Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door M@rina
#2918854
Hartstikke leuke foto's,maar laatst las ik een oproep de vogels niet meer de voeden, omdat het voedsel niet geschikt is voor de jongen, die kunnen nog geen noten/zaden verteren. Zonder dit soort bolletjes zoeken de ouders naar larven en wormen die makkelijker te verteren zijn.

Ik heb er geen verstand van maar het klonk wel logisch.
Door Pluto
#2918920
M@rina schreef: Hartstikke leuke foto's,maar laatst las ik een oproep de vogels niet meer de voeden, omdat het voedsel niet geschikt is voor de jongen, die kunnen nog geen noten/zaden verteren. Zonder dit soort bolletjes zoeken de ouders naar larven en wormen die makkelijker te verteren zijn.

Ik heb er geen verstand van maar het klonk wel logisch.
Daarom hangt er ook een ' insectenbol '
Door eelke
#2918959
Pluto schreef: Daarom hangt er ook een ' insectenbol '
Joh, ik wist niet dat die er zijn, leuk!

'mijn' vogeltjes hebben me allemaal in de steek gelaten nu ik geen kippen meer voer...  :(
Door Pluto
#2918994
@Marina, had het nog even nagezocht, onze buurman is vogelaar en had me hierop gewezen, onderstaand stukje komt van de site van de Vogelbescherming Nederland.
Wij dachten eerst ook dat het niet nodig/verstandig was om nu nog voer aan te bieden, maar het schijnt dus zo te zijn dat ze het niet pakken als het niet nodig is en ook noten en pinda's kunnen geen kwaad, zolang ze niet te groot zijn.

Insecten, rupsen en wormen zijn een bron van eiwitten. Vogels zullen daar altijd zelf naar op zoek gaan, ook al ligt er voer op uw voedertafel. Kalk zit in veel natuurlijk voedsel. Mocht u de vogels toch aan extra kalk willen helpen dan kunt u ze wat goed uitgekookte en fijngestampte eierschillen geven. Geef ze geen melk!

Jarenlang werd geadviseerd om vogels in de lente helemaal niet bij te voeren. De reden is dat jonge vogels veel zaden en noten niet goed kunnen verteren. Het blijkt echter geen kwaad te kunnen. De ouders doen zich tegoed aan het moeilijker verteerbare voer, terwijl ze hun jongen voeden met insecten. Pas als er een totaal gebrek is aan natuurlijk voedsel bieden ze ook hun kroost zaden en noten aan. In dat geval moet u er op letten dat er geen hele pinda’s te vinden zijn, maar alleen kleine stukjes.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door