Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2952013
Vaccineren tegen de ziekte van Lyme mogelijk!

Sinds begin dit jaar is het mogelijk uw dieren te vaccineren tegen de ziekte van Lyme.
Vaccins die beschermen tegen Lyme-borreliose voorkomen de overdracht van Borrelia van de teek naar de hond. De basisvaccinatie bestaat uit twee vaccinaties met drie weken tussen. Daarna is een jaarlijkse herhaling voldoende voor twaalf maanden bescherming. Let op ! U dient nog wel Uw huisdier te beschermen met een bestrijdingsmiddel tegen teken om lokale besmetting te voorkomen.

Actie: de 2 basisvaccinaties kosten nu samen 59 euro!

Deze email ontving ik net. Van de dierenkliniek Eersel. Maarrrr, even koppie erbij mensen!

Your Dog Does Not have Lyme Disease

Have you ever gotten a “diagnosis” of Lyme disease for your dog? I can say your dog does not have Lyme disease and likely be right over 90% of the time. More accurately your dog had a positive test for Lyme. It is highly unlikely your dog now has or ever had “Lyme disease”. An understanding of the test and the disease will help in understanding why this is so.

When your dog tests positive with the standard titre test, he/she is testing positive for the antibody, but is not a test for the actual, current presence of the organism that causes the disease. Antibody is what healthy white blood cells produce upon exposure to a pathological organism. They will often produce that specific antibody long after the problem is resolved, to be ready for future exposures to the same offender. This is the basis for vaccinations. One exposure creates an anamnestic (informed memory) response that produces antibody, sometimes forever. So, a positive antibody test only indicates the presence of antibody from a previous exposure. That exposure could have been last week, last year, or last decade. Dogs keep their antibodies to the Lyme organism and stay positive testing for a very long time. Most often it is many years, even for the rest of their lives.

According to research done at Cornell University Veterinary School, 94% of all dogs are naturally immune to Lyme (without ever having had the vaccine). That means they fought it off successfully, and completely when they were first exposed. They will still develop the antibody titre that will test positive for many months or years.

So, here is the problem. A huge portion of the healthy, symptom-free canine population in North America has been exposed and is producing antibody. In the future if these dogs have a fever from an unrelated cause (unrelated to their past, resolved Lyme exposure) they will be routinely tested for Lyme as part of the fever diagnostic workup. They will test positive. Testing positive will set up the common misdiagnosis of a current (or recurrent) case of Lyme disease. The misdiagnosis is especially obvious when the titre value does not match the severity of the symptoms.

To complicate the matter further, the main drug used for Lyme disease is doxycycline. Doxy is well known to be a very powerful anti-inflammatory drug. So, regardless of the cause of any fever or pain issue, doxycycline will resolve (not cure) the fever and the pain, just as if you gave aspirin. Of course, for suspected Lyme cases this leads many vets to confirm their diagnosis of Lyme. The doxycycline "worked," the treatment was a success. And, of course, suppressing a fever only happens by suppressing the immune system – a very bad idea in the long run.

Take home message – 1. Get your dog tested for Lyme yearly, when it is NOT ill, so you will know in advance if your dog is already successfully protected. 2. Insist on the newest test that differentiates the “age” of the titre. 3. Keep your dog’s immune system healthy by avoiding over vaccination, feeding a grain-free and/or home prepared/fresh diet, and minimizing stress and toxins in their environment.

© Dr. Michele Yasson, 2011
http://www.holvet.net
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 07 jul 2014, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#2952031
Ik voeg graag de 2e helft van de mail toe aan dit topic:

Lyme-borreliose, beter bekend als de ziekte van Lyme, is de meest voorkomende door teken overgedragen infectie in Europa. De ziekte wordt veroorzaakt door spirocheten. Dit zijn spiraalvormige bacteriën die Lyme kunnen veroorzaken bij zowel mensen als dieren. In Europa wordt deze ziekte voornamelijk overgebracht door teken, om precies te zijn de tekensoort Ixodes ricinus. Deze tekensoort komt voor in heel Europa, van Scandinavië tot aan de middellandse zee. De teek komt voor in bosrijke omgevingen, waterrijke gebieden en plekken met hoog gras zoals duinen, maar ook uw eigen tuin! Teken zijn actief van het voorjaar tot diep in het najaar.
In Nederland is gemiddeld 1 op de 5 teken besmet met Borrelia. Alle honden lopen na een beet van een geïnfecteerde teek het risico de ziekte van Lyme te ontwikkelen. Het kan maanden duren voordat de symptomen van deze ziekte zichtbaar worden. Niet zelden toont een besmette hond pas symptomen twee tot vijf maanden na een tekenbeet. Veel geïnfecteerde honden tonen helemaal geen ziekteverschijnselen.
Veel geziene symptomen zijn kreupelheid (een of meerdere ontstoken gewrichten), koorts en sloomheid. In zeer zeldzame gevallen ontstaan ontstekingen van de nieren, hartspier of zenuwafwijkingen. Oudere honden en honden met een slechte afweer lijken gevoeliger voor de ziekte. Omdat de zichtbare symptomen die duiden op Lyme vrij algemeen zijn en makkelijk verward kunnen worden met een andere ziekte, dient U bij twijfel altijd contact op te nemen met Uw dierenarts.
Lyme-borreliose wordt behandeld met antibiotica. Deze behandeling duurt minimaal een maand. De behandeling is het meest effectief wanneer deze zo vroeg mogelijk wordt gestart. Het is echter mogelijk dat de infectie ondanks de behandeling blijft bestaan.

Eenvoudige maatregelen om uw hond te beschermen:

* Vermijd zoveel als mogelijk gebieden met een hoog risico op teken: bosrijke omgevingen, waterrijke gebieden en plekken met hoog gras.
* Controleer uw hond dagelijks op teken, vooral na een wandeling.
* Gebruik effectieve middelen tegen teken. Uw dierenarts kan U hierin adviseren.
* In gebieden waar veel ( besmette) teken kunnen voorkomen wordt vaccinatie aanbevolen.
Mocht U interesse hebben in deze vaccinatie of andere vragen hebben over tekenbestrijding, kunt U altijd vrijblijvend contact opnemen met een van onze assistentes.


De reden dat ik de 2e helft van de mail hier wilde toe voegen, is dat het me stoorde dat een situatie geschetst wordt alsof onze honden hoog risico lopen (ongemerkt) aan Lyme te lijden en aansluitend in alle ernst gemeld wordt dat er 'eenvoudige maatregelen' zijn die kunnen beschermen, waarbij de eerste meteen verre van 'eenvoudig' is... Daardoor wordt je m.i. min of meer in de armen van nummer 3 en 4 gedreven wordt: het kopen van bestrijdingsmiddel en vaccinatie, om iedere verdwaalde teek mee te lijf te gaan.

Vanuit de jacht(training) ken ik al 15 jaar heel veel mensen die met grote regelmaat met hun hond in tekenrijke gebieden komen. Zo was het Robbenoord bos hier echt berucht om, maar daar werd ook gejaagd.. Soms kwam een hond met meer dan 100-150 :o teken hier uit terug! Geen voorstelling van te maken! En van zúlke situaties ken ik ook ervaringen/diagnoses met Lyme. Die honden werden snel daarna ziek, kregen de diagnose Lyme (hoe dat werd vast gesteld is mij onbekend, mogelijk een aanname) en een ab kuur en herstelden volledig.
Buiten deze extreme situaties heb ik in ál die jaren zelf nooit iemand ontmoet wiens hond lyme had. Wel heb ik gelezen dat bepaalde rassen (de Golden meen ik me te herinneren??) hiervoor gevoeliger zijn.

Ik veronderstel dat het met Lyme niet anders is dan met bijvoorbeeld Weil en worminfecties: als je hond een gezond afweersysteem (opgebouwd) heeft, kan hij prima in aanraking komen met een bacterie, virus of parasiet die ellende kán veroorzaken, zonder dat dan ook daadwerkelijk op te lopen.
#2952250
Ja nee, prima hoor, dat je het 2de deel er ook aan toe hebt gevoegd. Had ik ook zelf kunnen doen...

Maar goed, tel er verder dan bij op dat honden helemaal niet erg gevoelig zijn voor Lyme. En bij mijn weten geldt dat ook voor de Golden Retriever. En tel daar bij op dat het vaccin uiterst slecht werkt/beschermt. Dit is in mijn ogen gewoon weer een 'wij maken u bang en wij harken binnen' voorbeeld.
#2952757
hannabelgje schreef: Ik ken al behoorlijk wat mensen die de enting hebben laten zetten.....
Ja, bangmakerij werkt nou eenmaal goed, en de meeste mensen vertrouwen blindelings op de man met de witte jas die zegt dat die enge beestjes ook in je eigen tuin zitten en fikkie hieraan dood kan gaan. Hoe klein die kans is vermeld meneer er even niet bij, de mogelijke bijwerkingen ook niet en je krijgt daarnaast ook nog een doos practic, advantix of weet ik veel wat voor zooi mee om die kleine beestjes toch echt vooral geen enkele kans te geven. Hij glimlacht een keer lief en presenteert u de rekening, om daarna brullend van het lachen in zijn super-de-luxe audi te stappen.
Door Martine-Tom
#2952979
Hope schreef: Ja, bangmakerij werkt nou eenmaal goed, en de meeste mensen vertrouwen blindelings op de man met de witte jas die zegt dat die enge beestjes ook in je eigen tuin zitten en fikkie hieraan dood kan gaan. Hoe klein die kans is vermeld meneer er even niet bij, de mogelijke bijwerkingen ook niet en je krijgt daarnaast ook nog een doos practic, advantix of weet ik veel wat voor zooi mee om die kleine beestjes toch echt vooral geen enkele kans te geven. Hij glimlacht een keer lief en presenteert u de rekening, om daarna brullend van het lachen in zijn super-de-luxe audi te stappen.
Dat vind ik nou ook weer wat overdreven :-\
Ik ken geen enkele da met super-de-luxe Audi, ik ken er enkel die keihard werken en gewoon anders over dingen denken, maar ik word hier prima in mijn waarde gelaten als ik meld niet te willen enten, geen brokken wil, geen preventieve behandeling, geen ab, geen pred enz.
Teksten als hierboven vind ik altijd zo kortzichtig en kwetsend naar de da's waarvan de meesten echt de beste bedoelingen hebben en keihard werken voor echt niet zo heel veel geld, ze denken alleen vaak anders over dingen dan dat "wij" hier doen, dat mag toch?
#2952982
Wij hebben jaren geleden een hond gehad die een rode kring kreeg op de plek waar ik kort daarvoor een teek verwijderd had.
Ze was vanuit het niets kreupel aan 1 pootje en voelde zich duidelijk niet lekker.
Of het Lyme was? De DA heeft toch maar een AB kuur voorgeschreven en daarna was ze weer opgeknapt.
Het was wel een hond met een slecht werkend imuunsysteem (ze had de ziekte van cushing)
Vaccineren tegen lyme zou ik nooit doen. Als honden echt makkelijk Lyme zouden kunnen krijgen waren er wel veel meer gevallen bekend geweest denk ik. De kans om Lyme te krijgen is bij mensen is veel groter.
#2952986
Martine-Tom schreef: Dat vind ik nou ook weer wat overdreven :-\
Ik ken geen enkele da met super-de-luxe Audi, ik ken er enkel die keihard werken en gewoon anders over dingen denken, maar ik word hier prima in mijn waarde gelaten als ik meld niet te willen enten, geen brokken wil, geen preventieve behandeling, geen ab, geen pred enz.
Teksten als hierboven vind ik altijd zo kortzichtig en kwetsend naar de da's waarvan de meesten echt de beste bedoelingen hebben en keihard werken voor echt niet zo heel veel geld, ze denken alleen vaak anders over dingen dan dat "wij" hier doen, dat mag toch?
Nou, ik ken ze wel hoor. Meneer-van-deze-brief bijvoorbeeld. Maar mag ie? Hij heeft een pracht van een eigen zaak opgericht, werkt zich helemaal vierkant te barsten en ja, rijdt dus in een dikke auto. So? Het gaat mij er alleen wel om dat het centen verdienen niet altijd alleen maar allemaal hoetjiekoetjie goed is voor onze dieren.... En je kunt mij serieus niet wijsmaken dat zij zelf vinden dat een enting tegen Lyme een goed idee is. Echt niet. En als dat wel zo is, zeg ik "ga je huiswerk even opnieuw maken".
Door Martine-Tom
#2952989
Lizzy schreef: Nou, ik ken ze wel hoor. Meneer-van-deze-brief bijvoorbeeld. Maar mag ie? Hij heeft een pracht van een eigen zaak opgericht, werkt zich helemaal vierkant te barsten en ja, rijdt dus in een dikke auto. So? Het gaat mij er alleen wel om dat het centen verdienen niet altijd alleen maar allemaal hoetjiekoetjie goed is voor onze dieren.... En je kunt mij serieus niet wijsmaken dat zij zelf vinden dat een enting tegen Lyme een goed idee is. Echt niet. En als dat wel zo is, zeg ik "ga je huiswerk even opnieuw maken".
Mijn vorige da is er zoeen, die gelooft echt heilig in dit soort dingen ::) ij vind mij ook erg onverantwoord bezig enzo...sinds ik een keer uit mijn stekker ben gegaan omdat er weer een spuit met pred richting mijn dier ging hebben we wel een betere verstandshouding :biggrin2:

Maar goed, mijn huidige da is vol goede moed begonnen, eenmanspraktijk, kvv verkopen, niks geen preventief zonder onderzoek, niet zomaar ab en pred erin...maar die hield het hoofd gewoon niet boven water, die heeft ook concessies moeten doen helaas. Het is ook deels wat de mens wil en daar speelt elke vorm van commercie leuk op in. Onze dieren moeten zo gezond mogelijk zijn en elke mogelijke ziekte is eng en als er dan een spuit komt tegen die ziekte "holladiejee!".

Het zijn de mensen die denken dat alles maakbaar is en alle risicos buiten de deur willen houden (buiten de discussie in hoeverre dit uberhaubt een risico is) en de da;s die net zo goed "gek" gemaakt worden met weer een nieuwe pil of prik...

Eigenlijk he is het toch een wonder dat zeg 30 jaar geleden honden en katten zonder al die spullen ook gewoon oud werden, en ook teken kregen en ook niet massaal omvielen van Lyme ::) Soms zie je een lichtje gaan branden bij mensen als je zoiets zegt...maar meestal willen ze toch veel liever die prik want dan weet je het zeker, tja waar ligt dan de fout?

Ook dat is een bewustwording, maar dan de tegenovergestelde richting als waarin ik vaar, ik hou tegenwoordig mijn mond maar want net zo goed als ik denk dat ik de juiste en meest gezonde keus maak denken hun dat ook en om dat om te keren is meer nodig dan alleen maar mijn mening, ik geef wel eens een voorzet dat ze bepaalde sites eens kunnen lezen maar dat doen ze meestal toch ook niet, net zo overtuigd van hun gelijk als ik van de mijne ;)
#2952996
Martine-Tom schreef: Mijn vorige da is er zoeen, die gelooft echt heilig in dit soort dingen ::) ij vind mij ook erg onverantwoord bezig enzo...sinds ik een keer uit mijn stekker ben gegaan omdat er weer een spuit met pred richting mijn dier ging hebben we wel een betere verstandshouding :biggrin2:

Maar goed, mijn huidige da is vol goede moed begonnen, eenmanspraktijk, kvv verkopen, niks geen preventief zonder onderzoek, niet zomaar ab en pred erin...maar die hield het hoofd gewoon niet boven water, die heeft ook concessies moeten doen helaas. Het is ook deels wat de mens wil en daar speelt elke vorm van commercie leuk op in. Onze dieren moeten zo gezond mogelijk zijn en elke mogelijke ziekte is eng en als er dan een spuit komt tegen die ziekte "holladiejee!".

Het zijn de mensen die denken dat alles maakbaar is en alle risicos buiten de deur willen houden (buiten de discussie in hoeverre dit uberhaubt een risico is) en de da;s die net zo goed "gek" gemaakt worden met weer een nieuwe pil of prik...

Eigenlijk he is het toch een wonder dat zeg 30 jaar geleden honden en katten zonder al die spullen ook gewoon oud werden, en ook teken kregen en ook niet massaal omvielen van Lyme ::) Soms zie je een lichtje gaan branden bij mensen als je zoiets zegt...maar meestal willen ze toch veel liever die prik want dan weet je het zeker, tja waar ligt dan de fout?

Ook dat is een bewustwording, maar dan de tegenovergestelde richting als waarin ik vaar, ik hou tegenwoordig mijn mond maar want net zo goed als ik denk dat ik de juiste en meest gezonde keus maak denken hun dat ook en om dat om te keren is meer nodig dan alleen maar mijn mening, ik geef wel eens een voorzet dat ze bepaalde sites eens kunnen lezen maar dat doen ze meestal toch ook niet, net zo overtuigd van hun gelijk als ik van de mijne ;)


Ik kan heel goed begrijpen dat de meeste dierenartsen heilig geloven in entingen als parvo, hondenziekte, Weil, etc. Maar we hebben het hier wel over Lyme. En dan verwacht ik dat een dierenarts die het vaccin binnen haalt, zijn huiswerk goed heeft gemaakt. En zich niet gek heeft laten maken door een een of andere fabikant/producent. Dat is nou eenmaal de verantwoordelijkheid die een dierenarts draagt (en de meeste dragen deze verantwoordelijkheid uitstekend). Maar niet alles wat dierenartsen doen is in het belang van onze huisdieren. En dat maakt me bloedlink. En eerst je patienten bang maken en daarna het wonder aanbieden en jij vraagt je dan vervolgens af waar de fout ligt...? Ik denk dat klanten van dierenartsen terecht mogen verwachten dat de dierenarts het beter weet dan zij zelf. Dus ik vind het een hele idiote veronderstelling dat de fout dan ligt bij de klant.
#2952997
Martine-Tom schreef: Dat vind ik nou ook weer wat overdreven :-\
Ik ken geen enkele da met super-de-luxe Audi, ik ken er enkel die keihard werken en gewoon anders over dingen denken, maar ik word hier prima in mijn waarde gelaten als ik meld niet te willen enten, geen brokken wil, geen preventieve behandeling, geen ab, geen pred enz.
Teksten als hierboven vind ik altijd zo kortzichtig en kwetsend naar de da's waarvan de meesten echt de beste bedoelingen hebben en keihard werken voor echt niet zo heel veel geld, ze denken alleen vaak anders over dingen dan dat "wij" hier doen, dat mag toch?
:bigarmhug: :bigarmhug: :-* :-* :-*

Overigens helemaal eens met de onderbouwingen hier geschreven om niet te vaccineren.
Wat niet wil zeggen dat we het nooooooiiit zullen doen. Er zijn mensen die zo enorm ontzettend bang voor Lyme zijn, zijn zelf ziek of naaste, dat die volledig blokkeren en het dan een betere keuze kan zijn om die vaccinatie te geven.
Alles moet in evenwicht blijven, als de angst zo overheerst dat het leven niet meer leuk wordt ook voor de hond, dan is het risico van een eventuele entreactie er één om te nemen.
Maar dat zullen de uitzonderingen zijn ;)
#2952998
Fido schreef: :bigarmhug: :bigarmhug: :-* :-* :-*

Overigens helemaal eens met de onderbouwingen hier geschreven om niet te vaccineren.
Wat niet wil zeggen dat we het nooooooiiit zullen doen. Er zijn mensen die zo enorm ontzettend bang voor Lyme zijn, zijn zelf ziek of naaste, dat die volledig blokkeren en het dan een betere keuze kan zijn om die vaccinatie te geven.
Alles moet in evenwicht blijven, als de angst zo overheerst dat het leven niet meer leuk wordt ook voor de hond, dan is het risico van een eventuele entreactie er één om te nemen.
Maar dat zullen de uitzonderingen zijn ;)
Wat is er mis met je taak als dierenarts om je klanten gewoon goed voor te lichten?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door