Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Vena
#2922974
Onze lieve border dame van 13,5 wil nog heel graag samen trainen.
Dus wij zoeken een leuke cursus/workshop voor onze lieverd, maar we moeten wel rekening houden met:

* ze heeft behoorlijke artrose en spondylose
* ze hoort nog maar heel weinig
* ze ziet niet meer geweldig
* ze is niet sociaal met vreemde honden (angst)

Overigens kan ze nog best een uur wandelen in het bos, communiceren we nog goed en ze let zelf ook goed op, en ze kan best naast andere honden trainen, maar samen los is te stressvol. Ik vind het niet erg om haar soms even in de auto te zetten als andere honden wel los lopen.

Ik zoek vooral een cursus waarbij we samen lekker bezig zijn, ze moet niets meer te leren, maar ze houdt gewoon van uitdaging. Verder wil ik ook niet al te nadrukkelijk met haar problemen met andere honden bezig moeten zijn, dat ze dat moeilijk vindt hebben wij geaccepteerd, uiteraard begeleiden we haar hierin, maar het is nu tijd om alleen maar leuke dingen samen te doen, dus daar wil ik haar niet meer veel stress mee aandoen.

We hebben al gedaan: gehoorzaamheid, behendigheid, schapendrijven, frisbee, dogdance, zoekwerk, apporteren (ook in slowmotion, tussendoor af liggen etc) en een beetje SATS.

Speuren kan een optie zijn, mits niet in een losloopgebied, maar ik denk dat het voor Joni het leukste is om iets te doen waarbij we meer samenwerken. Ze wordt nog steeds wild enthousiast van de dogdance, maar dat is echt niet goed voor haar rug. En Joni is van het type werken met overgave. 

Wat voor cursus/workshop kunnen jullie aanraden?
Door Lil
#2923042
Bij ons geven ze fun. Kunstjes, beetje dog dance, beetje balans training, beetje impuls controle etc. etc. Boris 13 jaar, workaholic, toen hij 9 was zware artrose geconstateerd: vindt dit zaaaaaaalig. Denken, weinig lichamelijk doen, veel afwisseling. Nu is hij mega sociaal, maar Jones met rugzak doet hier ook aan mee. Gemakkelijk individueel af te stemmen en ik heb les van een GT. Afstand nemen, eerder stoppen etc kan en mag bij ons.

Er wordt ook treibball gegeven, ook ideaal!
Door Vena
#2923123
Oh die seniorencursus/fun lijkt me ideaal. We hebben eerder wel zoiets gedaan, maar dat dat is al weer lang geleden. Ik heb een email naar de hondenschool hier in de buurt gestuurd, want voor de meeste van dit soort cursussen moet je hond los kunnen lopen met andere honden....en dat zit er niet in.

Hersenwerk hebben we ook gedaan bij Nicky Gootjes, was super leuk.

Worden de honden van Treibball niet heel druk? Joni kan heel goed voetballen, maar wordt dan zo enthousiast dat ze haar lichaam overbelast. Ik denk wel dat ze het te gek vindt.

Speuren lijkt me ook leuk, maar de cursussen hier in de buurt zijn in het losloopgebied en dat wil ik Joni niet aandoen.

Heel erg bedankt voor het meedenken!
Door Suzanne
#2923299
Maak je om dat "aangelijnd' niet te druk!
Vraag desnoods om prive-lessen. Een goede hondenschool weet dit in banen te leiden hoor, dus laat je niet afschrikken. Kijk, uiteindelijk moet een hond bij treibball los ;-) maar als anderen dan hun hond vasthouden en wat ruimte maken?
Met een beetje goede wil en samenwerking bij alle partijen kom je vast een heel eind.

Suzanne
Door Lil
#2923703
Treibball worden ze totaal niet druk van. Vergt uiterst veel zelfbeheersing. Het is niet de bedoeling dat ze als een idioot over het veld gaan racen. Ja, misschien ooit als je wedstrijd etc wilt doen, maar dan ben je wel al heeeeeel ver (en met oudje wil ik dat niet, wel al die commando's geven. Veeeeeeel denkwerk, weinig lichamelijke actie, ja beetje naar voren, achter, links en rechts lopen).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2923711
Wij gaan vanmiddag een workshop hoopers doen. Dat lijkt op het eerste gezicht wel op behendigheid, maar dan zonder sprongen. Het is met hoopers (soort hoepels) en tunnels en jij moet als baas zijnde van een afstand je hond sturen. Het gaat dus niet per see om snelheid (al kan dat wel), maar om het sturen en communiceren. Ik hoop heel erg dat dit iets is wat Oscar met zijn heupen en rug kan doen en wat ik er van gezien heb is het ook prima geschikt voor wat oudere honden.
Door Lil
#2923725
Kaela schreef: Wij gaan vanmiddag een workshop hoopers doen. Dat lijkt op het eerste gezicht wel op behendigheid, maar dan zonder sprongen. Het is met hoopers (soort hoepels) en tunnels en jij moet als baas zijnde van een afstand je hond sturen. Het gaat dus niet per see om snelheid (al kan dat wel), maar om het sturen en communiceren. Ik hoop heel erg dat dit iets is wat Oscar met zijn heupen en rug kan doen en wat ik er van gezien heb is het ook prima geschikt voor wat oudere honden.
nooit van gehoord, maar klinkt heeeeeel erg leuk. Zeker omdat bij Boris zijn hart echt in de behendigheid ligt. Ik ga eens googlen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2923733
Lil schreef: nooit van gehoord, maar klinkt heeeeeel erg leuk. Zeker omdat bij Boris zijn hart echt in de behendigheid ligt. Ik ga eens googlen.
Wat ik begreep zijn er wel 2 verschillende stromen. 1 is meer behendigheid zonder sprongen, de ander is veel meer op afstand sturen en gaat het meer daarom dan om snelheid enzo. Wij gaan voor dat laatste. In Limburg zit een school die meer het eerste doet.

Ik ga wel filmpjes maken vanmiddag, dus als ik wat bruikbaars heb laat ik wel wat zien!
Door Lil
#2923744
Kaela schreef: Wat ik begreep zijn er wel 2 verschillende stromen. 1 is meer behendigheid zonder sprongen, de ander is veel meer op afstand sturen en gaat het meer daarom dan om snelheid enzo. Wij gaan voor dat laatste. In Limburg zit een school die meer het eerste doet.

Ik ga wel filmpjes maken vanmiddag, dus als ik wat bruikbaars heb laat ik wel wat zien!
Leuk dank je!

Van mij mag het beide stromingen zijn.  ;) Inmiddels loopt hondlief niet harder dan hij zelf wenst.  :P :biggrin2: (ook niet langzamer  >:()


Edit: net gekeken en helaas alleen in workshopvorm in Nederland te volgen. Jammer, zou best wel een cursus willen doen. Maar goed het is wel helemaal de andere kant van Limburg, dus voor wekelijks ook niet zo handig.
Laatst gewijzigd door Lil op zo 11 mei 2014, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2923927
Lil schreef: Leuk dank je!

Van mij mag het beide stromingen zijn.  ;) Inmiddels loopt hondlief niet harder dan hij zelf wenst.  :P :biggrin2: (ook niet langzamer  >:()


Edit: net gekeken en helaas alleen in workshopvorm in Nederland te volgen. Jammer, zou best wel een cursus willen doen. Maar goed het is wel helemaal de andere kant van Limburg, dus voor wekelijks ook niet zo handig.
Oh das mooi, dan kan hondlief het lekker zelf bepalen!

Bij mijn hondenschool zijn er plannen om het in lesvorm aan te bieden. Ik ben na vandaag ook helemaal enthousiast. Het geeft de kick van de behendigheid, maar zonder dat Oscar er hieperdepiep van wordt. Als het goed is moet het fysiek ook te doen zijn, eigenlijk is de start met scherpe bochten (de hond komt steeds naar je terug) het lastigste. Later ga je veel meer met rechte lijnen en ruime bochten werken, die ik dan voor Oscar gewoon verder niet al te krap hoef te maken indien dat niet goed gaat op snelheid.

Sorry voor de OT, we gaan wel erg de diepte in voor een workshoptip.
Door Vena
#2923935
Kaela schreef: Oh das mooi, dan kan hondlief het lekker zelf bepalen!

Bij mijn hondenschool zijn er plannen om het in lesvorm aan te bieden. Ik ben na vandaag ook helemaal enthousiast. Het geeft de kick van de behendigheid, maar zonder dat Oscar er hieperdepiep van wordt. Als het goed is moet het fysiek ook te doen zijn, eigenlijk is de start met scherpe bochten (de hond komt steeds naar je terug) het lastigste. Later ga je veel meer met rechte lijnen en ruime bochten werken, die ik dan voor Oscar gewoon verder niet al te krap hoef te maken indien dat niet goed gaat op snelheid.

Sorry voor de OT, we gaan wel erg de diepte in voor een workshoptip.
Maakt helemaal niet uit, dis is juist interessant zeker ook voor senioren!

Ook allemaal bedankt voor de treibball tips, ik had dat zelf afgeschreven omdat ik dacht dat het te zwaar zou zijn.  Maar met jullie advies denk ik dat we gewoon een workshop moeten gaan doen en als het bevalt misschien een cursus. Hebben jullie tips waar (liefst midden Nederland) goede workshops worden gegeven. Ik zou het fijn vinden om goed begeleidt te worden in hoe ik dit aanleer zonder dat de spanning te hoog oploopt.
Laatst gewijzigd door Vena op zo 11 mei 2014, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door