Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door **Jillaroo**
#2908121
Even een vraagje of ik dit kan maken:

De eigenaar van reu heeft bij de dekking te kennen gegeven dat ze graag een pup ( reu/teef) wilde hebben van haar re en Yenga ipv dekgeld. Ik ben daar akkoord gegaan mits dat er meer dan 6 puppen verwacht zou worden. Omdat de reu geen oogonderzoek en hart onderzoek had gehad hebben ze die op mijn kosten laten maken. Zij ging daar mee eens, begreep het volkomen. Een week geleden kreeg ik een mail van een nicht van haar dat zij graag bij mij ook een pupje wilde kopen, ze ging er de sport mee in, geen kinderen en bekend met het ras en heeft twee oudere labjes. Nu had ik al meteen gezegd dat mijn lijst al aardig gegroeid maar dat ik nog niets had toegezegd aan mensen ( behalve een 4 tal mensen die tot de harde kern behoren).  Mijn voorkeur gaat toch uit naar mensen die er mee willen sporten.

Nu kreeg ik gisteren een mail dat de reu geheel onverwacht een teefje in zweden heeft gedekt omdat de eigenlijke reu haar niet wilde dekken. Nu willen zowel de dekreueigenaar en haar nicht uit deze combinatie een pup ivm de afstand ( nederland of zweden) maar als ze niet heeft opgenomen of te weinig puppen ze dan heel erg graag bij mij een pup wil hebben omdat ze de combinatie van yenga en haar reu liever ziet.

maar goed ik begrijp heel goed dat ze gezien de afstand liever zweden doen maar ze brengt mij nu wel in een lastiger pakket. Immers Yeng haar puppen zullen begin mei geboren worden en ik wil dan graag tegen de pupkopers zeggen dat er een pupje voor hun bij zit en ik kan er dan niet twee "achter houden" totdat men weet of er zweedse puppen geboren worden.

kan ik tegen hun aangeven dat ik graag wil weten zodra de puppen geboren zijn of ze een pup willen hebben ja of nee?
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2908123
Zou ik wel gewoon doen. Immers, je heb in mijn ogen wel dekgeld betaald (namelijk de onderzoeken, waardoor zij hun reu nog eens in konden zetten) dus ik zou me niets verschuldigd voelen.
Als zij straks een andere pup nemen, is het voor jou jammer dan. Ik zou hier gewoon eerlijk in zijn, de eerste die komt(waar jij ook een pup zou willen plaatsen), eerste maalt.....
Door **Jillaroo**
#2908124
Fenixjuh schreef: Zou ik wel gewoon doen. Immers, je heb in mijn ogen wel dekgeld betaald (namelijk de onderzoeken, waardoor zij hun reu nog eens in konden zetten) dus ik zou me niets verschuldigd voelen.
Als zij straks een andere pup nemen, is het voor jou jammer dan. Ik zou hier gewoon eerlijk in zijn, de eerste die komt(waar jij ook een pup zou willen plaatsen), eerste maalt.....
nou ja die onderzoeken zijn in Zweden niet verplicht maar in NL de oogtest wel en het hart onderzoek wilde ik wel graag ivm een hartafwijking in een bepaalde lijn van ons ras. De dekreu had aangegeven dat ze het dekgeld wilde hebben nadat de puppen op 8 weken weg gaan.
Door Jantina
#2908125
Ik zou het met hun afronden qua financien, dus dat wat je aan dekgeld zou moeten betalen (evt. minus gezondheidsonderzoeken) overmaken. Blijven er pups over en willen ze alsnog, dan kunnen ze die pup net als ieder ander kopen.
Voor mij persoonlijk zou dit een te onzekere situatie zijn namelijk.
Door Hanny
#2908166
Financiële zaken regelen.
Als de pupjes zijn geboren, dan een pup voor hen, of niet.
Hoeveel weken zou je moeten wachten, voordat ze zeker zijn van een pup, wat meer uit de buurt?
Zijn jouw pupjes geboren, als de zweedse teef 2 weken misschien dragend is?
Dat wordt een krappe berekening.
Het is een goed idee om aardig te zijn naar de Zweedse reu eigenaar toe, maar  die is niet echt duidelijk. Ze heeft liever een pup uit jouw combinatie, maar ja, dichterbij is meer welkom. Dat kan, maar dan zal ze toch binnenkort moeten beslissen wat ze graag wil.
Nogmaals, betalen en voor jezelf duidelijk krijgen, wat je zou willen. Je kunt ook nog wel wachten tot de pupjes er zijn, dat is toch altijd afwachten.

Hanny
Door **Jillaroo**
#2908175
Ik heb hun beide een zeer nette en vienderlijke mail gestuurd dat ik graag ten tijde van de bevalling van mijn puppen graag wil weten of ze voor mijn puppen gaan of toch liever voor het zweedse nest. Daarbij duidelijk gezegt dat ik de nieuwe pupkopers na de bevalling op de hoogte ga brengen of er een pup voor hun bij zit. kunnen ze mij geen garantie geven dan houdt het op. Ik kan geen puppen in reserve houden totdat ze weten wat ze willen. Dekgeld is een x bedrag per pup dus dat gaat nu lastig immers op de echo wel 9 puppen gezien maar ja dat is geen garantie dat he  ;D Deze reu is mij zo goed bevallen qua looks, gezondheid en karakter dat ik evt een herhalingsdekking in mijn achterhoofd wil houden. Het is binnen ons ras erg lastig om een geschikte reu die vinden, en dan ben ik een superzeikerd dat ik bepaalde lijnen liever niet vermengt wil hebben met mijn zorgvuldig uitgekozen lijn. Ik ben naar deze reu ook al bijna 2 jaar op zoek geweest.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door