Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Suzanne
#2925198
Hm... ik ga aan mijzelf twijfelen ;-)

Mijn volwassen dieren worden niet standaard ontwormd.
Ik ben ff kwijt hoe ik het moet/kan doen met een pup van 9 wkn. Deze zal bij de fokker "conform de richtlijnen" ontwormd worden volgens het schema wat daarvoor staat..

Wat is wijsheid? Kan ik ook bij een pup van 9 wkn een ontlastingstest laten doen en op grond van de uitslag dan wel/niet ontwormen of moet ik ervan uitgaan dat een pup altijd wormen heeft en kan ik dus een ontworming geven?

Mijn gevoel zegt "nee, joh, niets erin voor je weet of hij wormen heeft" maar klopt dat gevoel?

Suzanne
Door Parelridder
#2925647
Een puppy heeft spoelwormen, dat is inherent aan pup-zijn en doet ze helaas geen goed. Als je ook in de puppytijd alleen wilt ontwormen ná onderzoek, zul je dus in relatief korte tijd enkele keren een ontlastingsmonstertje moeten laten onderzoeken. Het kán schelen in het aantal behandelingen.. Ik heb mijn puppy - bij de fokker Carnibest kvv gegeten en volgens schema ontwormd - alléén eenmalig ontwormd op 12 weken. Ze neemt deel aan het spoelwormonderzoek te Utrecht, is nu 10 mnd. en vooralsnog is er geen 2e behandeling nodig geweest :) 
I.v.m. de timing daarvan: het is belangrijk dat je ze ca. een week voor vaccinatie vrij van wormen hebt.
Door Suzanne
#2925672
Parelridder schreef: Een puppy heeft spoelwormen, dat is inherent aan pup-zijn en doet ze helaas geen goed. Als je ook in de puppytijd alleen wilt ontwormen ná onderzoek, zul je dus in relatief korte tijd enkele keren een ontlastingsmonstertje moeten laten onderzoeken. Het kán schelen in het aantal behandelingen.. Ik heb mijn puppy - bij de fokker Carnibest kvv gegeten en volgens schema ontwormd - alléén eenmalig ontwormd op 12 weken. Ze neemt deel aan het spoelwormonderzoek te Utrecht, is nu 10 mnd. en vooralsnog is er geen 2e behandeling nodig geweest :)
I.v.m. de timing daarvan: het is belangrijk dat je ze ca. een week voor vaccinatie vrij van wormen hebt.
Ah... jij zegt dus ook eigenlijk dat een pup per definitie wormen heeft? ;-)
Het moge duidelijk zijn dat ik daar wat aan wil doen ;-) maar inderdaad alleen als het nodig is. Als pup komt zal die ongeveer 9 weken en zijn en meermalen in het nest ontwormd. ik denk dat ik me toch het lekkerst voel met een ontlastingscontrole voordat ik er wat induw. Ik moet er dus alleen rekening mee houden dat het meermalen moet worden onderzocht en dus dat er mogelijk meermalen een wormkuur nodig is? Kan ik mee leven ;)

Suzanne
Door Lizzy
#2925674
Gewoon opsturen naar het Woud. Met 9 weken hoeven ze al geen wormen meer te hebben hoor. En soms zijn er nog wel spoelwormen. En dan ontworm je 1 keer. En stuur je (op aanwijzingen van het Woud - zij houden er rekening mee dat het om een pup gaat) daarna opnieuw ontlasting op.
Door Parelridder
#2925728
Suzanne schreef: Ah... jij zegt dus ook eigenlijk dat een pup per definitie wormen heeft? ;-)
Het moge duidelijk zijn dat ik daar wat aan wil doen ;-) maar inderdaad alleen als het nodig is. Als pup komt zal die ongeveer 9 weken en zijn en meermalen in het nest ontwormd. ik denk dat ik me toch het lekkerst voel met een ontlastingscontrole voordat ik er wat induw. Ik moet er dus alleen rekening mee houden dat het meermalen moet worden onderzocht en dus dat er mogelijk meermalen een wormkuur nodig is? Kan ik mee leven ;)

Suzanne
Als ze 9 weken is als ze komt en tot die tijd ontwormd door de fokker, dan zou ik pas ontlastingsonderzoek doen vóór je laat vaccineren. Mocht je vaccineren n.a.v. titerbepaling, dan zou ik zelf dus eerst titeren, bij voldoende gedaalde titers ontwormen en een weekje daarna vaccineren. Volgens het schema worden pups ook op de leeftijd van een half jaar weer ontwormd, maar zelf zou ik na die pupvaccinatie(s) haar laten mee draaien in de ontlastingonderzoekjes die je voor de volwassen honden doet, tenzij er klachten zijn die aanleiding gevens eerder te laten onderzoeken uiteraard.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door