Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2909619
daar weten jullie vast wel raad mee

hier mijn eerlijke verhaal ;)
ja ik eet te ongezond
ik ben vaak moe, lusteloos en hoofdpijn. kan stress moeilijk van me afzetten
als ik in slaap val op de bank (wat meestal al rond half 9 gebeurd) word ik om ong 1 uur wakker en ga ik naar bed.. de volgende dag ben ik alles behalve uitgerust..  ik slaap heel diep en als ik wakker word tussendoor of te weinig slaap heb ben ik heel de dag moe.
ik kan me vaak niet tot leuke dingen zetten...  ik denk nooit goh nu alweer een avondje op de bank laat ik eens wat gaan doen  :-[  over het algemeen dus erg saai.. terwijl ik (denk ik) best een gezellige jonge meid ben.
ook heb ik nooit dat ik s morgens op sta, meteen naast m n bed sta en snel op kan schieten om de dag te beginnen

hoe zouden jullie hiermee om gaan? is het alleen de voeding wat slecht is waardoor ik me zo voel? of (ok dit gaat iets zweverig klinken) ben ik gewoon helemaal uit balans.. zo voel ik me nl al heel lang :(  en wat moet ik daar dan aan doen?
Door Nadia
#2909621
Apart, want zo kom je inderdaad niet over ;)

Het klinkt een beetje als mijn verhaal van een 2 jaar geleden. Toen ben ik gestopt met alle suikers nuttigen. Dus sowieso geen snoep oid meer, maar ook geen brood, pasta etc. Echt ik voelde me 1000 keer beter. Ik was altijd een 'snoozer' wekker kwartier eerder zetten om op die snooze knop te kunnen duwen. Want wakker worden lukt niet 123.
Zonder de suikers spring ik letterlijk mijn bed uit. Omdat ik echt ben uitgeslapen.
Dus ja, ik denk dat je met voeding veel kunt doen.

Heb je ook al eens kritisch naar je matras gekeken? Dat scheelt ook een pak in uitgerust wakker worden
Door Mowgli
#2909625
Klinkt erg bekend, en ik ben ook erg huilerig, verder neem ik mijns inziens wel gezonde voeding tot mij. Ik probeer ook op tijd naar bed te gaan en meer te bewegen. Maar ik neem aan dat jij als paardentrainster en hondenmama genoeg beweging krijgt  :biggrin2:

Ik heb laatst bij mijn huisarts een klein bloedbeeld laten maken, incl. vit. D, maar zonder vit. B6 en B12.

Bij mij bleek dat ik een groot tekort van vit. D3 heb en dat mijn ferritine gehalte veel te laag is, ik had nog geen bloedarmoede maar stond er wel kort voor. Dus ik neem nu ijzertabletten en vit. D3.

Verder heb ik een ontlastingonderzoek laten doen.
Er is vastgesteld dat 3 van de 5 belangrijke bacteriënstammen (bifidiobacterium, enterococcus en E.coli) nauwelijks tot niet aantoonbaar zijn in mijn darmflora. Ik neem sinds 2 weken mutaflor (Escherichia coli Nissle 1917) probiotica en ik moet5 zeggen dat ik wel merk dat de vermoeidheid die ik continu voelde al anders is en ik voel me niet meer zo huilerig. Ik voel me meer uitgeslapen als ik opsta.

Ik twijfel of ik nog vitamine B12 en B6 laat controleren, want door te weinig E.coli kan je lichaam nauwelijks tot geen vitamine B6 en B12 opnemen. Ik neem nu natuurlijk de mutaflor om de E.coli weer in stand te brengen en over een maand of 3-4 ga ik stoppen met Mutaflor en over op Symbiolact A.
Laatst gewijzigd door Mowgli op vr 18 apr 2014, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
#2909626
Nadia schreef: Apart, want zo kom je inderdaad niet over ;)

Het klinkt een beetje als mijn verhaal van een 2 jaar geleden. Toen ben ik gestopt met alle suikers nuttigen. Dus sowieso geen snoep oid meer, maar ook geen brood, pasta etc. Echt ik voelde me 1000 keer beter. Ik was altijd een 'snoozer' wekker kwartier eerder zetten om op die snooze knop te kunnen duwen. Want wakker worden lukt niet 123.
Zonder de suikers spring ik letterlijk mijn bed uit. Omdat ik echt ben uitgeslapen.
Dus ja, ik denk dat je met voeding veel kunt doen.

Heb je ook al eens kritisch naar je matras gekeken? Dat scheelt ook een pak in uitgerust wakker worden
Ik neem trouwens ook weinig suiker tot mij (snoep nauwelijks, probeer alles zelf te maken, dus geen zakjes en k&k dingen en sinds een paar weken drink ik geen koffie meer). Matrassen hebben wij toevallig afgelopen november nieuw gekocht (in Nederland), goede traagschuim (ook wel NASA schuim of memory foam genoemd) matrassen die ook goed ademen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2909627
Voeding doet heel erg veel. En tekorten ook. Ik ben niet zo vlug van de tekorten, maar heel lang ongezond eten levert wel tekorten op.

Ik bleek laatst vitD tekort te hebben en slik die nu bij. Het maakt nu al het verschil tussen moe wakker worden en energie hebben voor de dag. Ik heb daarom ook maar eens een pot vitaminepillen van een goed merk gekocht. En ik probeer ook gezond te eten, maar daar ben ik ook niet zo goed in. Toch probeer ik het elke keer weer, groente bij het avondeten, verse jus, wat fruit her en der.

Dus ja, ik denk wel dat slecht eten heel veel slechts voor je lijf doet. Maar ik vind het ook moeilijk om gezond te eten. Wat is gezond? Veel dingen lust ik niet (echt niet, echt echt echt niet). Dan valt het allemaal nog niet mee. Maar je hebt maar 1 lijf en daar moet je wel een beetje goed voor zorgen.

Matras is ook belangrijk en sporten/bewegen ook. Maar in dat laatste zal het voor jou misschien niet zo snel een probleem zijn, je wandelt en bent met de paarden bezig.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2909632
Hmm dat heb ik al zolang ik me kan herinneren. Vanaf de middeldbare school tig keer onderzocht. Kan gewoon overal in slaap vallen.
Ik heb er ook PDS bij.

Tegenwoordig eet ik geen graan meer en maak zelf sappen (groente/fruit) en dat gaat wel heel veel beter. maar ja je zegt het zelf ook al dat je te ongezond eet. Zelf ben ik er ook achter dat ik heel slecht tegen MSG kan (gistextract, smaakversterker) en dat zit bijna overal in, zeker in ongezond eten  ;)
Dus met voeding kun je een helehoop winnen al. Maar dat hoeft niet alles te zijn.
Laatste tijd gaat het wat slechter, heel veel stress gehad,nachten niet geslapen, daardoor eet ik slechter en doordat ik slechter eet heb ik meer last en slechter eten zet ook aan tot meer slechter eten. En ook weer cola drinken om soms wakker te blijven terwijl dat juist negatief effect heeft, weet ik ook wel maar op het moment tja...Maar ik merk dus wel verschil ja
Door Esther Q
#2909633
Eten kan veel doen. Sinds ik lactose vrij eet voel ik me heel erg veel beter. Ik kan 's avonds een paar uur langer opblijven, voel me niet meer zo loom en zwaar, heb overdag geen grote dips meer en geen slaapbehoefte en ben niet meer zo snel verzuurd in mijn spieren. Als ik suikervrij eet (niet koolhydraatvrij) voel ik me nog beter. Lukt niet altijd, maar bij mij is de lactose 90% van de oplossing.

Andere dingen kunnen natuurlijk ook meespelen.
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2909655
Bedankt voor jullie nuttige tips tot zo ver! Ik moet maar weer eens verder lezen in de voedsel zandloper en echt t roer om gaan gooien.
@nadia klopt ik ben ook niet zo van het over mezelf praten  :-[ dus voor "buitenstaanders" lijkt het altijd heel wat haha
Goed de stress kan ik voorlopig niet vermijden (geldzorgen, paarden noodgedwongen verkopen) maar als ik eens wat meer tijd voor mezelf neem en gezonder eet zal het wellicht al veel helpen :)
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2909706
ik heb van nadia een heel waardevol e book gekregen (via 5elementenvoeding.nl) ik vrees dat ik alles om moet gaan gooien en het eens ga proberen daaaag suikers daaaag patat daaag gebakken aardappels met zout en mayo en vooral daaag m n lekkere glaasje melk in de ochtend :(  :-[
want eerlijk is eerlijk, als kind stuiterde ik alle kanten op en was ik met 4 verschillende sporten in de week nog niet moe te krijgen ;)  nu hoeft dat van mij ook weer niet haha maar ergens er tussen in zou ik heel fijn vinden! dat ik vol energie m n dag begin, zonder te snoozen, en niet na een "normale dag" omval van de moeheid
Laatst gewijzigd door chipjolie op vr 18 apr 2014, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2909724
Voeding doet erg veel, maar gaan bewegen ook. Probeer eens een poosje om s avonds om een uur of 8 met de honden een grote avond ronde te gaan lopen. Frisse lucht, je woont in een schitterende omgeving, en evt. met een step of fiets, maar iig je honden de natuur in. Het is nu s avonds ook weer langer licht. Op die manier stel je jezelf een doel en je verzet je slaapritme.
Uurtje voor je gaat slapen geen tv meer en geen hele spannende boeken meer, misschien dat dat je ook kan helpen om beter uit te rusten.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#2909742
Persoonlijk heb ik ervaren dat voeding echt een wereld van verschil uitmaakt. Als ik me te buiten ga aan brood of andere suikers, zelfs teveel fruit, ben ik zoveel vermoeider dan zonder.

Succes, ik hoop dat je een goede oplossing vindt.  :-*
Door charmed
#2909747
Bij mij zijn suiker, vet en zout de oorzaak geweest van al die vervelende moeheid. Had nooit ergens fut voor. Nu ik wel goed voor mezelf moest zorgen omdat ik er anders aan onderdoor ging, heb ik gekeken waar ik energie van kreeg, en later ook waardoor ik mijn energie meteen weer kwijt raakte. Suiker en vet geven je snel energie, maar je bent het net zo snel weer kwijt. Fruit bijvoorbeeld dus niet.

Sinds ik veel gezonder eet, ben ik ook steeds minder duizelig (meniére) Ik liep zonder medicijnen de deurkozijnen er altijd uit, en had enorme hoofdpijn en achter mijn oren is dan alles opgezwollen. In November had ik geen budget voor medicijnen voor mij, dus dacht ik stel het even uit. Op dat moment voelde ik mij goed, had voor mezelf voorgenomen, als ik weer duizelig wordt moet het meteen gehaald worden. Normaal is dat een paar dagen en dan ben ik het toch echt weer nodig. Inmiddels is het eind april en ik heb nog steeds geen medicijnen gehaald, watn ik ben niet meer duizelig geweest. Ben er van overtuigd dat mijn gezonde leefstijl dit mogelijk maakt.

het is eigenlijk precies hetlzefde bij honden. Honden kunnen ziek worden van brokvoeding, als je ze dan vers geeft, dan komen ze veel minder vaak bij de dierenarts. Ik ben dus totaal niet meer duizelig en hoef geen medicijnen meer.
Door Ulrike
#2909770
Je verhaal klinkt heel bekend, hier precies hetzelfde!! Al eet ik wel aardig gezond gelukkig, maar toch ga ik toch nog wel soms de fout in met een beetje snoep  :-\.

Nadia zou ik misschien ook het e-book mogen ontvangen? Er zou een wereld voor me open gaan met meer energie  :-[ ;).
Door K&D
#2909772
Voeding is zeker van belang! ik begin 's ochtends vaak met yoghurt en chia zaadjes.
Regelmaat is ook prettig. Ik ben ook in het weekend meestal rond een uur of 8 uit bed. Gewoon omdat m'n ritme dat aangeeft. Blijven soezen is wel lekker, maar dan ben ik de hele dag duf.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door