Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
#2912060
Onze grote vriekist heeft het begeven :-X Gelukkig hebben we een reserve kastje staan waar ook net aan alles in paste...
De grote vriezer lijkt het nog wel te doen, in zo verre hij koelt maar vriest niet meer en dat is toch wel van belang bij een vriezer ::)
Nu staat de vriezer in de schuur, niet ideaal want het is daar een grote rommel, stoffig, en qua temperatuursverschillen is het natuurlijk ook niet echt geweldig.
Dus ik zit eens te kijken naar een vrieskast. (Want die zou in de kelder passen en een kist niet) Twee dingen die mij niet bevallen; de bewaartijd na stroomuitval is bij een kist veel groter en ik zit een beetje met die lades... is dat nu echt praktisch? Ik voer KVV en vraag me af of de lades niet bezwijken onder het gewicht?

Er zijn hier vast mensen met vrieskasten...wat zijn jullie ervaringen? Met de lades maar ook met het principe vriekast ansich ;) Hierna weer een vriekast of dan toch liever een vrieskist?
Ben benieuwd naar jullie evaringen :)
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2912102
in het gelukkige bezit van en/en (dus kast en kist) moet ik eerlijk toegeven dat ik inmiddels toch best verknocht aan mijn kast ben.
De kist is puur nog voor opslag.  ;) Niet meer dat gerommel van elke keer dat wat ik hebben wil onderin ligt. Heerlijk!
Ik heb per lade 2 diersoorten liggen. Mijn lades/manden zijn van RVS dus is het niet snel te zwaar. Maar waar er een plastic lade zat heb ik de lade er gewoon uitgehaald  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2912109
Hier is nog nooit een lade bezweken onder het gewicht. Wel zijn er deurtjes afgebroken, maar goed, shit happens. Als je alleen kvv voert en dat zou in een kast passen dan zou ik voor de kast kiezen. Die is dan toch wat handzamer in het gebruik.
Gebruikersavatar
Door Zev
#2912132
Hier een manshoge kast die al zeker 7 jaar voldoet. Ik kan er 90 kilo kvv in kwijt en doe dat dan ook trouw. Ik heb plastic lades en die zijn stevig zat  ;)
Ik zat juist te denken aan een kist voor in de schuur, omdat ik mijn eigen vlees bijna niet kwijt kan nu.
Het is in de kast altijd even passen en meten hoe ik die rollen er het beste in kan doen. Maar tot nu toe is het altijd gelukt.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2912152
Ik heb 2 vrieskisten maar wel zelf vakken in gemaakt werkt super
Lades vind ik niks met sluiten vaak gedoe ja te vol misschien
Nee geef mij maar kisten
Gebruikersavatar
Door Thea
#2912156
Kast met 2 vakjes en 5 lades 1 klepje van vakje brak vrij snel af. Vergat het klepje dicht te doen :-\
Verder ideaal ik weet in welke la wat lig dus deur open en la opentrekken pakken wat nodig en dicht doen ;)
Gaat dus veel sneller als bij een kist.
Heb nog een klein kistje maar die word alleen gebruikt als er veel vlees binnen komt :)
Door smulpaap
#2912162
Als je een goede kwaliteit vrieskast koopt dan zijn de lades zeer solide hoor . Ik heb ook o.a al een jaar of 7 een vrieskast maar alles is nog heel
Door Cindy de Wolf
#2912163
Hier meerdere en en's. 4 kisten en 3 kasten. En eerlijk is eerlijk de kasten zijn het handigst voor mij. De kisten worden eigenlijk alleen gebruikt voor opslag en langzaamaan wordt dat steeds minder. (staat ook al een kist een tijd uit). Ik heb nog nooit meegemaakt dat een la bezweken is onder het gewicht. Ik heb 1 kast met 5 plastic lades, kan zo'n 10-12kilo kvv in per la. Nooit problemen. 1 kast met draadmanden, daar kan denk ik wel 20-23kg per la in en 1 kast met alleen vakken. Zelf voer ik 80% barf (op vakantie kvv) en de kasten vind ik ideaal om te sorteren, maaaaaar waar er 10kg kvv in 1 la kan mag je blij zijn als je 6 a 7 kilo barf in kwijt kan.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2912173
Ik heb een vrieskast in mijn schuur staan en daar heb ik de lades uitgehaald. Ook omdat er wel eens iets in de schuur een beetje in de weg staat (fiets of zo, schuur is niet groot) en da kan ik de deur een klein stukje open doen en toch pakken wat ik nodig heb. Bij de lades moest de deur helemaal open kunnen. Bijkomend voordeel, ik kan nog meer kwijt.  ::) ;)
Door fransbulletje
#2912189
Vijf jaar geleden een Liebherr vriezer kast gekocht en bevalt prima.
Per lade mag er een gewicht in van 25 kg maar kan er 16 rollen van een kg Carnibest in kwijt.
Voor mij is dat voldoende.
Lades zijn stevig en hoef hem nooit te ontdooien, echt ideaal!
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2912198
Hier ook een kast. Het enige nadeel vind ik dat als je grotere barf producten hebt, zoals een geitje, dat het dan wel wat lastig is omdat het formaat zo afwijkt. Ik had 5 geitjes en een paar kilo tamme konijnkarkassen en dat neemt dan wel erg veel ruimte in. Het meest ideale lijkt mij een kast en een kleine kist voor de "afwijkende" dingen.  :biggrin2:
Door smulpaap
#2912206
Hylos schreef: Hier ook een kast. Het enige nadeel vind ik dat als je grotere barf producten hebt, zoals een geitje, dat het dan wel wat lastig is omdat het formaat zo afwijkt. Ik had 5 geitjes en een paar kilo tamme konijnkarkassen en dat neemt dan wel erg veel ruimte in. Het meest ideale lijkt mij een kast en een kleine kist voor de "afwijkende" dingen.  :biggrin2:


Lades eruit en dan bv een soort stang erin klemmen en je kan de geiten netjes ophangen , net als in de kledingkast  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2912207
Ja maar waar moet ik dan met de rest van mn spul naartoe?!  :P
Mn kast is natuurlijk altijd vol! Alleen met geitjes en konijntjes en beetje behoorlijk veel sneller vol  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door nova
#2912209
[quote="fransbulletje"]
Vijf jaar geleden een Liebherr vriezer kast gekocht en bevalt prima.
Per lade mag er een gewicht in van 25 kg maar kan er 16 rollen van een kg Carnibest in kwijt.
Voor mij is dat voldoende.
Lades zijn stevig en hoef hem nooit te ontdooien, echt ideaal!
[/quote]

ik heb ook een kast, en  prop  er zeker 20 kilo vlees per lade in.
Ik maak wel  platte pakketjes van het spiervlees, ander lukt dat niet. EErst dus pakjes vlees in model vriezen,  De platte pakjes zet ik als een rijtje cd's  achter elkaar, en 2 rijtjes naast elkaar ,  weinig ruimteverlies dus  :)

Voor karkassen vind ik de lades wat minder handig, dat ligt dus in de kisten
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door