Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door roxy10
#2888132
Ik vraag mij eigenlijk af hoe "hondensnackfabrieken" het voor elkaar krijgen dat de snacks maandenlang bewaard kunnen worden...  Ik begrijp natuurlijk het gebruik van chemische middelen, maar de snacks zijn ook door en door gedroogd. Ook die met bot, terwijl ik nu van jullie weet dat dat niet hoger dan 50 graden mag. En ik heb toch goed begrepen dat hoe langer je droogt, des te langer je het kan bewaren?
Door roxy10
#2888266
Ik wil dit graag weten, omdat ik zó ver mogelijk vooruit wil drogen. Tot 1 week geleden had ik altijd een zeer ruime (ben het verwennerige type) voorraad met van alles en nog wat. Ik moest zowiezo wel bepaalde merken kopen, anders vond Roxy het niet echt lekker (ja, zoals ik al zei verwennerig). Nu kocht ik een maand geleden wat botjes bij iemand die zelf droogde. En ja, het is gebeurd: Roxy wil nu  alleen nog maar zelfgedroogd... Maar ik vond het fijn dat ik nooit mis greep, heb geen grote diepvries etc. Als je het met zo‘n vacuüm apparaat doet, kan het dan lang. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2888268
roxy10 schreef: Ik vraag mij eigenlijk af hoe "hondensnackfabrieken" het voor elkaar krijgen dat de snacks maandenlang bewaard kunnen worden... Ik begrijp natuurlijk het gebruik van chemische middelen, maar de snacks zijn ook door en door gedroogd. Ook die met bot, terwijl ik nu van jullie weet dat dat niet hoger dan 50 graden mag. En ik heb toch goed begrepen dat hoe langer je droogt, des te langer je het kan bewaren?
Je geef zelf het antwoord ;) Hoe langer je droog hoe langer je het kan bewaren ;D
Maar het evt in een goed afgesloten pot met wat rijst of in koelkast of vriezer kan je het ook erg lang bewaren als het goed gedroogd is.
Door Mowgli
#2888770
Ik bewaar mijn snacks juist in een niet afgesloten pot met keukenrol op de bodem. Ik wil de lucht erbij laten, zo kan ik ze ook erg lang bewaren.
Door Lil
#2888832
Ik droog erg lang als ik af en toe lees wat andere mensen voor een tijden aanhouden.

Ook ik bewaar het in een open pot! (dicht gaat broeien of zo, weet even niet hoe ik dat goed moet omschrijven). Doe er als het vochtig is ook wat rijst bij. Rijst neemt het vocht op. Verder kan ik gerust 2 tot 3 maanden voorraad aanhouden (gewoon in een kast op kamertemperatuur). Geen problemen mee.
Door Genji Miles
#2888842
Ik droog ook extreem lang vergeleken met de tijden die ik voorbij zie komen (16 uur is echt minimaal voor dunne plakjes, liefst langer dan 24 uur), maar ik bewaar het dan ook rustig een aantal maanden in de kast zonder dat het mis gaat, in een afgesloten, maar niet luchtdichte bak in een kast op kamertemperatuur...
Door Martine-Tom
#2888891
Ik droog ook heel lang (niet uit overtuiging overgens...ik vergeet gewoon dat dat ding aanstaat  :biggrin2:) ik heb meestal maar 2 weken voorraad in huis, de rest gooi ik in de vriezer, ben toch bang dat het op den duur gaat schimmelen dus vind dit gewoon fijner en ik heb de ruimte  :)
Door roxy10
#2889284
Volgens mij, maar ik kan het nu niet meer vinden, heb ik ook gelezen dat je bij b.v. nekjes het vel moet verwijderen. Moet dit dan ook bij kippenhartjes? Moet vel er altijd bij alles af?
Door BlissSpirit
#2889323
roxy10 schreef: Volgens mij, maar ik kan het nu niet meer vinden, heb ik ook gelezen dat je bij b.v. nekjes het vel moet verwijderen. Moet dit dan ook bij kippenhartjes? Moet vel er altijd bij alles af?
Weet niet wat jij onder vel bij kippenhartjes verstaat, maar ik knip het beetje vet aan het hartje eraf en dat hup de droger in.
Verder droog ik alles ook lang vergeleken bij veel anderen, maar wil het graag buiten de vriezer lang goed kunnen houden.
Ik heb alles in de kelder staan in plastic opbergbakken en qua voorraad kan ik wel een jaartje vooruit vrees ik.
Dus de droger krijgt binnenkort even vakantie :)
En geen schimmel te vinden.
Door Lil
#2889761
Ik haal al het vet eraf. Dat droogt niet en wordt best ranzig, brrrr...  :-\

Ik droog: runderlip, luchtpijp (elk dier), elk soort orgaan van elk dier, verschillende soorten vis, zalmhuiden, spiervlees (elk soort).

Bij nekken haal ik het vel inderdaad eraf. Vleugels of tips vind ik om die reden niet zo'n succes. Ik droog liever nekken.

Als je het in de vriezer doet, dan krijg je bij ontdooien dooivocht, bedenk dat het dan sneller bederft, omdat er vocht bij is gekomen. Ik zou het dan dus na invriezen opnieuw in de droger doen. Je ziet dan ook dat er nog wat vocht uitkomt (als ik mijn droge spul opnieuw in de droger doe, dan komt er niets meer uit).
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2889906
Bij mij staat het gewoon in open bakken in de vensterbank, mocht ik de verwarming ooit aandoen, drogen ze nog iets. Helaas zit dat er vanaf vorige week niet meer in  :D
Mijn ervaring is inderdaad dat gesloten bakken sneller vies worden dan open..
Door BlissSpirit
#2890031
roxy10 schreef: Wat lang! Plastic opbergbakken zonder deksel en met rijst? En wat droog jij zoal?
Ik heb van die plastic opbergdozen van de Xenos. Die hebben ze in verschillende maten en zijn met deksel. (5ltr, 7 ltr, 14 ltr enz.)
E doe er geen rijst bij in. Laat het gedroogde spul wel eerst goed afkoelen voordat het deksel erop gaat.
Wat ik allemaal droog. Echt van alles. Zoals: kippennekken, kippenhart en maag, kipfilet, eendenvoetjes, long, hertenpezen, lamsoren, konijnenoren, hazenoren, bullepezen, vishuiden, geelhaar, spiering, kiptips, paardenvlees, runderlippen, pens en ik zal vast wat vergeten zijn. :)
Door roxy10
#2890060
Wat lief dat jullie de moeite nemen om alle (voor jullie vast suffe ;D )vragen te beantwoorden! Ik heb er nu kippenhartjes (wat stinkt dat trouwens!) kippelever, kipfilet, rundergehakt, en eendebout in. Dat laatste heb ik bij via natura gekocht en is dus een misser. Ik had verteld dat ik snacks wilde drogen en dit zou geweldig zijn voor in de droger. Nou, het is hartstikke vet, droogte amper en ook nog met botten.... Ook had ik daar kalfspees gekocht, omdat Roxy dat lekker vind. Deze eet ze dus niet, het lijkt eerder op dikke knoken :'(. Jullie kopen dus alles hier via lijntjes?
of heeft iemand goede adressen/sites om het één en ander te kopen? (Runderlippen en bullepezen heb ik nog nooit ergens gezien....)
Laatst gewijzigd door roxy10 op do 13 mar 2014, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door