Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Debbie
#2929009
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een supermooi en groot buitenhok gekocht voor mijn konijn: fluff. Fluff is een mannetje en nu was ik vandaag bij de dierenwinkel en zat daar een beatle- cavia dit was ook een mannetje... Nu konden ze me niet echt een zinnig antwoord geven of dit een goed idee was om deze Cavia erbij te kopen en samen te zetten met Fluff.
Iemand een idee????

Groetjes en alvast bedankt
Debbie
Door K&D
#2929015
Zouden ze een soortgenoot niet leuker vinden? Dat 'praat' makkelijker met elkaar. Fluff ontfluffen en een voedster erbij (al dan niet ontstokt ivm kanker) en dat is fun.
Een caafje erbij kan goed gaan, maar ook erg fout als ze elkaar niet begrijpen.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2929035
cavia's en konijnen hebben niet dezelfde taal,net als de hond en kat,kan goed gaan maar eigenlijk begrijpen ze elkaar dus niet,beter dus een nijntje erbij  ;)
Door jasmijn
#2929044
Wat mijn voorgangers zeggen.

Ik zou gaan kijken bij een konijn opvang naar een leuk vrouwtje en je mannetje laten ontmannen  ;)
Voordeel bij een opvang is dat je vaak een proefperiode kan doen zo dat je zeker weet dat het klikt tussen de konijn.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2929115
Nee, niet doen.

Konijnen en cavia's zijn volstrekt andere wezens met een ander ritme en andere taal. Niet zelden slaat een konijn een cavia dood, simpelweg omdat de één de lichaamstaal van de ander niet begrijpt.
Het is echt een ware frustratie voor ze. Cavia's hebben ook een andere voedingsbehoefte dan konijnen.

Dat een konijn alleen niet leuk ís klopt helemaal. Ga lekker naar de opvang, laat je vent castreren en zet er een leuk vrouwtje voor hem bij. Duur? Misschien eventjes, maar smeer het uit over de jaren dat jou konijn niet langer eenzaam is en het is zijn geld dik waard!
Let wel, een konijn heeft minimaal 1 m2 leefruimte nodig. Dus minimaal 2 m2 willen ze niet alsnog gaan knokken.
Laat je niet wijsmaken in de winkel dat twee rammen best bij elkaar kunnen als je er maar een jonkie bij zet. Het is gedoemd te mislukken!
Door flodder en dwarrel
#2929128
Hope schreef: Nee, niet doen.

Konijnen en cavia's zijn volstrekt andere wezens met een ander ritme en andere taal. Niet zelden slaat een konijn een cavia dood, simpelweg omdat de één de lichaamstaal van de ander niet begrijpt.
Het is echt een ware frustratie voor ze. Cavia's hebben ook een andere voedingsbehoefte dan konijnen.

Dat een konijn alleen niet leuk ís klopt helemaal. Ga lekker naar de opvang, laat je vent castreren en zet er een leuk vrouwtje voor hem bij. Duur? Misschien eventjes, maar smeer het uit over de jaren dat jou konijn niet langer eenzaam is en het is zijn geld dik waard!
Let wel, een konijn heeft minimaal 1 m2 leefruimte nodig. Dus minimaal 2 m2 willen ze niet alsnog gaan knokken.
Laat je niet wijsmaken in de winkel dat twee rammen best bij elkaar kunnen als je er maar een jonkie bij zet. Het is gedoemd te mislukken!
hier valt niets meer aan toe te voegen!!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2929166
Konijnen kunnen cavia's ook gaan verkrachten...  :-X


Enne, koop nooit dieren in een dierenwinkel.  Je hebt nog geluk dat deze zo eerlijk zijn om toe te geven dat ze er eigenlijk niets van afweten.  Dierenwinkels zijn geen geschikte plaats voor een dier te halen omdat het een handel is, puur op winstbejag.  De dieren komen van broodfokkers, en als ze ziek of te oud zijn worden ze gewoon bij het huisvuil gezet. Soms zelfs letterlijk...
De konijntjes gaan systematisch te vroeg bij de moeder weg en dan sterft de helft aan coccidiose.
Door Fido
#2929179
Hope schreef: Nee, niet doen.

Konijnen en cavia's zijn volstrekt andere wezens met een ander ritme en andere taal. Niet zelden slaat een konijn een cavia dood, simpelweg omdat de één de lichaamstaal van de ander niet begrijpt.
Het is echt een ware frustratie voor ze. Cavia's hebben ook een andere voedingsbehoefte dan konijnen.

Dat een konijn alleen niet leuk ís klopt helemaal. Ga lekker naar de opvang, laat je vent castreren en zet er een leuk vrouwtje voor hem bij. Duur? Misschien eventjes, maar smeer het uit over de jaren dat jou konijn niet langer eenzaam is en het is zijn geld dik waard!
Let wel, een konijn heeft minimaal 1 m2 leefruimte nodig. Dus minimaal 2 m2 willen ze niet alsnog gaan knokken.
Laat je niet wijsmaken in de winkel dat twee rammen best bij elkaar kunnen als je er maar een jonkie bij zet. Het is gedoemd te mislukken!
De laatste zin niet mee eens, de rest wel trouwens.
Twee voedsters bij elkaar is de meest slechte combinatie de kans op vechten na geslachtsrijpheid is enorm groot.
Twee gecastreerde rammen gaat meestal prima.
De beste combi is een gecastreerde ram met een voedster.

Je kan natuurlijk ook twee voedsters nemen en laten castreren maar de kosten om een ram te castreren is vele malen lager.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2929187
Daar ben ik het ook niet mee eens.

Het kan lang goed gaan als je ze jong bij elkaar zet, en soms gaat het een hele tijd goed. Maar vaak gaat het mis als er iets veranderd. Als ze verhuizen of gewoon zonder dat je een oorzaak kan aangeven.
Het gaat heel vaak op den duur wel fout.  Het slaat dan gewoon plots om en als je niet meteen ingrijpt kan je erg vieze bijtwonden krijgen.
Zowel bij voedsters als rammen trouwens, maar bij rammen nog iets gemakkelijker. En dan heb ik het over gecastreerde gevallen.
Ik ken ook ongecastreerde voedsters die relatief goed met elkaar opschieten. Maar die hebben dan minstens 15m² en het is altijd wel wat gekibbel.  Geen wonden, maar ook niet echt heel close. En als ze last krijgen van de hormonen, kan je het vergeten. 
Bij ongecastreerde rammen gaat het vrijwel altijd fout eens ze beginnen puberen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 21 mei 2014, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kakocavi
#2929217
Als je een heel rustig, gecastreerd dwergkonijn hebt dat opgegroeid is bij cavia's en genoeg ruimte heeft, dan wil het nog wel eens werken. Maar dan nog vindt je konijn een ander konijn vaak leuker.
Door Hilde__
#2929365
Fido schreef: Twee gecastreerde rammen gaat meestal prima.

Je kan natuurlijk ook twee voedsters nemen en laten castreren maar de kosten om een ram te castreren is vele malen lager.
Hier ben ik echt niet mee eens. Als het goed gaat tussen 2 gecastreerde rammen is dat eerder een uitzondering. Castratie bij voedsters is ook lang niet altijd een garantie dat het goed gaat komen tussen 2 dames.
Door renate1985
#2929585
Ik heb 2 ongecastreerde zusjes ( vlaamse reuzen). Ze zijn nu 5 maanden en 1,5week oud. Die 2 zijn heel close met elkaar. Ze liggen altijd samen, wassen elkaar, slapen samen. Ik moet wel zeggen dat ze in een grote hondenkennel zitten van 4x2m.

De meest geslaagde koppelingen is inderdaad met gecastreerde ram en voedster. Wel zorgen dat je eerst de ram hebt en dan de voedster of tegelijk neemt. Een voedster accepteert moeilijker een vreemd konijn op haar terrein als een gecastreerde ram.

2 konijnen is heel leuk. Het is echt leuk om te zien hoe ze samen dingen ondernemen en elkaar verzorgen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door