Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marion
#289095
Vanmiddag heeft Zorro groene algen uit de vijver gegeten. Is dit gezond? Wat voor voedingswaarde bevat het? Of bevat het geen voedinsgwaarde? Ik las iets over jodium, maar geldt dat alleen voor zee-algen?
Door Ine
#289097
Chlorella alg, spirulina, dat zijn namen, die ik tegen kom, de eerste is voor het reinigen van de darmen en in tabletvorm ook te koop. Gewoon eens zoeken onder alg voedingswaarde op google.
Door 202spots
#289108
Marion schreef: Vanmiddag heeft Zorro groene algen uit de vijver gegeten. Is dit gezond? Wat voor voedingswaarde bevat het? Of bevat het geen voedinsgwaarde? Ik las iets over jodium, maar geldt dat alleen voor zee-algen?
Ik weet niet of 't zo verstandig is om die algen te vergelijken met de verschillende soorten algen die speciaal gekweekt worden voor de consumptie....ik denk dat de algen in 'n vijver of sloot veel meer schadelijke stoffen hebben dan goeie...
Word niet voor niks ook wel scum genoemd toch :-\

Iodine/Jodium zit in Kelp...maar dat groeit alleen in zoutwater...dus 'n zee product.
Door Marion
#289252
OKe, niet meer geven dus. Mijn moeder was met een netje uit de diepte van de vijver algen aan het vissen en Zorro viel er op aan, hij vond het superlekker. Maar ik zal het hem maar niet meer laten eten dan.
Door Nelly
#289353
202spots schreef: Ik weet niet of 't zo verstandig is om die algen te vergelijken met de verschillende soorten algen die speciaal gekweekt worden voor de consumptie....ik denk dat de algen in 'n vijver of sloot veel meer schadelijke stoffen hebben dan goeie...
Word niet voor niks ook wel scum genoemd toch :-\

Iodine/Jodium zit in Kelp...maar dat groeit alleen in zoutwater...dus 'n zee product.
Ik denk dat het wel meevalt Dory, met die schadeljke stoffen in zoetwateralgen.Vissen eten er tenslotte ook van. trouwens wat betekent het woord scum? Ken het niet :-[
Door 202spots
#289368
Nelly schreef: Ik denk dat het wel meevalt Dory, met die schadeljke stoffen in zoetwateralgen.Vissen eten er tenslotte ook van. trouwens wat betekent het woord scum? Ken het niet :-[
Scum is:
A a film of impurities or vegetation that can form on the surface of a liquid ...
extraneous matter or impurities risen to or formed on the surface of a liquid often as a foul filmy covering ...
a slimy film on a solid or gelatinous object...
~~~
Dus scum is dat laagje vuile/vieze glibber wat naar boven komt drijven op stilstaand water...
en alle bacterien die daarin zitten is niet zo gezond dacht ik... :-\
Nelly jij weet veel beter dan ik wat vissen eten, ;)
maar vertel me nou niet dat je vissen voer zoals worm of muggen en anderen insecten en hun larva, met hondenvoer gaat vergelijken ???
De vis ZELF is ook hondenvoer,maar alles wat de vis eet is dacht ik niet zo geschikt voor de hond..
en wanneer 'n vis geen last heeft met algae of waterplanten dan is dat te begrijpen.
En als jij je honden uit de vijver wil laten eten dat laat ik aan jou over.
Ik zou 't zelf dus niet doen want ik vind 't gewoon niet lekker wanneer ze van smerig stilstaand water willen drinken.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#289390
owwww en dat vinden ze nou juist het lekkerste water, water met een smaakje, water wat lekker vies is, stilstaat en meurt , waar een het een druk bewegende krioelende gaan en komen is van allerlei beestjes en dingetjes, dat is veeeeeeeel lekkerder dan die verse bak water die wij voor ze uit de kraan trekken. ;D
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 27 mar 2005, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#289399
Sterker nog, ik put altijd een emmer water voor de honden om te drinken uit de vijver, en dat doe ik al jaren zonder nadelige gevolgen voor de honden,zoals Sylvia al zegt, vinden ze dat veel lekkerder dan kraanwater, daarom ben ik dat ook gaan doen. En ik geef m'n honden niet met opzet algen te eten, maar als ik algen uit de vijver haal en ze eten daar wat van, dan vind ik dat niet erg. En even voor alle duidelijkheid: mijn vijver bevat geen smerig, stinkend stilstand water. Het water wordt rondgepompt en op natuurlijke wijze in een beek gefilterd door de daar aanwezige planten, in vies water zouden m'n koi's ook niet kunnen overleven.
Door rees
#289501
Onze honden drinken altijd uit de koi vijver en hebben ook nooit ergens last van.

En eten ook weleens wat alg en vissen voer als ze de kans krijgen en het liefs het steurvoer want dat stinkt zo lekker.
Laatst gewijzigd door rees op zo 27 mar 2005, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#289597
Nelly,ik heb nergens geschreven dat jou vijver smerig is,ik heb 't gewoon over stilstaand water dat nou niet bepaald schoon genoemd kan worden,en waar ik mijn honden liever NIET van laat drinken,en dat iedereen ZELF moet besluiten wat ze willen geven.
sylvia schreef: owwww en dat vinden ze nou juist het lekkerste water, water met een smaakje, water wat lekker vies is, stilstaat en meurt , waar een het een druk bewegende krioelende gaan en komen is van allerlei beestjes en dingetjes, dat is veeeeeeeel lekkerder dan die verse bak water die wij voor ze uit de kraan trekken. ;D
Syll...wat je hier zegd dat zal wel heel bekend overkomen bij 'n heleboel hondeneigenaars...
En als iedereen 't goed vind dat hun hond smerig water
drinkt.....dan begrijp ik eigenlijk niet goed waarom er dan WEL 'n probleem van word gemaakt wanneer de hond, de katten poep uit de bak haalt of honden poep eet...maar vissen poep(soep) eten/drinken is dan niet smerig ???

Sorry hoor,ik blijf lekker ze gefilterd water geven. ;)
(is beter voor me Spotjes i.v.m crystalvorming)
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 27 mar 2005, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#290143
rees schreef: Onze honden drinken altijd uit de koi vijver en hebben ook nooit ergens last van.

En eten ook weleens wat alg en vissen voer als ze de kans krijgen en het liefs het steurvoer want dat stinkt zo lekker.
Hihi, hoe bekend :D Hier proberen ze het visvoer uit de lucht te vangen als ik het vanuit m'n terrasstoel in de vijver gooi ;) En idd. steurvoer is favo, want dat stinkt een uur tegen de wind in ;D
Door isebekhoekstra
#290339
Onze hond drinkt altijd uit de sloot en eet het liefst de wortels van oeverplanten die haar favo speelmaatje (labrador/waterrat) voor haar eruit trekt. ;D ;D ;D
Ik let wel op de waterkwaliteit, niet uit stinkend stilstaand water drinken, vooral niet als het erg warm weer is(botomulisme/blauwalg) >:(
Door rees
#290357
Nelly schreef: Hihi, hoe bekend :D Hier proberen ze het visvoer uit de lucht te vangen als ik het vanuit m'n terrasstoel in de vijver gooi ;) En idd. steurvoer is favo, want dat stinkt een uur tegen de wind in ;D

Het liefs vangen ze de hele grote brokken van de japanse koi's daar maken ze echt een sport van . :P
Een van onze bulls is zelf een keer de vijver in gevallen en ging gelijk maar in de ronte zwemmen samen met de koi's.
Die vissen begrepen er niks van en de bull ook niet want ze zwommen niet weg maar bleven bij der in de buurt zwemmen was op zich wel leuk om te zien

voor een keer dan want het is opzich niet zo geslaagt voor de koi's ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door