Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#291908
We geven Cujo regelmatig een bot na een vleesmaaltijd. Na het verhaal van Helen te hebben gelezen ben ik toch wel geschrokken en vraag me af hoe groot de kan is dat het fout gaat met botten.

Waar moet je opletten en hoe kan je dit voorkomen, iemand tips of adviezen?
#291910
Hoe vaak lees je hier zoiets Jacqueline? Hoeveel leden hebben we? Hoeveel geven botten? En hoeveel jaar doen ze dat al? Ik denk dat de antwoord op jouw vraag dus is: klein. De kans is klein. Heel klein.

Maar ja, het geven van botten is niet volstrekt risicoloos. Dat heb je gezien. En eerlijk gezegd? Dat wist ik al. En ik denk dat ik dat ook vrij duidelijk beschreven heb in het document "honden en het eten van botten". Dit is overigens de 2de keer dat er iets echt zo mis is gegaan met het eten van botten sinds Barfplaats bestaat. En dat is 2 jaar. De eerste keer is er een pup ziek geweest omdat er een kippenvleugel is vast blijven zitten (niet ingeknipt) en dit is dus de 2de keer. De oorzaak van wat er met Kuma is gebeurd ligt volgens mij in te harde botten. Misschien een keer net een rib te gekregen van een hele ouwe, bejaarde geit? Pinkel heeft laatst ook knetterharde geitenbotten gegeten. Zij spuugde de volgende dag wat splinters uit. Dus ja, te harde botten, maar goed afgelopen. Zoals zovaak (bij te harde botten dus).

Maar in mijn ogen is het risico van geen botten geven groter. Want ik denk dat er meer honden sterven aan de 'bijwerkingen' van verrotte gebitten als aan rauwe (geschikte) vleesbotten.

Daarnaast ben ik Whoofer op 1 haar na ooit bijna verloren toen zij een buffelhuid zat te eten. Ook deze dingen zijn volstrekt niet onschuldig en ook zeker niet risicoloos en daarnaast helpen ze niet eens het gebit in goede conditie te houden. De hond van kennissen van ons is overleden aan het eten van een tak. Tja....

Maar goed, ja, er kan altijd wat mis gaan, ook met het eten van botten. Want helaas, leven is niet zonder risico's. Zelfs van ademhalen ga je dood. En je hond ook. Heel hard, maar wel realistisch. Om zo veilig mogelijk botten te geven zul je je aan de basisprincipes moeten houden van het voeren van botten. Dus, zachte botten van niet-dragende delen van jonge dieren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 31 mar 2005, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#291912
wat ik zelf altijd doe is eerst leren dat de honden echt goed kauwen op de botten, minx bv die kauwde alles een paar keer en dan was t weg, doodeng vond ik dat.
ik heb het aan t begin altijd vast gehouden, later gewoon gegeven, maar als ze niet goed kauwde het weer vastgehouden.
ik heb dr testraks een rib met wervels gegeven, ik heb de tijd eens opgenomen en goed gekeken hoe ze kauwde,want ook ik ben heel erg geschrokken door het verhaal van helen.

maar goed minx deed dus over die rib ruim een half uur,
en in dr ontlasting heb ik nog nooit wat terug gevonden wat niet helemaal verteerd was.

ik zou zeker met botten vlees erbij geven, onze honden krijgen nooit alleen maar botten maaltijd, maar altijd ook vlees erbij.

verder geef ik, maar dat is persoonlijk de honden als ze wat ziekjes zijn of ziekjes ogen geen botten.
ik ben bang dat ze het dan niet obtimaal kunnen verteren.
de pups bij ons krijgen voorlopig ook geen botten, aangezien hun darmen al zo overstuur zijn.

ik denk dat zoals lizzy zei dat er altijd wel een risico bestaat, maar dat heb je met alles.
#291918
Ik ben zelf niet bang geworden voor het geven van botten, maar ik heb er wel minder vertrouwen in gekregen. En ik was al voorzichtig, maar nu wordt ik nog voorzichtiger. Voortaan geef ik alleen botten die ik met mijn handen makkelijk om kan buigen/breken. Dus super zacht en ik vond het geen probleem om botten te geven met bot-vlees verhoudig van 50%-50%(bijv. drumsticks). Dat doe ik ook niet meer. Veel meer vlees en minder bot.
Verder voer ik voorlopig geen ribben. Ik houd het bij kippenonderdelen, eendennekken, kwartels, sadientjes, parelhoen en vlees van schaap, koe, kalkoen.
#291920
Helen schreef: Ik ben zelf niet bang geworden voor het geven van botten, maar ik heb er wel minder vertrouwen in gekregen. En ik was al voorzichtig, maar nu wordt ik nog voorzichtiger. Voortaan geef ik alleen botten die ik met mijn handen makkelijk om kan buigen/breken. Dus super zacht en ik vond het geen probleem om botten te geven met bot-vlees verhoudig van 50%-50%(bijv. drumsticks). Dat doe ik ook niet meer. Veel meer vlees en minder bot.
Verder voer ik voorlopig geen ribben. Ik houd het bij kippenonderdelen, eendennekken, kwartels, sadientjes, parelhoen en vlees van schaap, koe, kalkoen.
Ja naar aanleiding van jouw verhaal werd ik toch een beetje bang. Je geeft je hond altijd botten en je weet dat er altijd wat fout kan gaan maar ja je hoopt toch altijd dat het goed gaat. En je hoort maar weinig dat het fout gaat. Daarom dus ook deze topic. We zullen Cujo wel botten blijven geven omdat hij er ook zo van kan genieten er wordt altijd goed gekauwd en tot nu toe nog geen problemen ondervonden we hopen ook da dit zo blijft. Ach aldoende leert men ook van minder leuke dingen.
#291932
Cujo schreef: Je geeft je hond altijd botten en je weet dat er altijd wat fout kan gaan maar ja je hoopt toch altijd dat het goed gaat
Geldt dit niet voor alles in het leven? Je weet dat auto-rijden gevaarlijk is. Toch stappen we iedere dag weer in de auto. We weten dat roken gevaarlijk is. Toch steken we er weer een op. We weten dat als je je hond los laat lopen hij overreden kan worden door een auto. En toch laten we ze los. Ik denk dat de kans dat het met een bot fout gaat minder groot is (statistisch gezien) als dat ik morgen een ernstige aanrijding krijg. (En ik zal hier nog maar niet opperen wat de gevaren zijn van het voeren van brokken waar chemische anti-oxydanten in zitten ;D).

Nogmaals, behoudens je maatregelen natuurlijk!!

Dus: botten van jonge dieren die geen gewicht hebben gedragen. Nooit kale botten geven op een lege maag. En ook vleesbotten moeten wel heel veel vlees bevatten wil je ze als maaltijd kunnen geven. Dus, beter eerst wat vlees, dan bot. En, haal het water voor de zekerheid voor en na het eten van bot weg.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 31 mar 2005, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#291941
Lizzy je hebt helemaal gelijk maar ja iedereen in onze omgeving geeft brokken want ja dat is zo goed voor de hond bla bla bla..... en mensen verklaren ons bijna voor gek dat we vers voer geven dus tja in onze omgeving hoeven we niks over vers te vragen en dan tja dan ga je in eens twijfelen, terwijl we al maanden vers geven inclusief botten met alle plezier.

We weten natuurlijk ook dat er altijd iets mis kan gaan alleen sta je daar gewoon niet echt bij stil totdat je het een keer leest. Cujo vindt het gewoon helemaal geweldig om op een lekker bot te kluiven je ziet hem gewoon genieten dus dat ga ik hem zeker niet af pakken hij krijgt gewoon nog lekker zijn bot en waarom zou het nu in een keer fout gaan. Dan hadden we er nooit aan moeten beginnen. We hebben hem nu verwend op een positieve manier en dat blijven we gewoon lekker doen!. Natuurlijk houden we de maatregelen in de gaten en houden ons daar ook aan en ja we blijven er ook bij als hij een bot eet en voor de rest ..........
#291946
Ik snap je twijfel ook wel. Ik ben me gisteren ook rot geschrokken! En dit soort dingen gun je niemand! Waar ik alleen vind dat we voor moeten waken is dat we niet allemaal hysterisch gaan doen over botten, terwijl die noodzaak er niet is (ik zeg hiermee niet dat jij hysterisch reageert! Je reageert heel natuurlijk!). Maar we moeten dingen dus in perspectief plaatsen en blijven zien.
#291955
Daarom ook de vraag hoe groot de kans is dat het fout gaat.

Je geeft heel duidelijk aan dat de kans klein is maar er blijft natuurlijk altijd een kans. Maar ja als je de deur uit loopt kan je ook onder een auto komen dus tja dan zou je niks meer kunnen doen. Ik ben blij dat ik toch niet de enige ben die me zorgen ging maken. Wij blijven dus gewoon lekker door gaan met botten geven maar blijven gewoon voorzichtig.

Natuurlijk is het onwijs balen en kl*te voor Helen en ik kan me heel goed voorstellen dat zij nu toch nog voorzichter wordt met botten ed maar we kunnen het natuurlijk ook gaan overdrijven. Niemand geeft aan dat het goed is gegaan als zijn hond een bot heeft gegeten want dat vinden we normaal. Eigenlijk wel grapig toch. Maar ja we kunnen hier allemaal alleen maar in positieve zin van leren.
#292059
Sluit me volledig bij Lizzy aan, wat betreft gevaren die ons allemaal, incl. huisdieren, bedreigen en het feit dat je niet alles kunt voorkomen. Dan zou je in een glazen kastje moeten gaan zitten. Zo heb ik jarenlang mijn katten in een ren gehouden, omdat op de plaatsen waar ik vroeger woonde, al m'n katten werden doodgereden; er werd er geen een oud. :'( Nu ik hier woon, hoef ik voor verkeer eigenlijk niet bang te zijn, er is hier maar 1 straat en daar mag maximaal maar 15 km/u worden gereden. Aan de andere kant van de tuin is veld en daar komen dus vrijwel nooit auto's. Dus heb ik nu m'n 2 ouwe katers "vrij"- gelaten en je moet ze eens zien genieten :D 8) Vind het zelf alleen erg dat ik bijna 8 jaar heb nodig gehad om tot dat inzicht te komen. Maar goed, het is niet anders.
Moraal: Je kunt ook te voorzichtig zijn 8)
#292065
Maar als je hond doodziek word of zelfs sterft van iets dat jij hem gegeven hebt dan is je leven wel naar de kl*ten en heb je levenslang een schuldgevoel.
Ik zou mijn honden niet anders willen voeren maar ik gruw bij de gedachte wat er kan gebeuren als het misgaat.
#292076
Ben het in zoverre met je eens dat ik ook een groot schuldgevoel zou hebben als een van m'n honden zou sterven door iets wat ik hem/haar heb gegeven. Dat m'n leven daardoor naar de kl*ten zou zijn denk ik niet, omdat ik mezelf zou voorhouden, dat het bewuste dier, mede door de manier van voeren die ik erop na houd, erg gelukkig is geweest.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door