Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
#2946730
Dit jaar is het wel heel heftig qua teken. Zelfs ondanks tekenbanden is het prijs. Vannacht 3 teken tussen Misty haar teentjes vandaan gehaald :-X
Met het oog op de zomermaanden; wat helpt tegen teken ook bij mensen, iemand suggesties???
Door spikkel
#2946835
Ik woon ook in een gebied waar het hoogtij is voor de teken. De honden na elke wandeling kammen met een vlooienkam.
Voor mensen zijn er speciale broeken en jassen waar teken niet goed grip op hebben. Wij hebben hoe warm het ook is altijd laarzen over de broek als we naar de paarden of schapen gaan. De laarzen spuiten we vaak in met tee trea, en verder jezelf goed nakijken.
Ik haat die beesten.
Gebruikersavatar
Door pike
#2946943
Cindy de Wolf schreef: Dit jaar is het wel heel heftig qua teken. Zelfs ondanks tekenbanden is het prijs. Vannacht 3 teken tussen Misty haar teentjes vandaan gehaald :-X
Met het oog op de zomermaanden; wat helpt tegen teken ook bij mensen, iemand suggesties???
Voor mensen wordt er tegen teken Deet aanbevolen, een zenuwgif.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#2946948
Ik loop hier standaard met sokken, hoge schoenen en lange broek. Ook al vallen de mussen dood van het dak.
Schoenen/sok en broekspijp tot aan de knie spuit ik in met tekenspray van het Kruidvat. Volgens de gebruiksaanwijzing mag het ook op de blote huid gebruikt worden, maar dat doe ik liever niet.
Het is een andere werkzame stof dan Deet, namelijk piperidine carboxylic acid en nog 2 andere stoffen (kleine lettertjes en lastig overtypen). :-[ :D

Merk dat Moyra (ondanks de pulvex spot on) ook best veel last heeft. En dan met name op de poten/voetjes, daar lijkt het toch minder/helemaal niet te werken. :-\
Ik ben helemaal niet zo van het gif, maar had haar gedruppeld omdat we in een huisje van iemand anders gingen. Daar wil je geen volgezogen teken achterlaten.
Ben nu wel blij dat er toch wat op zit, want je wil niet weten wat ik al van de onderkant afgehaald heb. :-X
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2947029
Voor mezelf is het inderdaad goed kleden en controleren. En ik gebruik spul met deet tegen de muggen en teken. Niet echt fijn spul, gebruik het dan ook alleen als we de bossen in gaan.

Oscar behandelen is met knock out spray. En hij heeft nu vanwege de vlooienplaag een pipetje advantix gehad. Maar als we de bossen in gaan doe ik ook nog de knock out spray. En hij krijgt af en toe knoflook, al geloof ik om eerlijk te zijn niet echt dat dat veel doet.
Door bianca987
#2947300
Ook ik was steedsmaar bezig om de twee goldens in te spuitenmet natuurlijke tekenwerende spullen.
Ze bleven maar komen gek werd ik er van!
Tot dat Asta weer gebeten werd bij haar liezen die ,de wond begon te ontsteken en het begon te zwellen.plus werd het ook nog eens een hotspot.
Op aanraden van een holistisch dierenarts toch maar een ab kuurtje gegeven.
Was er helemaal klaar mee!

Ik heb voor beiden nu een seresto tekenband gekocht.

Ik merk gelukkig dat ze er geen last van hebben,want het blijft tegen m,'n gevoel indruisen dat gif.
Ik heb na 3 dagen al geen last meer van de teken.pfff wat een opluchting.
Zo,'n ontsteking is ook niet niks!
Door Parelridder
#2947550
Voor mezelf zorg ik consequent dat ik mijn broekspijpen in m'n sokken heb en als ik het bos in ga, dat ik daarnaast lange mouwen draag.
Mijn honden hebben dit jaar vooralsnog nauwelijks teken. Alleen de oudste zo nu en dan 1 of enkelen, maar nog zeker niet in die mate dat ik een tekenband overweeg. We hebben dus dikke mazzel daarmee!
In het verleden heb ik vaak gebruik gemaakt van Hagopur tekenspray. Dit is gif-vrij, sterk naar citroen geurend middel wat in Duitsland in de prijzen viel n.a.v. de effectiviteit, wat teken en muggen werend beoogt te zijn. Ik gebruik het wel voor mezelf als er giga veel muggen zijn op een trainingslokatie, die zijn er idd niet dol op :) En ik heb het wel op de honden gebruikt als ik nog geen gif wilde inzetten, maar er toch al aardig wat teken waren. Ook bij puppy's, waar ik extra huiverig mee ben om al gif in te zetten. Ook heb ik een gif-vrije shampoo van Sanavesta die o.a. tekenwerend zou zijn.
Je kúnt dit soort dingen dus eventueel als aanvulling gebruiken op de tekenbanden, in de hoop dat er net wat minder teken op heb af komen en de rest door die band om zeep worden geholpen. Ik heb duidelijk verschil gezien n.a.v. gebruik gedurende de periodes dat de tekendichtheid nog niet zodanig is dat ik gif in zet. Zodra er héél vel teken zijn, zag ik geen resultaat mer van deze gif-vrije middelen. Om die reden verwacht ik eerlijk gezegd dat je niet veel baat gaat hebben van de tekenwerende middelen bij jouw honden :( De enorme aantrekkelijkheid van sommigen voor teken, die ondanks de tekenband gewoon steeds weer de pineut zijn, daar is wellicht weinig aan te veranderen...
Mócht je het willen proberen, dan zou de shampoo een milde zijn om in te zetten, want die ruikt absoluut niet onaangenaam (in hoeverre dan toch werkzaam, dat is wel een beetje de vraag..). De Hagopur is wel effectief 'werend' bij en niet ál te hoge tekendichtheid, maar ook duidelijk ruikbaar voor onszelf, dus zeker ook de hondenneus. Leuk vinden ze dat sprayen dus niet... Ik weet dat bij paarden ook citroengeur ingezet wordt om ze te beschermen, als ik me niet vergis middels een blok in plaats van en spray, wellicht is er in de ruitersport iets te krijgen wat bruikbaar is op een hond??
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2947901
Als de hond sprayen niet leuk vindt: even op een doekje sprayen en dan over de hond smeren. Zo doen wij dat altijd bij Oscar en dat werkt best prima.
Door Tanna
#2948263
Bij mijn hond werkt de zelfgemaakte spray van neemolie en appelazijn heel goed. Enige nadeel is dat ze er na een paar weken zwartig van wordt, dat komt door de olie. Maar vorig jaar na twee weken in hetzelfde gebied als waar Moyra loopt maar 1 teek op de hond gehad, dus dan heb ik daar best een zwarte hond voor over!
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#2948306
Tanna schreef: Bij mijn hond werkt de zelfgemaakte spray van neemolie en appelazijn heel goed. Enige nadeel is dat ze er na een paar weken zwartig van wordt, dat komt door de olie. Maar vorig jaar na twee weken in hetzelfde gebied als waar Moyra loopt maar 1 teek op de hond gehad, dus dan heb ik daar best een zwarte hond voor over!
Ha, die van mij is al zwart dus dan kan ik het best eens proberen. :biggrin2: Ga ik jouw hond straks niet meer herkennen? 8)
Maar serieus, het is op het moment best heel erg. :-X Ik probeer zoveel mogelijk asfalt te lopen, en de grote paden. Smal en dichtbegroeid sla ik de komende maanden even over.
Door Tanna
#2948418
-Annemarie- schreef: Ha, die van mij is al zwart dus dan kan ik het best eens proberen. :biggrin2: Ga ik jouw hond straks niet meer herkennen? 8)
Maar serieus, het is op het moment best heel erg. :-X Ik probeer zoveel mogelijk asfalt te lopen, en de grote paden. Smal en dichtbegroeid sla ik de komende maanden even over.
Wij hadden het eerst niet door dat ze zo zwart werd van die olie, ze begon inderdaad wel erg op jouw hond te lijken. Haar slaapvacht was tegen de tijd dat we naar huis gingen ook zwart in plaats van wit! 8)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door