Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laundry
#291877
Morres (CC, 25 kg , 5 maand oud) is al een tijdje van de brokken en dat gaat erg goed. Tussen de middag is ie dikwijls een de dunne. Zijn ontlasting is vaak oranje van kleur.

Hij krijgt ma-vr: 2 maal KVV (smuldier) en 's avonds Barf.
Weekends': 's ochends KVV en twee maal Barf.

Een redelijk gedeelte bestaat uit kippennekken en kippengehakt, dat weer bestaat uit kippenresten (karkassen, koppen, afsnijsel etc).
Het andere vlees is veelal botloos.
Kalfsribben worden los bijgevoerd. Hij vind ze te gek maar eet ze niet op.

Nu vraag ik me af of dit erg is, hij is nog in de groei.
Moet ik bijvoeren, met bv eierschalen, Calcium tableten of kalkpoeder (geschikt voor consumtie)?

Groetjes
André
Door Lizzy
#291888
Tja, ik vind het eerlijk gezegd moeilijk te bepalen zo. Geef je Smuldier compleet? Laten we er even vanuit gaan dat dat compleet is en dus voldoende calcium bevat.

Maar zonder een meer gedetailleerd inzicht te hebben in wat je nu precies voert (de hoeveelheden kippengehakt en nekken en de hoeveelheden vlees en wat je nog meer voert), vind ik het wel moeilijk om te zeggen of je wel of niet voldoende calcium voert. Geef je iedere dag iets van bot? In dat geval denk ik namelijk dat je al wel ruim genoeg calcium voert, ook al eet hij z'n kalfsribben niet op. Overigens: een pup heeft geen hoger calciumbehoefte als een volwassen hond! Dus ongeveer 20% a 30% bot (kaal - met 50% vlees betekent dit dus 40% a 60% rauwe vleesbotten) op het totaal) is voldoende.
Door Laundry
#291894
Ik dénk dat het kippengehakt wel tot 40% bot bevat, misschien zelfs wat meer.

Daarnaast zijn de enige botten die ik tot mijn beschikking heb de kalfsribben en wervels.

De verhouidingen van de Barf zijn:

RVB 60%
Gepureerde groentes 18%
Orgaanvlees    13%
Tafelrestjes    8%

Waarbij de RVB bestaat uit:
60% Kippen met bot (gehakt, strotten, vleugels en poten)
45% Spiervlees (runder gehakt, alles wat goedkoop in de aanbieding ligt, kopvlees, afsnijsels en laast al biefstuk van 20 euro de kilo omdat ondergetekende deze vergeten was)
Dan kom ik dus op 15% botten (= 60%*45%*40%).

Lijkt me dan iets te weinig.
Door Lizzy
#291896
Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe je nou tot die 15% komt...? Bedoel je dan 15% kaal bot? Op zich bevat een prooidier rond de 15% bot. Daarom zijn er mensen die 15% meer als genoeg zouden vinden. Ik vind zelf 20% beter bevallen. Maar ik zou wel meer gaan afwisselen en niet alleen kip geven. Ik denk dan aan eend, parelhoen, konijn, etc. Ook zacht bot dat hij best zal willen eten. Alleen kip vind ik wat weinig afwisseling.
Door Laundry
#291906
Ja, ik bedoel 15% kaal bot.

Ik weet dat afwisseling beter is, maar als beginnend Barfman ben ik nog op zoek naar adresjes (in Leeuwarden -red.).

Ik ben blij dat ik eindelijk een échte slager getroffen heb, en een kippenfabriek. Nu nog een jager en een noodslagter dan heb ik de basis kompleet.

tja.. je moet wat over hebben voor je eigen stinkwoef ;D
Laatst gewijzigd door Laundry op do 31 mar 2005, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door