4 euro! Dit laat ik meenemen van een stand die op shows staat (Duitse stand) en voor 500 gram gedroogde runderlong 3 euro, 20 gedroogde runderoren kosten 6 euro. Dus misschien is dit een goede tip voor jullie!
Zit je ook niet met de stank! ::)
#297002
Misschien kan dit je helpen, ik maak iedere zomer een hele voorraad "gedroogde" runderpens, een kilo of 5 denk ik. Hoe ga ik te werk ; gewoon wachten op een tijdje mooi weer, hoge temperatuur veel zon en ietsje wind. De vlakke stukken uit de pens snijden en dan haakjes maken uit geplastificeerde ijzerdraad en gewoon over de waslijn hangen. Ik hang ze s'avonds uit dan is de buitenkant s'morgens al een beetje droog en kunnen die lastige vliegen er niet meer bij. Als het echt goed warm weer is zijn ze in een paar dagen droog en kun je ze in een netzak heel lang bewaren.
Heb er nu nog staan van verleden zomer. Ik snij ze na het drogen in repen.
Nicole
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door