Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2923739
een tijdje geleden las ik op de website van mijn hondenschool
Een etmaal heeft 1.440 minuten (24 uur), daarvan verslaapt een volwassen dier in een natuurlijke situatie er 540 (9 uur). Blijven er over: 900 minuten. De meeste honden slapen beduidend meer dan 9 uur per etmaal. Dat is niet omdat ze daar voor kiezen maar wat moeten ze anders? Een boek pakken of even zappend voor de T.V. gaan hangen is er voor hun niet bij. Hij is voor zijn activiteiten vrijwel volledig afhankelijk van zijn baas. Dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Gun uw hond een actiever leven. Met een klein beetje creativiteit zijn er genoeg dingen te bedenken waar de hond zich mee kan bezig houden, zonder dat het de baas al te veel tijd kost.
Indy slaapt zeker 16 uur op een dag, altijd al gedaan vanaf dat ik hem kreeg op 11 maanden. Het is gewoon een hele rustige hond. Na het lezen van dat stukje dacht ik dat ik het misschien wel niet goed had gedaan met hem. Dat ik hem te weinig activiteit heb geboden en hij daarom zo veel slaapt.

Maar nu las ik gisteren op de site van Monique Bladder dat een hond gemiddeld 16 uur per etmaal slaapt en dat relatief weinig slapen een teken kan zijn van stress. (http://www.moniquebladder.nl/blog/2014/ ... jouw-hond/)

Beide spreekt elkaar dus nogal tegen. Hoe zit het nou? Hoeveel slapen jullie honden?
Door Lil
#2923741
Ik weet niet beter dan dat honden meer dan 9 uur per etmaal slapen. Toen Boris jong was sliep hij alleen 's nachts. Typisch gevalletje van veel te druk/overprikkeld.

En ehhhh ik houd mijn honden ook bezig, maar geen 10 uur per dag of zo. Even 5 minuutjes trainen, puzzel etc. Aaitje hier of daar. En natuurlijk 2 keer per dag wandelen (ruim een uur per keer).
Als ik meer ga doen, krijg ik drukke honden ipv rustige.
#2923743
Hoe ouder, hoe meer er geslapen wordt. Broer kon wel 23 uur in een etmaal slapen op een regenacutige dag, terwijl Katja letterlijk alleen snachts slaapt. Die kan dan ook wel rustig liggen als ze uitgewandeld en uitgespeeld is, maar dan wel in de vorm van met 2 ogen open en alles in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#2923745
*Dorothea* schreef: een tijdje geleden las ik op de website van mijn hondenschool

Indy slaapt zeker 16 uur op een dag, altijd al gedaan vanaf dat ik hem kreeg op 11 maanden. Het is gewoon een hele rustige hond. Na het lezen van dat stukje dacht ik dat ik het misschien wel niet goed had gedaan met hem. Dat ik hem te weinig activiteit heb geboden en hij daarom zo veel slaapt.

Maar nu las ik gisteren op de site van Monique Bladder dat een hond gemiddeld 16 uur per etmaal slaapt en dat relatief weinig slapen een teken kan zijn van stress. (http://www.moniquebladder.nl/blog/2014/ ... jouw-hond/)

Beide spreekt elkaar dus nogal tegen. Hoe zit het nou? Hoeveel slapen jullie honden?
Moet ik daar nog op antwoorden?? Ik kan bijna geen wakkere foto's maken, zoveel dus.....

Zonder dollen, zeker 18 uur per dag. Meer ook niet denk ik. De andere uren wandelen we of zijn we onderweg. Alhoewel.... Joep ligt dan wel altijd heel rustig in de auto te wachten totdat we er zijn en doet een tukje tussendoor. Joris is dan wel wakker.
#2923746
Ik vind dat jouw hondenschool de slaaptijd niet goed inschat. Veel te kort. Ook een wolf lijkt me veel meer te slapen, andere verspillen ze veel te veel energie.
Als Ilan overdag een aantal uur bezig is geweest dan slaapt hij echt de hele avond en dan nog de nacht = zeker 11 uur. En dan de slaapjes overdag nog.
#2923748
Cathelijn schreef: Ik vind dat jouw hondenschool de slaaptijd niet goed inschat. Veel te kort. Ook een wolf lijkt me veel meer te slapen, andere verspillen ze veel te veel energie.
Als Ilan overdag een aantal uur bezig is geweest dan slaapt hij echt de hele avond en dan nog de nacht = zeker 11 uur. En dan de slaapjes overdag nog.
Ja ik vraag me serieus af hoe ze daarbij komen bij die 9 uur.  :-\
Maar punt is, je krijgt dit dus wel op een blaadje uitgereikt tijdens de cursus en ik voelde me echt een slechte baas.
Door Leontine
#2923750
Heb me dat ook wel eens afgevraagd en getwijfeld of het wel goed is, maar onze dodge bijna 3 jaar slaapt ook veel. Loopt 2 maal per dag flinke wandeling tussen door bij goed weer buiten en slaapt dan binnen ook als een blok. Gelukkig lijkt dat dus wel normaal te zijn.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2923753
Bency is (bijna) altijd op zijn hoede. :-[
Die slaapt idd vooral s'nachts maar dan nog gaat hij een aantal x van bed af of komt er weer op.
Ga ik naar de wc dan ligt hij meestal daar voor de deur, maar zodra hij hoort dat ik uit bed ga springt hij snel op bed aan de kant van mijn man.
Overdag slaapt hij hooguit 10 a 15 min achter elkaar, maar dan moeten wij ook echt niet bewegen :-\
Dan staat hij weer op en gaat evt ergens anders liggen.
Of hij ligt met zijn kop op mijn voeten, maar ook dan mag ik nog geen teen bewegen of hij is weer weg. :'(
Gebruikersavatar
Door Pauline
#2923754
*Dorothea* schreef: Maar door zo'n advies dat een hond maar 9 uur moet slapen, zou je dus juist een overprikkelde hyperactieve hond kunnen gaan creeren als je dit advies ter harte neemt.  :-\
Maar hoe zie je het voor je dat je dit advies uit gaat voeren? Je hond constant wakker en bezig houden? Ik slaap zelf al meer dan 9 uur per dag....
#2923755
Pauline schreef: Maar hoe zie je het voor je dat je dit advies uit gaat voeren? Je hond constant wakker en bezig houden? Ik slaap zelf al meer dan 9 uur per dag....
nou euh van 7 tot 9 wandelen
van 9 tot 10 naar behendigheid
van 10 tot 11 fietsen
van 11 tot 12 een uurtje slapen
van 12 tot 2 wandelen
van 3 tot 4 G&G
van 4 tot 5 slapen
van 5 tot 6 hersenwerk
van 6 tot 7 eten
van 7 tot 8 knuffelen en aaien
van 8 tot 9 clickeren
van 9 tot 7 slapen

O sjips dat is nog steeds geen 9 uur  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Pauline
#2923756
*Dorothea* schreef: nou euh van 7 tot 9 wandelen
van 9 tot 10 naar behendigheid
van 10 tot 11 fietsen
van 11 tot 12 een uurtje slapen
van 12 tot 2 wandelen
van 3 tot 4 G&G
van 4 tot 5 slapen
van 5 tot 6 hersenwerk
van 6 tot 7 eten
van 7 tot 8 knuffelen en aaien
van 8 tot 9 clickeren
van 9 tot 7 slapen

O sjips dat is nog steeds geen 9 uur  :biggrin2:
;D ;D ;D ;D Ik word al moe als ik het lees, dan heb ik nog meer slaap nodig.... Doe ik mijn honden weer tekort.... :-X :biggrin2:
Door Lil
#2923759
*Dorothea* schreef: nou euh van 7 tot 9 wandelen
van 9 tot 10 naar behendigheid
van 10 tot 11 fietsen
van 11 tot 12 een uurtje slapen
van 12 tot 2 wandelen
van 3 tot 4 G&G
van 4 tot 5 slapen
van 5 tot 6 hersenwerk
van 6 tot 7 eten
van 7 tot 8 knuffelen en aaien
van 8 tot 9 clickeren
van 9 tot 7 slapen

O sjips dat is nog steeds geen 9 uur  :biggrin2:
Mooi lijstje, ik heb nu vrij eens kijken of het me lukt (vrees dat het me zelfs niet gaat lukken als ik beide honden afwissel).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door