Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tarz
#2905
Hoi hoi,

Ik heb een vraag .
Als je versvleesvoeding geeft, moet dat dan perse van een bepaald merk (Duck, Rodi etc etc) zijn, of kan je ook vlees halen bij de slager?
Of haal ik nu 2 soorten voeding door elkaar?

Het zit zo:
Mijn moeder heeft vandaag bij de poelier 2 kilo kip gehaald, en dat kostte maar 1 euro!
Dat is goed betaalbaar voor mij en dat zou ik vaker kunnen doen.
Dus kan ik dat doen ipv van versvleesvoeding?
Dat heet dan toch Barf (heb ik begrepen).

Ik geef ze ook brokken, maar ze krijgen zo nu en dan lamsvleesbotten of ander vlees, dus ze zijn er wel aan gewend.

Ik heb weleens gehoord van een fokker die zijn honden (dogo's) alleen kip en brood gaf, en dat die het daar uitstekend op doen.
Ik heb zelf ook een dogo, en die heeft regelmatig last van maag en darmen (heeft tegen het randje aan gelegen), dus misschien is dit een uitkomst voor haar?

Gr Rob
Door Janet
#2906
Mee eens. Je kunt beter bij de dsz een goede en complete versvleesvoeding halen. Bij slagers hebben ze daar vaak niet van gehoord. Dat is beter van kip en brood en, in mijn ogen, beter dan brokken.
Door Lizzy
#2907
Hoi hoi,

Ik heb een vraag  .
Als je versvleesvoeding geeft, moet dat dan perse van een bepaald merk (Duck, Rodi etc etc) zijn, of kan je ook vlees halen bij de slager?
Of haal ik nu 2 soorten voeding door elkaar?

Het zit zo:
Mijn moeder heeft vandaag bij de poelier 2 kilo kip gehaald, en dat kostte maar 1 euro!
Dat is goed betaalbaar voor mij en dat zou ik vaker kunnen doen.
Dus kan ik dat doen ipv van versvleesvoeding?
Dat heet dan toch Barf (heb ik begrepen).

Ik geef ze ook brokken, maar ze krijgen zo nu en dan lamsvleesbotten of ander vlees, dus ze zijn er wel aan gewend.

Ik heb weleens gehoord van een fokker die zijn honden (dogo's) alleen kip en brood gaf, en dat die het daar uitstekend op doen.
Ik heb zelf ook een dogo, en die heeft regelmatig last van maag en darmen (heeft tegen het randje aan gelegen), dus misschien is dit een uitkomst voor haar?

Gr Rob
Hoi Rob, versvlees als Rodi en Duck zijn, wat ze noemen, complete voedingen. Alles wat de hond nodig heeft, zit er in. Er zijn nog meer merken: Carnibest, Energique, Bibi, bijvoorbeeld. Dit is niet te vergelijken met vlees wat je bij de slager haalt. Vlees bij de slager is vlees. Wanneer je zelf wilt gaan samenstellen voor jouw hond (en dat kan, dat heet inderdaad bijv. barf), dan moet je meer geven als alleen kip met brood. Je kunt best eens een maaltijd met kip geven, maar, om te zorgen dat de hond toch alle vitamine en mineralen binnen krijgt, moet je VEEL meer geven dan kip of kip met brood.

Om te beginnen heeft de hond inderdaad botten nodig voor o.a. de calcium. Daarnaast heeft een hond een grote variatie nodig aan soorten vlees (van verschillende dieren) en orgaanvlees en groente, etc.

Ik vind het voor iedere hond een goed idee om versvlees te geven (dus ook voor jouw hond, met zijn darm/maag problemen!!), maar ik zou zelf (als ik jou was) beginnen met het geven van een versvlees. In de tussentijd zou je je kunnen gaan verdiepen in het barfen. Wij kunnen je daar natuurlijk mee helpen, als je dat wilt.

Overigens kun je natuurlijk best inderdaad een maaltijdje (zeg 1 keer per week) geven van kip ipv versvlees! Daar is niks mis mee.
Groetjes, Lizzy
Door Janet
#2909
Hoi Rob,weet waar je aan begint met het geven van versvlees! :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P
Voor je het weet is je hond eraan verslaafd en jij ook ;D
Om het nog maar niet te hebben over barf ;) ;D. Da's nog veel leuker.
Door jeanne
#2910
Missien een stomme vraag van mij, maar dat barfen, gaat daar niet vreselijk veel tijd in zitten? ??? Je moet toch precies weten hoeveel voedingswaarde er in de maaltijd zit? Of ben ik nu weer te moeilijk aan het denken :-[ ?
Ik geef al een jaar carnibest (eerst bibi) en dit bevalt me prima. Maar ben een beetje huiverig om te gaan barfen, omdat ik totaal niet weet hoeveel en wat er aan voedingswaarde in allerlei vlees en groenten zit......... ???
groetjes
Jeanne
Door sylvia
#2912
ik geef mijn honden 6 dagen carnibest en 1 dag doe ik voor de lol botten en pens verstrekken,bevalt prima,voor zowel mij als de dames en heer hier
Door Jolly
#2913
Chasey krijgt nu tegenwoordig bijna 7 dagen per week bibi en meestal in het weekend een recreatiebot erbij.
Soms krijgt hij een week maar 5 dagen bibi en de andre 2 dagen brokkies, maar das meestal alleen als we weg gaan. Soms op de woensdag 's ochtends fruitmix met yoghurt.
Door lobbes
#2914
;)lobbes krijgt hier echt van alles het is echt een pendaal emmer hi hi maar wel de goede dingen hoor ;)
en hij is er al een heel stuk vrolijker door geworden ;D
en zijn vacht wordt ook voller en mooier
ik ben reuze enthousiast geworden (lobbes semi barft) ;) ik wens je veel suc 6 en het is echt leuk om te doen zeker als je ziet dat en zieke hond nu zo goed gaat ik had dit veel eerder moeten weten
groetjes ellen (LLLLLLL)
Door Janet
#2915
Missien een stomme vraag van mij, maar dat barfen, gaat daar niet vreselijk veel tijd in zitten? ???  Je moet toch precies weten hoeveel voedingswaarde er in de maaltijd zit? Of ben ik nu weer te moeilijk aan het denken  :-[ ?
groetjesJeanne
Hoi Jeanne, ik denk ook vaak te moeilijk. Ink heeft me wat dát betreft even teruggefloten (dank daarvoor ;)). Als je 6 dagen in de week complete voeding geeft, maakt die ene dag niet zoveel uit qua verhouding en 'mag' je een beetje aanmodderen. En ik vind 't erg leuk om te doen. Op die manier kun je op je gemak bekijken wat je zoal op zo'n dag geeft.
Door jeanne
#2916
Ooh, nou, dan ga ik ook maar eens modderen!! ;)
Wat raden jullie mij aan om mee te beginnen?
Lekker biefstukje?
Nee serieus, wat zou ik haar kunnen geven?
Staat hier ergens vermeld wat een goede mix is, en wat je juist NIET moet mixen????
groetjes Jeanne
Door Lizzy
#2917
Missien een stomme vraag van mij, maar dat barfen, gaat daar niet vreselijk veel tijd in zitten? ???  Je moet toch precies weten hoeveel voedingswaarde er in de maaltijd zit? Of ben ik nu weer te moeilijk aan het denken  :-[ ?
Ik geef al een jaar carnibest (eerst bibi) en dit bevalt me prima. Maar ben een beetje huiverig om te gaan barfen, omdat ik totaal niet weet hoeveel en wat er aan voedingswaarde in allerlei vlees en groenten zit......... ???
groetjes
Jeanne
Hoi Jeanne, je hOEft toch niet te gaan barfen?! Carnibest is uitstekend super voer en als jouw hond het daar goed op doet (en volgens mij doet jouw hond het daar KLASSE op) en jij hebt (nog?) geen zin/tijd/energie/kennis om te gaan barfen, dan ben ik geneigd te zeggen: waarom zou je?

Wanneer je voert volgens de (b)arf methode, dan reken je niet bij iedere maaltijd uit welke voedingsstoffen je hond allemaal binnen krijgt. Want, je kent de basisprincipes, je weet wat de hond ongeveer allemaal moet binnen krijgen, je weet globaal wat er voor voedingsstoffen in welke voeding zitten en op basis daarvan, geef je je hond te eten. Dit is dus niet iedere dag compleet. Want, "wij" gaan er vanuit dat de hond gedurende een paar dagen tot een paar weken alle voedingsstoffen binnen krijgt die hij nodig heeft.

Dus, we hanteren bijv. het basisprincipe van Ian Billinghurst (of Kymythy Schultze of Juliette de Bairacli Levy of Tom Lonsdale, etc):

Ian Billinghurst:

*60% rauwe vleesbotten (deze bestaan voor 50% uit vlees en 50% uit botten)
*15% tot 20% rauwe groente en fruit
*10% tot 15% orgaanvlees
*5% tot 10% tafelresten en/of voedingssupplementen

Groetjes, Lizzy
Door jeanne
#2918
Ze doet het inderdaad erg goed op carnibest
Maar ik zou het leuk vinden als ik haar eens een keer wat zelfklaargemaakts kan geven
Niet dat ze de carnibest niet lust hoort!!! Ze vreet de bodem er nog uit :) van de bak!
Maar ik denk dat ik nog even wat doorlees hier op dit forum....................voordat ik ga 'modderen'

groetjes
Door Admin
#2919
Hoi Jeanne, oh, je kunt natuurlijk gemakkelijk 1 keer per week (ofzo) zelf iets in elkaar knutselen! Dat is helemaal geen probleem! Zo snel komen ze niet iets te kort hoor! ;)

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door