Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#2947559
Ik zit hier met toch wel een probleempje. Sinds Lizzy (Dwergteckel) het nestje heeft gehad is ze meer dan overdreven waaks. Alles wat ze ziet, is blaffen. Of ze nou in de tuin is, of dat ze het vanuit huis ziet maakt niet uit. En het is dan zo'n hoge, loei-achtig blaffen wat door merg en been gaat. Nou zijn de Petits geen blaffers dus als die zelf geen noodzaak zien om te blaffen doen ze niet mee (alleen als er echt iemand voor de deur staat bijv.). En de pup doet ook (nog) niet mee. Het is bloed irritant en mijn kleine mannetje wordt ook van dit blaffen wakker, van een gewone blaf met spelen ofzo niet maar dit hoge zoals ik schreef, gaat dwars door de muren heen. Als ik bij haar ben in dezelfde ruimte zie ik haar al loeren en hoef ik haar maar aan te kijken en dan doet ze het niet. Dus ik kan het ook niet op het juiste moment afstraffen lijkt me? Wat zou ik hier nou mee kunnen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2947568
Niet af willen straffen. Ze blaft omdat zij meent dat ze waken moet, dat kun je wel gaan onderdrukken, maar ik heb zomaar het idee dat Lizzy daar een wat te grote (teckel)persoonlijkheid voor heeft.

Ik zou gaan voor het ombuigen. Welke manier het beste is, ligt aan je situatie. Hier zou ik gaan voor handen koekjes op de grond. Oscar heeft (als waak mechelaar) ook periodes dat wel gillend gek worden. Dan blaft en bromt hij voor ieder geluidje en wij wonen midden in de stad... We zetten dan een bak koekjes klaar, mooi kleine en elke keer als ie wil gaan brommen smijten we zonder verder op of om te kijken en hand koekjes door de kamer. Eer dat hij dat op heeft, is ie vergeten waar hij voor blafte. Heb ik dat 3 of 4 keer gedaan, dan is ie moe/voldaan van al het koekjes snuffelen en kalmeert hij. Want snuffelen werkt kalmerend.
Mogelijk is dit niet de ideale manier, maar ik zou het wel in deze hoek zoeken.
Door sella
#2947574
Ik ga ook voor afleiden, er zijn zoveel prikkels dat het niet mogelijk is om iets anders te doen dan afbuigen.
Er wordt hier godzijdank niet meegeblaft met alle blaffers in de wijk. Maar wel worden ze er hyper allert van met duitse herder gillen als gevolg :-X
Ik heb met vorige honden altijd succes gehad met een kongbal gooien als he speelmomentje!!
Dat werkt met deze heren niet, wel een handje gedroogde vleesjes gooien.
Dan zijn ze vergeten waarom ze blaffen en de ene keer werkt het een paar weken, en nu met werkzaamheden, afgesloten weg, super veel werkverkeer, maakt de droger overuren.
Maar het scheelt gewoon een ernstige irritatie graad bij ons, wat dus ook weer gunstig is om ze niet nog alerter te maken.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#2947578
Het overdreven waken hebben wij aangepakt volgens de methode die Turid Rugaas beschrijft in haar boek over Blafgedrag.
Daarbij leer je je hond dat jij het waken overneemt, waardoor de hond uiteindelijk alleen nog een korte waarschuwingsblaf geeft na voldoende oefenen. Hier hebben we het in een paar dagen tijd van overdreven waaks blaffen echt afgekort tot één "woef", waarna een signaal van ons voldoende is om haar weer tot rust te manen.

Wat mij betreft een dikke aanrader dus, het boek heb ik evt. wel 'te leen' (even een pb sturen).
Door Lil
#2947585
Wat ik mij gewoon afvraag:

is dit gedrag?
of is dit hormoongestuurd?

Misschien dat er nog hormonen zijn die maken dat zij nog overdreven waakgedrag vertoond?
Ik heb niet helder hoe lang het geleden is dat ze een nestje had en weet al helemaal niets over hormonen bij teven, maar viel mij gewoon in.

Hetgeen overigens niet zou maken dat ik niet op gedrags aspecten zou trainen, maar dan zou je misschien nog wat middeltjes tegen de hormonen kunnen geven.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2947594
Voor mij is het gedrag hoor, ik heb er hier eentje die zich precies eender is gaan gedragen na haar nestje. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en is het gedrag nog niet ingedamd en is ze een half jaar geleden ontstokt. Ik zie het toch als een stuk extra beschermend gedrag naar de anderen c.q. huis en haard toe.
Door Jantina
#2947606
Nou ja, ik dacht dus ook aan sterilisatie omdat we haar een tweede nestje niet aan gaan doen, hoe jammer ik het ook vind, zij vond er geen klap aan. Maar heeft dat bij jouw teef geholpen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2947607
Jantina schreef: Nou ja, ik dacht dus ook aan sterilisatie omdat we haar een tweede nestje niet aan gaan doen, hoe jammer ik het ook vind, zij vond er geen klap aan. Maar heeft dat bij jouw teef geholpen?
Vooralsnog heeft dat niet geholpen. Ze vind zichzelf nog steeds erg belangrijk  :biggrin2:
Door DJ_Doerak_Tucker
#2947609
Om te beginnen lijkt me de methode van Kaela zeker de moeite waard, het biedt goede afleiding en inderdaad ook rust voor alle partijen (als jouw andere honden hier ook mee overweg kunnen gaan  ;)). Interessant wat beginnertje schrijft, ik ga daar eens over lezen.
Angelique schreef: Voor mij is het gedrag hoor, ik heb er hier eentje die zich precies eender is gaan gedragen na haar nestje. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en is het gedrag nog niet ingedamd en is ze een half jaar geleden ontstokt. Ik zie het toch als een stuk extra beschermend gedrag naar de anderen c.q. huis en haard toe.
Ik zou denken dat sterilisatie 1,5 jr na haar nest voor het waakse gedrag dat ze vertoonde ook niet meer uitmaakt. Dan is het aangeleerd gedrag geworden toch? Ach en er moet er toch één zijn die zich belangrijk voelt  ;D.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door