Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2922
Hoi allemaal,

Ik citeer even een stukkie tekst uit het AD van vandaag:

"Waar was de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA)? De Autoriteit die moet waken over de voedselveiligheid, zweeg als het graf toen enkele weken geleden duidelijk werd dat veehouders gewoon blijven aan rotzooien met groeibevorderaars. In het weekblad van de Wageningen Universiteit was te lezen dat onderzoekers van het voedselveiligheidsinstituut Rikilt reeds een jaar geleden een onbekende "zeer actieve" groeibevorderaar op het spoor was gekomen. Het gaat daarbij om  een clenbuterol-achtige stof die werd aangetroffen in veevoermonsters. Clenbuterol, al vele jaren steun en toeverlaat van de boeren, is eigenlijk een medicijn. Een hoestmiddel met wel heel bijzondere gaven. Het spul stimuleert namelijk de spiervorming (vlees) ten koste van de vetten. De Nederlandse consument wil nu eenmaal mager vlees, dus krijgt hij mager vlees, clenbuterolvlees.
Maar clenbuterol is schadelijk, zowel voor dier als mens. De behandelende dieren verkeren in een toestand van permanente stress. Ze staan in de stal te trillen op hun poten. Consumenten die een plak runderlever bij de slager halen, kunnen vergiftigingsverschijnselen oplopen. En de bijwerkingen zijn allerminst prettig: verhoogde hartslag, beven, duizeligheid, spier en hoofdpijn. Je zou dus verwachten dat de VWA zijn autoriteit had laten gelden, maar de tandloze leeuw brult zelfs niet.
Sinds 1 januari 1988 zijn in alle EU landen groeibevorderaars verboden. De boeren hebben evenwel hun geheime medicijnkastje nooit ontmanteld. De laatste jaren strooien ze vooral kwistig met beta-agonisten (zoals clenbuterol en salbutamol). Voorts worden sporadisch meer of minder natuurlijke "anabolica" aangetroffen, geslachtshormonen dus. En dan doen de mesterijen ook nog aan een moderne variant van watermanagement met corticosteroiden en schildklierremmers. Dieren die deze middelen krijgen toegediend, nemen snel aan gewicht toe, omdat ze meer water vasthouden. Vooral de cocktailprikkertjes zijn in trek. Brouwsels van allerlei verboden stoffen. Deze kunnen zo zorgvuldig worden gedoseerd, dat de afzonderlijke ingredienten nauwelijks zijn op te sporen. Bovendien past de hormonenmaffia de samenstelling van de cocktails voortdurend aan, waardoor steeds verfijndere preparaten ontstaan. Geregeld duiken zo nieuwe stoffen op die nog niet op de lijst van verboden middelen staan. Ze blijven zo justitie een stapje voor. En zoiets heeft zich nu ook met die clenbuterolvariant voorgedaan.
De opbrengst is lucratief voor de veeboer, dus de verleiding is groot. De verleiding ziet er als volgt uit: een rund dat enkele maanden voor de slacht geregeld een cocktailtje naar binnen werkt, komt met minder voer bijna 15 procent extra aan, terwijl het vetgehalte juist met 15 procent vermindert. Het vlees ziet er mals en smakelijk uit. Nagenoeg geen vetrandjes, precies zoals we het blieven. Een "behandeld" dier kan een kleine 400 euro meer opbrengen, terwijl een hormoonbehandeling 100 euro kost.
De meeste preparaten zijn eveneens schadelijk voor de gezondheid. Ze spelen volgens wetenschappers een rol bij de ontwikkeling van sommige kankers en veroorzaken "secundaire geslachtskenmerken". Maar, stellen ze, de groeibevorderaars zijn meestal zo ver uit het vlees verdwenen, dat ze bij de consumptie geen schade meer toebrengen aan de volksgezondheid. Tenminste, dat denken ze, want wetenschappelijk is er te weinig bekend om een definitief oordeel te geven over eventuele nadelige gevolgen voor de volksgezondheid. Overigens, schadelijk of niet, ze horen er gewoon niet thuis. En toch willen de moderne veeboeren maar niets begrijpen van de groeiende weerzin tegen hun bedrijfs-tak. De niks-aan-de-handmannen van de bioindustrie zeggen trots dat ze juist dieren hebben gefokt die bij uitstek geschikt zijn voor levenslange gevangenschap in oersaaie en bedompte stallen en dat ze al varkens kunnen mesten die niet kunnen lopen. Gewoon wat groeihormonen toedienen en in recordtijd zijn het tonronde bonken vlees. Protesteren in de krant tegen dit soort praktijken is een mogelijkheid, maar veel effectiever is het protesteren in de winkel. De portomonnee is namelijk het krachtigste wapen van de consument. We hoeven maar een half jaar de rotzooi uit de bio-industrie te laten staan en de hormoonmaffia ligt plat. Nu de VWA het niet doet, wordt het hoog tijd dat de consument zijn autoriteit toont".

Bron: Wim Meij, Algemeen Dagblad, dinsdag 24 juni, 2003.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 24 jun 2003, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Thineke
#2923
Wat zou het toch geweldig zijn, als iedereen nu eens die bio-industrie vermeed.......
Het is elke keer weer walgelijk om zulke verhalen te lezen :-( Dat het ten koste van ,,onze" gezondheid gaat, a la, daar kiezen we dan blijkbaar toch zelf voor. Maar het lijden van de dieren, vind ik echt vreselijk :-[
Door ester
#2924
Word vegetarier! Ben je niet de schuldige van de bio industrie! :-/
Door Thineke
#2925
Mijn vriend is een echte vegetarier, nog net geen veganist. Ikzelf eet nog amper vlees - als het 1x per maand is, is het veel.
Door tieneke
#2926
Word vegetarier! Ben je niet de schuldige van de bio industrie! :-/
Of net zoals ons:een paar keer per week vlees en een scharreleitje, dan kom je al een heel eind ;D
Door tieneke
#2927
Of net zoals ons:een paar keer per week vlees en een scharreleitje, dan kom je al een heel eind ;D
Ons nollebakmonster uiteraard niet meegerekend :-[
Door Gaby
#2928
Bedannkt voor het plaatsen Lizzy.

Ik moest ook gelijk aan jou denken (vegetarisch) en aan mijzelf ook.

Maar ook gelijk aan mijn honden.
Denk ik redelijk op de goede weg te zijn door Carnibest te geven..., sterker nog ik wilde volgende week weer gaan bestellen en dan nu de aktief lijn..

Ik wordt daar dus niet vrolijk van....
IK heb geen tijd om het zelf te maken en ben erg blij het kant en klaar te kunnen aanschaffen...
SHIPS!!!!

zucht.... ik wordt gek!!
Door roger
#2929
<<"Waar was de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA)? De Autoriteit die moet waken over de voedselveiligheid, zweeg als het graf toen enkele weken geleden duidelijk werd dat veehouders gewoon blijven aan rotzooien met groeibevorderaars<<


Dit is de hamvraag, niet clenbuterol, dat staat volgens mij al jaren lang op de lijst van verboden producten.

Gr.
Roger.
Door Lizzy
#2930
Hoi Roger, volkome gelijk! Het gaat erom dat er aangekloot blijft worden met onze veestapel en dus ons vlees. En, somehow accepteren we dat OOK nog eens van de boeren...

Maar goed, dit is niet om jullie angst aan te jagen. Maar, wel om er eens over na te denken... Want, we kunnen de schuld wel bij de boeren leggen, maar het is de consument die vetloos vlees wil.... Ik denk dat de consument eens signalen moet gaan geven (door bijv. te weigeren nog langer vlees te kopen) dat we EERLIJK, BETROUWBAAR, GOED en DIERVRIENDELIJK vlees willen! Maar, daar hangt een prijs-kaartje aan! En, we moeten dus bereid zijn dit te betalen.....

Goed, ik heb dit ook geplaatst om jullie te laten weten dat we gewoon geen runderlever aan onze honden moeten geven.... Je weet maar nooit wat daar in opgeslagen ligt.... Beter te kiezen voor lever van jongere dieren en nog beter te kiezen voor Biologisch Dynamische levers...!

Groetjes, Lizzy
Door Twanneke
#2931

<<"Waar was de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA)? De Autoriteit die moet waken over de voedselveiligheid, zweeg als het graf toen enkele weken geleden duidelijk werd dat veehouders gewoon blijven aan rotzooien met groeibevorderaars<<


Dit is de hamvraag, niet clenbuterol, dat staat volgens mij al jaren lang op de lijst van verboden producten.

Gr.
Roger.    
Wat dachten jullie van de verstrekkers van die middelen? .... onze vriend de dierenarts! :-/
Door roger
#2932
<<Wat dachten jullie van de verstrekkers van die middelen? .... onze vriend de dierenarts!  :-/<<

Niet allemaal Twanneke , een da. waar ik vroeger nogal eens kwam hebben ze een paar jaar geleden vermoord omdat hij een hormonenjager was.


Gr.
Roger.
Door Janet
#2933
<<Wat dachten jullie van de verstrekkers van die middelen? .... onze vriend de dierenarts!  :-/<<

Niet allemaal Twanneke , een da. waar ik vroeger nogal eens kwam hebben ze een paar jaar geleden vermoord omdat hij een hormonenjager was.

Gr.
Roger.
:'( :'( :'(
Door Nelly
#2935
Kan ik me nog herinneren ja :( >:( :(
<<Wat dachten jullie van de verstrekkers van die middelen? .... onze vriend de dierenarts!  :-/<<

Niet allemaal Twanneke , een da. waar ik vroeger nogal eens kwam hebben ze een paar jaar geleden vermoord omdat hij een hormonenjager was.


Gr.
Roger.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door