Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door arnold
#288759
Hallo

Gister weer inkopen gedaan bij het slachthuis en o.a. ook pensen gehaald.
Nu zit er een pens tussen waar meer als een kilo vet aan zit, echt van dat harde vet.
Nu de hamvraag : hoeveel kan je hiervan geven en hoe goed is dit voor mijn honden.
De vorige keer zaten er ook wat stukken vet aan en na dat ik dit gegeven had waren ze er aardig beroerd van, kotsen en aan de spuit als de brandweer , volgens mij kwam dat door dat vet.
Nu heb ik de pensen al gesneden en in ieder zakje een klein stukje vet gedaan, maar wat doe ik met
de rest ??
Ik kan het nog verdelen over het spiervlees voordat dat de vriezer in gaat.
Door 202spots
#288760
arnold schreef: Hallo
Gister weer inkopen gedaan bij het slachthuis en o.a. ook pensen gehaald.
Nu zit er een pens tussen waar meer als een kilo vet aan zit, echt van dat harde vet.
Nu de hamvraag : hoeveel kan je hiervan geven en hoe goed is dit voor mijn honden.
De vorige keer zaten er ook wat stukken vet aan en na dat ik dit gegeven had waren ze er aardig beroerd van, kotsen en aan de spuit als de brandweer , volgens mij kwam dat door dat vet.
Nu heb ik de pensen al gesneden en in ieder zakje een klein stukje vet gedaan, maar wat doe ik met
de rest ??
Ik kan het nog verdelen over het spiervlees voordat dat de vriezer in gaat.
Ik zou 't vet in kleine hoeveelheden knippen en apart in zakjes invriezen,dan geven wanneer 't uitkomt, of samen met ander vlees of rmb geven.
Door Lizzy
#288800
Ik zou het doen als Dory. In stukjes snijden en geven bij maaltijden waar geen vet in zit. Het vet is op zich prima spul. Ik verdeel een kilo vet aan pens onder de porties pens (dus zeg even dat een pens 15 kilo weegt, geef ik alle porties een lekker stuk vet mee - ze gaan er hier niet van aan de slinger. Maar misschien komt dat omdat ze altijd wel een bot krijgen na de pens....).
Gebruikersavatar
Door sylvia
#288801
Ik voer hier ook de vetrand gewoon verdeeld over de honden op door de rest van de pens, ook hier gaan ze er niet van aan de race
Door arnold
#288848
De pens heb ik al gesneden en verpakt, per 1200 gram in de vriezer, en overal een stukje bij gedaan.
Ik hou alleen een aardig stuk over.
Dit verdeel ik dan wel over het spiervlees.
De vorige keer zat er ook aardig wat vet aan en heb dat toen ook gegeven.
De volgende dag waren ze alle twee aan de spuit,ééntje ook kotsen.
Ik dacht dat het van het vet kwam omdat ze verder niets vreemds gekregen hadden.

Het zal wel wat anders geweest zijn dan, al hoe wel ik niet zou weten wat.
Door ziggy
#289188
Je kan dat vet ook smelten en het dan gebruiken om er vogelvoer in te doen . Ja kan er dan voederbollen mee maken.
Moet je het niet weggooien.
Groet,
Vic.
Door Eef+Stippels
#289217
arnold schreef: Het zal wel wat anders geweest zijn dan, al hoe wel ik niet zou weten wat.
Ik denk dat het best van het vet kan zijn geweest hoor. Misschien was het toch te veel.
Of je zou net als lizzy een bot als toetje kunnen geven, dat maakt de ontlasting dan weer wat harder...
Door arnold
#289829
Ze hadden het toen gekregen samen met kippekarkas, daar zit toch ook wel bot in.
De stukken vet waren toen i.d.d. nogal groot echt vierkante stukken en niet van die zemeleren lappen wat het meestal is.
Ik heb nu een zak met rundervet in de vriezer, het spiervlees was ook nogal vet en nu kan ik gewoon bij een mager stuk vlees of als ze wat anders krijgen gewoon vet toevoegen.
Het was nogal een vette koe die geslacht is denk ik want zoveel heb ik nog nooit gezien bij een pens.
Vetbollen voor de vogels koop ik altijd, je moet toch ergens makelijk in zijn.

Arnold
Door Lizzy
#289899
arnold schreef: Ze hadden het toen gekregen samen met kippekarkas, daar zit toch ook wel bot in.
De stukken vet waren toen i.d.d. nogal groot echt vierkante stukken en niet van die zemeleren lappen wat het meestal is.
Ik heb nu een zak met rundervet in de vriezer, het spiervlees was ook nogal vet en nu kan ik gewoon bij een mager stuk vlees of als ze wat anders krijgen gewoon vet toevoegen.
Het was nogal een vette koe die geslacht is denk ik want zoveel heb ik nog nooit gezien bij een pens.
Vetbollen voor de vogels koop ik altijd, je moet toch ergens makelijk in zijn.

Arnold
Kippenbot is ook wel bot maar niet zo'n bot waarbij de ontlasting hard en spierwit wordt (zoals een kalfswervel ofzo). Kippenbot zal de ontlasting ook niet zo hard maken na een vette pens of orgaanvlees maaltijd.
Door arnold
#289915
Ik geef het altijd met kip samen, als ik alleen pens geef hebben ze 7 van de 10 keer dunne ontlasting.
( ondanks de zemelen )
Dat is niet zo aangenaam bij een boef.
Ze hebben echter altijd harde ontlasting, als ik een bot geef wordt het niet echt veel harder.
Wel witter.
Door Lizzy
#289916
arnold schreef: Ik geef het altijd met kip samen, als ik alleen pens geef hebben ze 7 van de 10 keer dunne ontlasting.
( ondanks de zemelen )
Dat is niet zo aangenaam bij een boef.
Ze hebben echter altijd harde ontlasting, als ik een bot geef wordt het niet echt veel harder.
Wel witter.
Vreemd dat ze zo makkelijk aan de dunne gaan. Heb je al eens geprobeerd probiotica te geven?
Door arnold
#289921
Nee, dat hebben ze nog nooit gehad.
Normaal gesproken hebben ze ook nooit problemen.
Ik moet alleen voorzichtig zijn met orgaan vlees.
Als ik b.v. een stuk lever geef dan kunnen ze wel bij de brandweer.
Dit gaat dus met hele kleine stukjes.
Eieren, visolie e.d. hebben helemaal geen invloed.
Door Nelly
#291365
Mijn honden reageren helemaal niet op dat vet wat soms aan vuile pensen zit. Ik geef het dus ook gewoon, denk zelfs dat het goed voor ze is. Tja, en dat we met organen, en m.n. lever een beetje voorzichtig moeten zijn is toch bekend dacht ik? ;)
Door tieneke
#291377
Hier geef ik het vet verdeeld over 2 hongerige honden.
Ze hebben er absoluut geen last van.
Ik wel na het snijden :-X
Door Nelly
#291672
tieneke schreef: Hier geef ik het vet verdeeld over 2 hongerige honden.
Ze hebben er absoluut geen last van.
Ik wel na het snijden :-X
Watje ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door