Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door chantal
#29202
Ik geef mijn hond nu sinds 3 weken Energique. Hij behoort 27 kilo te wegen maar hij valt af!!
Ik geef plakken voor een hond van 35 kilo en we doen niet veel aan lichaamsbeweging.
Ik heb al eens eerder een oproep geplaatst, dit gaat over de hond die volgens de holistische da allergisch is voor dierlijke eiwitten.
Het gaat verder heel goed, geen diarree en gal spugen meer en hij is nog wel vrolijk.
Maar hij begint weer op een graatje te lijken en weegt nu 23,5 kilo.

Wie heeft er tips?
Ik geef hem nummer 4.
Door Lupa
#29209
Hoi,
je geeft niet lang vers dus even aankijken.
Je hond is volgens mij het vet aan het omzetten in spieren, dat gebeurd vaker dat hond magerder worden,maar daarna worden ze gespierder.
Dus de neppen spieren worden omgezet in echte spieren.
Maar ik moet je wel eerlijk bekennen dat ik niet geweldig achtersta bij de merk die je nu geef,(heb ik vroeger ook gegeven)
je weet zeker dat er niks lichamelijk mankeert? of bv lintworm? het is maar een idee hoor.
Laatst gewijzigd door Lupa op ma 08 dec 2003, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door chantal
#29216
Lupa schreef: Hoi,
je geeft niet lang vers dus even aankijken.
Je hond is volgens mij het vet aan het omzetten in spieren, dat gebeurd vaker dat hond magerder worden,maar daarna worden ze gespierder.
Dus de neppen spieren worden omgezet in echte spieren.
Maar ik moet je wel eerlijk bekennen dat ik niet geweldig achtersta bij de merk die je nu geef,(heb ik vroeger ook gegeven)
je weet zeker dat er niks lichamelijk mankeert? of bv lintworm? het is maar een idee hoor.
Hij is vorige week nog helemaal nagekeken en hij mankeerde niets. Nou ja, bijna niets, zijn maag was nog niet helemaal goed.
Maar zijn kop begint ook in te vallen (boven zijn ogen).
Mijn hond is van het zomer erg ziek geweest en heeft een tijd aan de Prednisolon gezeten, dus hij was al niet al te dik en miste ook nog hier en daar wat bespiering en weefsel. Hierdoor gaat het afvallen dus supersnel en ziet hij er gelijk broodmager uit.
Maar welk merk raad jij mij dan aan?
Ik heb hier op de site wat kreten gelezen zoals, carnibest en diarree.
Dan gaan bij mij al de haren rechtovereind staan, dat wil ik echt niet weer!
Door Paul_Barte
#29226
>>Ik heb hier op de site wat kreten gelezen zoals, carnibest en diarree.<<

Heb geen idee waar je het over hebt.....heb honderden honden overgezet op dit voer en nog nooit ergnstige gevallen van diarree meegemaakt.

Hoeveel Energique geeft je je hond trouwens want volgens mijn berekening mag deze dus wel 700 gram per dag hebben om op gewicht te komen.

Daarnaast is het een bekend verschijnsel dat honden die pas worden overgezet hun vet gaan verbranden om vervolgens spierweefsel te gaan kweken.

Desnoods wat extra vet toevoegen of Satin Ball gedurende een tijdje.
Door Lupa
#29286
hoi chantal,
ik ben een van de carnibest gebruiker die de hond aan de daree heeft gehad, maar het kwam zeker niet door het voer, ik gaf hun al 2 maanden carni maar natuurlijk ga je het bij het voer zoeken, daarom het lijkt als of door de carnibest komt maar het is niet zo(niet bij me dan)Bij mijn hond was het een virus(vermoed ik) want ze krijgt gewoon nog steeds carni en heeft geen laats meer.
Ik denk dat het komt omdat best wat mense over geschakelt zijn op carni(niet tevreden over de vorig voer) en dat een virus eerste(wat al bekent was)en dat puur en samenloop van toevalligheiden waren.
Probeer net zo als paul zegt Satinbal te geven, ik heb daar ongelofelijk ervaringen mee, en mischin toch een andere voer zoeken die beter door je hond is.
Ik heb energique, rodi bibi en nu zit ik op carnibest.
Mijn honden hebben het op alles goed gedaan maar rodi en energique vond ik zelf niet goed genoeg, bibi moest ik helaas na 2 jaar vervangen omdat mijn Flatcoated(27kilo) niet verzadigd raakt, ze zat op 900gr per dag en was nog niet genoeg.
We zitten nu 3 maanden op carnibest(aktief voor de flat) en bevalt prima, de Flat heeft er maar 500gr per dag nodig en ze vraagt ook niet.
Mischin is het een idee voor jou hond om hem een tijdje op carnibestaktief te zetten(dat is vetter) het is bedoeld voor werkhonden.
Door Lizzy
#29358
Hoi Chantal, het is vrij normaal dat een hond afvalt wanneer hij overgezet wordt op versvlees. Ik zie het zo: wanneer je een hond brokken geeft, zit daar heel erg veel koolhydraat in. Koolhydraat levert energie, maar aangezien de meeste honden deze snelle energie leverancier niet gebruiken, slaan zij deze energie om in vet.

Wanneer je dan over stapt naar een versvlees waar weinig koolhydraat in zit (en in Energique zit erg weinig graan dus koolhydraat) dan moet het hele hondenlijf wennen aan een dieet zonder koolhydraat. Hij moet nu zijn energie gaan halen uit vet en eiwit. De honden gaan meestal afvallen. En zullen later stabiliseren of weer aankomen. Ze hebben dan geen vet meer, maar een mooie strakke bespiering.

Maar goed, ik snap natuurlijk ook wel dat jouw hond niet TE mager mag worden. Je kunt nu een paar dingen doen (volgens mij). Je zou dus gewoon (en dat is meer dan waarschijnlijk maar tijdelijk) meer voer moeten gaan geven. Of, je gaat hem meer vet geven in de vorm van vette stukjes lamsvlees (rauw) of desnoods schapenvet (uitkijken dat je niet teveel geeft, want daar gaan ze van aan de diarree) of je geeft weer granen (volgens het satinball recept bijv). Ik vind de laatste optie overigens zelf niet de meest ideale.... Ik vind granen ongeschikte voeding voor de hond. Maar goed, als je moet kiezen... Overigens hebben ze van Energique ook een voeding voor actieve honden. Daar zal ongetwijfeld meer vet en meer graan in zitten. Je zou jouw hond ook daar op over kunnen zetten.

Groetjes, Lizzy
Door Helen
#29360
Ik heb vroeger ook oa energique gevoerd en was er zeer tevreden over. Heb nog steeds voor noodgevallen wat in de vriezer liggen. Al moet ik toegeven dat ik tevredener ben over carnibest en dat als ik ooit kvv zal moeten kopen om een of andere reden ik eerder carnibest zal kopen dan energique. Toen ik mijn hond, die ook super snel te mager wordt overzette viel ze ook in een noodvaart af. Ik heb de hoeveelheid voer opgeschroefd tot ruim 400g per dag voor een hond van 11 kg. Na twee drie maanden kon dat naar beneden. Haar lichaam was er toen blijkbaar aan gewend om uit eiwitten en vetten de energie te halen ipv uit koolhydraten. Nu eet ze nog steeds meer dan een hond hoort te eten van haar formaat, maar iedereen zit nou een maal anders in elkaar. Ik kan ook eten wat ik wil zonder aan te komen ;D

groetjes Helen
Door crutz
#29365
ook ik heb problemen gehad met een hond die erg mager werd/was (zie topic "tips voor een minder magere hond")
omdat wij er thuis niet uitkomen om full-time vers/barf te voeren heeft het dus denk ik bij Ace langer geduurd voor hij aan de verminderde hoeveelheid koolhydraten gewend was
maar inmiddels zit hij weer op ruim 35 kilo en zie je bv zn ribben ook niet meer als hij ergens ingespannen staat te snuffelen

Ik ben hem niet nog meer gaan voeren (op de vers dagen, hij kreeg al 1 kg) en van schapen vet raken ze hier niet aan de dunne, maar verstoppen ze, dus dat was ook geen succes ::)
wel ben ik op de brokken dagen extra gaan voeren, sochtens krijgen ze een handje, dat is een volledige maaltijd (200 gram) geworden voor Ace en savonds dus ook, maar dan wat meer (300 gram) verder ben ik hem op de brokken dagen als ik uit mn werk kwam bij gaan voeren met vlees, dus als ik uit mn werk kom krijgen ze een lamshartje met lekker veel vet er nog aan of een stuk vlees van vergelijkbaar gewicht (ongeveer 200 gram) wat lekker vet is
dit heeft bij Ace heel erg goed geholpen (inmiddels ruim 2,5 kilo bij gekomen)

Verder gaat Ace (eerst Ace proberen, Damien heeft nl minder problemen qua gewicht) over op een brok die veel minder koolhydraten bevat (18,8% itt de 36,5% in zn huidige brok) en nu ga ik dus kijken of dit ook nog helpt zodat hij makkelijker zn energie eruit kan halen.

Misschien kan je inderdaad proberen volgens het satin-ball recept je hond zwaarder te krijgen maar hou er dan rekening mee dat als je daar mee stopt hij weer moet wennen aan minder koolhydraten en dus weer wat gewicht kwijt kan raken (was voor mij een reden om dat dus niet te doen, ondanks dat ik de koolhydraat rijke brok ernaast voer)
Door Femke
#30736
Hoi Chantal!

Toen ik Sunday net had overgezet had van brok naar vers viel hij ook zo af. En hoe meer ik hem voerde, hoe meer hij poepte maar hij bleef afvallen.

Ik heb toen de tip gekregen van Paul om tijdelijk wat extra koolhydraten bij te voegen totdat Sunday wél gewend was om vetten te verteren.

Hij kreeg een paar weken iedere dag een lepel honing of soms een rauw geklutst eitje met honing.
Voor ik er erg in had was Sunday weer té dik :-\ :-\
Door Ink
#30749
Tip van Ink: geduld, goed voer en liefde. Kijk maar.

Foto 1: Sam en Moos 18 oktober.
Foto 2: Sam en Moos 12 december.

Afbeelding Afbeelding
Door ine
#30764
Syl, Moos is bijna zover, dat je hem alleen nog van Sam kan onderscheiden aan zijn staart! ;) ;D ;D
Ja, die Moos is echt grandioos aangekomen, hij ziet er erg goed uit en dat in 2 mnd!!!! 8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door