Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door kiara
#2902417
Ik zou zo graag weer wat kippetjes willen hebben ,heb ik in het verleden ook gehad maar is op een drama uitgelopen en om het nou weer op een drama uit te laten lopen paar vraagjes
Ik had een nieuw hok het waren wyandotte En ze waren redelijk tam, maar om de have klap last van bloedluis,werkelijk alles aangedaan van speciaal spul wat eigenlijk niet meer verkocht mocht worden zo giftig tot hok met brander uitgebrand,kippen zelf behandeld met oa vlooien/luizen spul voor hond/kat (was mij aangeraden door fokker) speciale bos in hok gehangen (ook even de naam kwijt)
Was nieuw hok met regelmatig nieuw speelzand erin voor kinder zandbak
Kan iemand mij helpen ?wil ze zo graag word wel weer nieuw hok en niet meer als 3 kipjes en ze mogen dan ook regelmatig los in de tuin
En evt goed adres van fokkers
Laatst gewijzigd door kiara op vr 04 apr 2014, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2902420
www.kippenforum.nl

daar zou ik beginnen, bloedluis bestrijden is een van appart maar als je op het forum gaat lezen kom je een heel eind.
zitstok aanpassen, hoeken en kieren insmeren met slaolie, etc
Zorgen dat de ren groot genoeg is enzo meer.
Door Laura1901
#2902429
Eens met Arkay meld je aan bij het kippenforum, genoeg informatie over bloedluis.  :) En natuurlijk alle andere handige info  ;D
Door hannabelgje
#2902436
Ik heb al 11 jaar kippen en nog nooit last van bloedluis gehad. Als de kippen verder gezond zijn krijgen ze geen bloedluis. 
Door Mandarijn
#2902440
Hier heb ik wel eens bloedluis gehad. Ik gebruikte gedroogde tabaksbladeren in de leghokken. Verder spoot ik de kieren dicht met een soort schuim tegen bloedluis en had ik een poeder wat ik in het strooisel op de grond onder de zitstokken deed. Daarna waren de bloedluis weg. Kreeg het hier, omdat ik een kipje van de kinderboerderij erbij kreeg. En verder de tips van Arkay eens proberen.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2902454
Mandarijn schreef: Hier heb ik wel eens bloedluis gehad. Ik gebruikte gedroogde tabaksbladeren in de leghokken. Verder spoot ik de kieren dicht met een soort schuim tegen bloedluis en had ik een poeder wat ik in het strooisel op de grond onder de zitstokken deed. Daarna waren de bloedluis weg. Kreeg het hier, omdat ik een kipje van de kinderboerderij erbij kreeg. En verder de tips van Arkay eens proberen.
Dat bedoelde ik tabaks bladeren hielp ook niet
Maar ga op het kippen forum kijken misschien tips want zelfs mijn border had het!
En ik was super schoon,en kon iemand ook al zeker 10 jaar kippen en lang niet zo schoon en nergens last van
Door tess06
#2902570
ik zou de binnenkant van je hok, in de witte (grond)verf zetten.
ten 1 ste maak je daarmee de kieren dicht waar ze in gaan zitten.
ten 2 de zie je de bloedluis er goed op.

de zitstok aan de zijkanten dik insmeren met vaseline/uierzalf zodat de bloedluis niet bij de kippen kunnen komen.
de bloedluis zit overdag in de kieren(donker) en zodra het donker word gaan ze op zoek naar bloed(kippen op de stok)

als je ze toch krijgt het hk inspuiten met u2.
Door Nynke
#2902591
Helemaal eens met voorgaande schrijvers. Verder gebruik ik tussen het bodemstrooisel (zelf) gedroogd boerenwormkruid. Dit werd vroeger door de boeren tussen de te drogen hammen gehangen tegen vliegend ongedierte. Heb nu 4 jaar kippetjes, maar nooit last gehad.

Wat ik belangrijk vind is dat de kippies genoeg ruimte hebben. De hokken die je te koop ziet staan zijn meestal van vreselijk slechte kwaliteit, met veel kieren en dergelijke. De rennetjes eronder zijn ook veel te klein.
Ik heb het geluk dat mijn schoonvader gepensioneerd timmerman is, hij heeft voor mij een kippenhok gemaakt op de maat die ik wilde hebben. Helaas klust hij niet meer bij, maar misschien ken je iemand die een goed hok wil/kan maken ? Eventueel kan ik je de maten van mijn hok doorgeven met een paar fotootjes.
Door Paula1976
#2902633
Hier hebben we nu anderhalf jaar al heel veel plezier van onze 3 Cochin krielen en 3 Chabo dames. 1 Chabo zit nu op 6 eieren te broeden, zo leuk! Het paasweekend worden de kuikens verwacht.

Nog geen last gehad van bloedluis. In het begin braaf het knijterdure Finecto gekocht en het nachthok daarmee behandeld. Ook gezorgd trouwens dat er zo min mogelijk kieren zijn door grote platen te gebruiken en naden te kitten.

Van een collega van mijn man (heeft al 30 jaar vele soorten hoenders) de tip gekregen om Dasty ontvetter van de Wibra te kopen. Kost geen drol en werkt super tegen bloedluis. Dus hier vorig zomer mee gewerkt. Ook heb ik onder de zitstokken een kokertje vastgemaakt met een opgerold stukje keukenpapier. Overdag kruipen de bloedluizen daarin en zo kan je door het keukenpapier geregeld te controleren (overdag dus) heel makkelijk zien of er bloedluis in je hok zit. Nog nooit iets gevonden. Uit voorzorg behandel ik het nachthok 1x per maand met Dasty.

Ik heb wel gemerkt dat kippen kwetsbaar zijn. 1 kip is overleden een week nadat ik haar had aangeschaft. 2 andere kippen kregen in de eerste weken na aanschaf ook luchtwegproblemen maar hebben dit gelukkig overleeft. Mijn lievelings Cochin kriel Sien is vorig jaar overleden aan een uitgezakte krop. Zo zielig! En van mijn eerste nestje kuikens vorig zomer, is 1 waarschijnlijk overleden door een coccidiose infectie. Deze zat ook niet mooi in de veren, wat een kenmerk schijnt te zijn, maar daar kwam ik te laat achter. Preventief behandelen tegen coccidiose kan door 4 dagen per week 5 ml appelazijn op 1 lt water te doen en dit als drinkwater te geven. Helaas kreeg ik deze tip pas van iemand nadat het kuiken was overleden maar heb dit vervolgens wel toegepast en geen problemen meer gehad. Mijn kudde cavia's die ik ook buiten gehuisvest heb, hebben aanzienlijk minder problemen dan mijn kipjes die toch echt buitendieren zijn.

Her en der in het land kan je deelnemen aan workshops/lezingen over kippen bij de Boerenbond/Welkoop. Een oud-docent van mij van het Groenhorst College uit Barneveld verzorgt die lezingen en hij weet echt heeeel veel van kippen. Vroeger was hij onze kippenleraar. Van hem leerde ik vorig jaar dat brood = dood betekent bij kippen. Door het gist in het brood, kan dit in de krop gaan gisten en ernstige problemen geven. Ik denk dat er in NL heel veel kippen zijn die geregeld brood krijgen maar ik ben er toch heel terug houdend mee sinds ik dit weet.

De ruimte is heel erg belangrijk. Heel veel kippen zitten toch echt in te kleine rennetjes. Als ik zie hoe klein de hokken en rennen zijn die je doorgaans bij tuincentra e.d. ziet……dan is dat nog te klein voor 2 krieltjes. Ik heb een nachthok met zeer ruime ren voor als ik niet thuis ben (en dat is zelden) en verder mogen ze lekker los in hun eigen kippentuin waar ze zo'n 30 m2 hebben voor hun zessen en als straks de jonge planten in de tuin wat gegroeid zijn, dan mogen ze ook geregeld weer in onze 'eigen' tuin om slakjes etc. op te ruimen. Ze zijn ook perfect om aan het eind van de winter je border vrij te maken van blad! Ik hoefde alleen maar het blad op de bestrating bij elkaar te vegen en niet meer in de borders te harken. ;)

Maar de extra zorgen vanwege hun kwetsbaarheid, weegt niet op tegen het grote plezier wat deze heerlijke dieren geven! Ik wil nooit meer zonder kippies!  :D
Door hannabelgje
#2902663
Ik denk dat het inderdaad ook veel te maken heeft met ruimte. Mijn nachthok is een tuinhuis van 4x4. Ruimte in overvloed dus.  Ik zie wel ooit een bloedluisje op een kuiken wat net uit het ei is. Maar dat geeft verder geen problemen. 
Door tess06
#2902737
gemiddeld heeft 1 kriel 1 m2 nodig.
dus reken maar uit hoe groot je ruimte moet worden , of hoeveel kippen je kan houden.

ik heb een blokhut omgebouwd tot kippenhok  :)
Door hamada
#2902746
Hier ook een aantal jaren 3 cochinkrielen gehad.
Inderdaad het kippenhok van binnen wit geschilderd en 2 x per jaar helemaal schoon gemaakt en uitgesopt.
Op de bodem zaagsel (in de winter extra stro) en tabaksstelen (dus al voor er luizen te zien waren), en ook het leghok: een flinke laag tabaksstelen en daarover heen zaagsel en wat stro.
Van de fokker van onze kipjes kregen we de tip (dat deed hij al 30 jaar) om iedere kip 2 of 3 druppels anti vlooien/luizen spul van de honden in de nek te druppelen. 2x per jaar, aan het begin van het voorjaar en in de herfst. Niet iedereen is daar van gecharmeerd omdat het toch gif is, maar wij hebben nooit ook maar 1 luis gezien. Helpt ook tegen kalkpoten, die ook door een parasiet wordt veroorzaakt.
En als ik lees en hoor hoe erg parasieten kunnen huishouden op kippen, dan heb ik persoonlijk minder bezwaar tegen die anti-druppels. Maar dat is natuurlijk persoonlijk  ;).
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2902747
Als je medicijnen gebruikt zoals vlooien druppels zit er een wachttijd op. Wat betekent dat je de eieren die tijd weg moet gooien en ze dus niet geschikt zijn voor consumptie.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2902760
Allemaal bedankt voor de reacties ga sommige dingen ook even googlen waar het te koop is
Maar wat mij te binnen schoot en ook op het kippen forum zag is de diameeraarde en laat ik daar nou net grote fan van zijn! Ben nu naar een hok aan het kijken en misschien ook kuikens
En bij mij mogen ze als ze gewend zijn heerlijk in de tuin
Word vervolgt :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door