Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Miranda 1
#2938942
Ik heb net een uitzending gekeken van Kassa groen. Het ging voornamelijk over plastic. Dat plastic eigenlijk niet afbreekt en over het inzamelen van plastic.

Nou is mij wel vaker opgevallen dat ik best veel plastic heb door het barfen. Ik heb 2 honden en ik maak hun porties apart. Dit komt doordat eentje een voedselallergie heeft.

Stel ik geen mijn honden 1 dagje smuldier, dan moet ik 4 bakjes kopen!!! Ik vind dat best veel.

Als ik een doos van 10 kilo koop, zit dat ik een plastic zak en doos. Vervolgens verpak ik het in zakjes van 500 gram.

Nou vraag ik me af of mensen hier mee bezig zijn en of dit mileu bewuster kan?

Verpakking in plastic bakjes is ook weer wat. Dan moet je heeeel veel bakjes hebben. Is dat wel mileubewust. Verpakking in bijv papier, oude kranten lijkt me ook niks ivm lekvocht.

Ik ben benieuwd wat voor een leuke tips en ideeen jullie hebben. Zodat ik en misschien andere mensen op een betere manier kunnen barfen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2938945
Ik vind dit ook een enorm nadeel van barfen.

Ik heb het deels opgelost door zo min mogelijk te portioneren. Ik koop het liefste per kilo in en ontdooi dan een kilo en voer het op. Ik krijg alles behalve orgaan wel in 3 dagen opgevoerd en zolang blijft het in de koelkast wel goed.
Ik bedenk me nu dat ik voor orgaan ook wel een paar bakjes kan nemen en kan hergebruiken, dat scheelt ook wel. Ik portioneer meestal 3 kilo per keer, dus dan zou ik aan 6 a 7 bakjes genoeg hebben. Goed idee!
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2938946
Groente en orgaan doe ik in plastic bakjes die ik heb gekocht bij de Xenos.

Het verder vlees gaat wel in zakjes , die ik dan wel weer uitspoel en bij de bak van plastic gooi..
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2938949
Ja, met plastic bakjes moet je inderdaad veel bakjes kopen. Maar tupperware gaat levenslang mee (of in elk geval levenslange garantie), bereken eens met hoeveel zakjes dat overeen komt ;-)
Plastic kan je gescheiden inleveren wanneer je op de juiste plaats woont.

Papier zou ik inderdaad niet doen ;-)

Zelf geef ik kvv. Ik snijd zo'n worst in porties en stop al die porties van een smaak in 1 diepvrieszak. Voor het ontdooien heb ik klein bakje voor 1 portie waar ik dan zo'n schijfje in stop.
Door smulpaap
#2938956
Ik kom nogal eens bij de Turkse super . Wilt u een zakje ..... nee , doe het maar in een bakje
Dat zijn mooie stevige plastic bakjes , en die worden hier o.a hergebruikt
Verder portioneer ik alleen orgaan , dat scheelt ook alweer zakken
Door Miranda 1
#2938966
Via BP gaat veel in dozen van 10 kilo. Dus dan moet je wel portioneren.

Bakjes ligt wel aan waar je het koopt. 1x met een mes in een action bak gestoken en scheur in de bodem. Dus die is nu voor droog spul.

Groente vries ik tegenwoordig in in van die muffin vormen. En gaan daarna in een zakje of kapot, versleten bakje.

Plastic wordt hier ook gescheiden. Plastic vh barfen gaat terug de vriezer in ivm de stand. Dit wordt 1x per 2 weken opgehaald.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2938975
Darf komt los verpakt in dozen van 5 kg, we ontdooien en bewaren in een daarvoor bestemd bakje.

Barf (spier en orgaan) portioneren we en gaat daarna in ikea zakjes die we omspoelen en hergebruiken. Groente vriezen we in in ijsblokjes houders en er gaat een deel de koelkast in in een tupperware bakje.

Karton en plastic worden gescheiden .
Door K&D
#2938987
Ik schrok er ook van... :-\
Sinds we thuis alle plastic scheiden heb ik een halve Kliko per 2 weken restafval (gezin) en 2 volle zakken plasticafval. Nou is het plastic ons ook door de strot gedrukt door de overheid/producenten. Alles moet in plastic. Liefst 2 lagen met een folietje erom. Ik herpak zo min mogelijk en heb veel tupperware en aanverwanten.
Door Ike
#2938993
K&D schreef: Ik schrok er ook van... :-\
Sinds we thuis alle plastic scheiden heb ik een halve Kliko per 2 weken restafval (gezin) en 2 volle zakken plasticafval. Nou is het plastic ons ook door de strot gedrukt door de overheid/producenten. Alles moet in plastic. Liefst 2 lagen met een folietje erom. Ik herpak zo min mogelijk en heb veel tupperware en aanverwanten.
Hier t zelfde verhaal, het meeste van de vuilnis is plastic, dus nu ik het scheid blijft er haast
geen vuilnis over.
Hoorde laatst dat er gemeentes zijn die n boete dreigen te krijgen omdat ze niet de afgesproken
hoeveelheid rest afval meer aanbieden (doordat er steeds meer mensen t plastic scheiden)  :-X
Gebruikersavatar
Door Hope
#2939002
Ik hergebruik vrijwel alle plastic zakjes en bakjes.
Broodzakken, plastic zakken om bijvoorbeeld boontjes in te doen bij de supermarkt, boterkuipjes, noem maar op. Vooral broodzakken, dat scheelt echt enorm veel.

Wij kopen geen halve broden meer, maar hele. De helft wordt ontdooid in de zak van de dag ervoor, de rest blijft in de vriezer. En is de zak na de tweede keer leeg dan gaat er hondenvlees in.
Boterkuipjes bewaar ik voor orgaan. 1 bakje is voor twee dagen. Ze worden afgewassen en hergebruikt. Groenten portioneer ik niet. Ik voer wat er over is van ons eigen eten en verder heb ik 1 zak met wat losgevroren spul waar ik het zo uit kan pakken.

Spiervlees verpak ik voortaan voor drie dagen. Ik voer drie soorten spiervlees en die gooi ik gewoon door elkaar in 1 zak.
De zakken waar het vlees in gebracht wordt knip ik net achter het plakkertje open, en daar kan nog een portie in.

Ik verbruik zo weinig plastic. Ook voor onszelf proberen wij echt op te letten en veel te hergebruiken. Wij hebben met twee personen en een barfende hond een halve plastic zak plastic afval per 14 dagen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2939006
Tja, ik vind plastic afval apart ophalen beetje twijfelachtig  :-[
Hier in de gemeente doen ze het niet omdat het goedkoper is om het uit het restafval te filteren dan apart op te halen. Vraag me dus wel af hoeveel beter het voor het milieu is om het te scheiden. Er moet immers extra vuilauto voor rijden ;-)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2939010
dinky89 schreef: Tja, ik vind plastic afval apart ophalen beetje twijfelachtig  :-[
Hier in de gemeente doen ze het niet omdat het goedkoper is om het uit het restafval te filteren dan apart op te halen. Vraag me dus wel af hoeveel beter het voor het milieu is om het te scheiden. Er moet immers extra vuilauto voor rijden ;-)
Hier niet, hier halen ze het tegelijk op met het restafval. De zakken hangen ze aan de vrachtwagen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door