Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Toran
#290688
Mijn dierenarts stuurde me laatst een brief om me er aan te herinneren dat de enting van één van mijn honden bijna verloopt.
Omdat ik niet meer jaarlijks wil enten heb ik dat advies genegeerd maar nu kreeg ik vandaag een brief op de post waarin wéér geadviseerd wordt alsnog te enten, omdat het van groot belang is in het kader van de preventieve gezondheidszorg.

Ik ben het daar totaal niet meer eens. Wat precies de feiten zijn weet ik niet, maar ik vind het gewoon niet logisch je hond ieder jaar te enten. Voor advies over gezondheid en verzorging ga ik ook niet graag naar de dierenarts, omdat ik van mening ben dat het niet altijd nodig is er de hele chemische fabriek in de gooien.

Alleen twijfel ik er soms aan of het voor de dieren is... vaccinatie lijkt me ook een vorm van zakkenvullen.
Sla ik de plank volledig mis of is er nog iets van waarheid te vinden in wat ik zeg?

Dit is wat ik hem heb gemaild:
_____________________________________________

Beste dierenarts,

Ik heb net een herinnering aan een oproep ontvangen ivm de inenting van mijn hond. U geeft het advies om mijn hond alsnog in te laten enten omdat dit van groot belang zou zijn voor de gezondheid van mijn hond.

De reden dat ik mijn hond (of beter gezegd honden..) niet heb laten enten is juist in het kader van preventieve gezondheidszorg. Mijn standpunt is dat het beter is je hond niet elk jaar te laten enten. Mijn argument hiervoor is dat wij mensen ook niet ieder jaar geënt worden, alleen als kind (en een hond ook als pup). Als er een gevaarlijke ziekte uitbreekt worden wij mensen alsnog geënt en als dat onder de hondenpopulatie gebeurd worden mijn honden alsnog geënt .
Ik ga ook niet ieder jaar een prik halen dus dat gebeurd bij mijn honden ook niet. Eerlijk gezegd heb ik het vermoeden dat wat elk jaar bij dieren ingespoten wordt, erg belastend is voor het immuunsysteem.

Ik houdt mijn honden liever gezond door middel van gezonde voeding en goede beweging en dat lijkt tot nu toe uitstekend te helpen

Ik vind het wel erg prettig te horen dat u begaan bent met het lot van mijn dieren.

Met vriendelijke groet,
Rob Visser
Door casangio
#290851
Toran schreef: Mijn dierenarts stuurde me laatst een brief om me er aan te herinneren dat de enting van één van mijn honden bijna verloopt.
Omdat ik niet meer jaarlijks wil enten heb ik dat advies genegeerd maar nu kreeg ik vandaag een brief op de post waarin wéér geadviseerd wordt alsnog te enten, omdat het van groot belang is in het kader van de preventieve gezondheidszorg.

Ik ben het daar totaal niet meer eens. Wat precies de feiten zijn weet ik niet, maar ik vind het gewoon niet logisch je hond ieder jaar te enten. Voor advies over gezondheid en verzorging ga ik ook niet graag naar de dierenarts, omdat ik van mening ben dat het niet altijd nodig is er de hele chemische fabriek in de gooien.

Alleen twijfel ik er soms aan of het voor de dieren is... vaccinatie lijkt me ook een vorm van zakkenvullen.
Sla ik de plank volledig mis of is er nog iets van waarheid te vinden in wat ik zeg?

Dit is wat ik hem heb gemaild:
_____________________________________________

Beste dierenarts,

Ik heb net een herinnering aan een oproep ontvangen ivm de inenting van mijn hond. U geeft het advies om mijn hond alsnog in te laten enten omdat dit van groot belang zou zijn voor de gezondheid van mijn hond.

De reden dat ik mijn hond (of beter gezegd honden..) niet heb laten enten is juist in het kader van preventieve gezondheidszorg. Mijn standpunt is dat het beter is je hond niet elk jaar te laten enten. Mijn argument hiervoor is dat wij mensen ook niet ieder jaar geënt worden, alleen als kind (en een hond ook als pup). Als er een gevaarlijke ziekte uitbreekt worden wij mensen alsnog geënt en als dat onder de hondenpopulatie gebeurd worden mijn honden alsnog geënt .
Ik ga ook niet ieder jaar een prik halen dus dat gebeurd bij mijn honden ook niet. Eerlijk gezegd heb ik het vermoeden dat wat elk jaar bij dieren ingespoten wordt, erg belastend is voor het immuunsysteem.

Ik houdt mijn honden liever gezond door middel van gezonde voeding en goede beweging en dat lijkt tot nu toe uitstekend te helpen

Ik vind het wel erg prettig te horen dat u begaan bent met het lot van mijn dieren.

Met vriendelijke groet,
Rob Visser
Wel een net briefje hoor! ;) ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#290860
Hele nette brief, vooral dat bedankje vind ik erg sterk ;D
Maar ik ben wel benieuwd of, en wat voor antwoord je krijgt.
Door Lizzy
#290864
Nette brief! Als je antwoord krijgt, dan weet ik ongeveer wel wat voor antwoord je krijgt. Overigens (maar dit weet je vast al wel) beschermt de Lepto (tegen o.a. de ziekte van Weil) maar 1 jaar aangezien dit een bacterie is.
Door Toran
#290936
Lizzy schreef: Nette brief! Als je antwoord krijgt, dan weet ik ongeveer wel wat voor antwoord je krijgt. Overigens (maar dit weet je vast al wel) beschermt de Lepto (tegen o.a. de ziekte van Weil) maar 1 jaar aangezien dit een bacterie is.
Mensen kunnen ook de ziekte van Weil krijgen... ik zwem in dezelfde wateren als mijn honden en ik heb nog nooit ergens last van gehad :P.. dus tja.. ze hebben er kans op, maar de kans dat ze het krijgen is volgens mij niet groot.
Door Toran
#290939
sylvia schreef: Hele nette brief, vooral dat bedankje vind ik erg sterk ;D
Ja hé? :D
Dat verminderd de kans dat men zich aangevallen voelt, hoop ik. Misschien dat de boodschap dan wat duidelijker overkomt.
Door Lizzy
#290976
Toran schreef: Mensen kunnen ook de ziekte van Weil krijgen... ik zwem in dezelfde wateren als mijn honden en ik heb nog nooit ergens last van gehad :P.. dus tja.. ze hebben er kans op, maar de kans dat ze het krijgen is volgens mij niet groot.
Ja, eens. Maar zwemwater dat geschikt is voor mensen: dat wordt gecontroleerd op de Lepto bacterie. Als je dus honden hebt die zwemmen in water dat niet 'goedgekeurd is als zwemwater' dan wordt dat water niet gecontroleerd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#290978
Lizzy schreef: Ja, eens. Maar zwemwater dat geschikt is voor mensen: dat wordt gecontroleerd op de Lepto bacterie. Als je dus honden hebt die zwemmen in water dat niet 'goedgekeurd is als zwemwater' dan wordt dat water niet gecontroleerd.
Maar zwem je daar dan ook altijd, ik weet wel dat mijn broertje en ik vroeger gewoon in de sloot zwommen , en die waren toen ook al behuisd met de bruine, weil verspreidende rat
Door "inge"
#290980
Ik heb gister een gesprek gehad met een sheltie mevrouw (30 jaar ervaring met honden) en zei zegt : 6weken, 12 weken en een cocktail boost met een jaar. En daarna niet meer enten, ook niet tegen weil!! Het is een hele nare prik met erg kwalijke entstof. Het risico dat je hond weil oploopt is erg klein. Zij zelf woont tussen de Friese meren en haar honden zitten dagelijks in het water en eten zelfs muizen op. Zij gaat ervan uit dat als jeje hond goed (vers) voert dat zijn eigen imuniteit meer dan groot genoeg is.
Door Lizzy
#290982
sylvia schreef: Maar zwem je daar dan ook altijd, ik weet wel dat mijn broertje en ik vroeger gewoon in de sloot zwommen , en die waren toen ook al behuisd met de bruine, weil verspreidende rat
Joh, ik heb ook echt geen idee hoe vaak deze lepto Icterohaemorrhagia bacterie (verspreid door de bruine rat) voor komt. Gisteren vroeg ik nog aan mijn DA of hij vaak gevallen van de ziekte van Weil ziet. Hij zei "nee, maar tegenwoordig wordt ongeveer iedere hond daar tegen ingeent. De L. canicola kom je eigenlijk niet meer tegen dus die zou je uit het vaccin kunnen laten". Niet iedere rat is ook besmet. Ongeveer 20% is besmet. Maar ja, het kan betekenen dat een specifieke rattenpopulatie op een specifieke plek 100% besmet is en andere ratten op andere plekken 0%.

En of het Russisch Roulette is niet te enten: dat weet ik niet. Een gezonde hond zou niet de ziekte van Weil moeten krijgen. Maar laten we wel wezen, geen enkele hond is altijd 100% gezond. Ook een hond heeft wel eens last van een verminderde weerstand....

Overigens schreef men op de BeyondVax lijst dat het ook z'n nadelen heeft om wel te vaccineren. Mocht je hond de ziekte van Weil krijgen, dan denkt de DA niet aan Weil omdat de hond geent is. Of het waar is... Ik weet het niet. Blijf het een duister gebeuren vinden, de ziekte van Weil en de Lepto enting!
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 30 mar 2005, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#290984
garicha schreef:
Ik heb gister een gesprek gehad met een sheltie mevrouw (30 jaar ervaring met honden) en zei zegt : 6weken, 12 weken en een cocktail boost met een jaar. En daarna niet meer enten, ook niet tegen weil!! Het is een hele nare prik met erg kwalijke entstof. Het risico dat je hond weil oploopt is erg klein. Zij zelf woont tussen de Friese meren en haar honden zitten dagelijks in het water en eten zelfs muizen op. Zij gaat ervan uit dat als jeje hond goed (vers) voert dat zijn eigen imuniteit meer dan groot genoeg is.
Ja, maar in Friesland komt de ziekte van Weil nauwlijks voor dus dat is makkelijk praten.... Het schijnt het meest voor te komen in Zuid Holland. Waar ik woon, zeg maar ::). Ze heeft wel gelijk dat het een nare enting is. En veel bijwerkingen kent.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door