Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#288584
Ik geef kvv en daarnaast " barf" ik in het weekend. Het is niet echt barfen, ze krijgen bijv geen groentemix. Ze krijgen in het weekend ribben, vis, kip, konijn oid. Nu vraag ik me af hoeveel dagen ik dat in de week kan doen, naast de kvv, zonder dat ze iets tekort komen. Zou ik bijvoorbeeld ook drie dagen vlees met bot (of vis) kunnen geven en vier dagen kvv? Of komen ze dan iets te kort?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#288590
Er zijn ook mensen die BARFEN en helemaal geen groenten geven. Maar ik denk als je die dagen wilt gaan barfen dat je het dan inderdaad spiervlees, bot, vis en gevogelte moet geven, geen orgaan vlees dat zit al voldoende in de kvv.
Eitje , visolie , tarwekiemolie beetje zuivel zoals yochurt of kwark, hutenkase.Dan zit je aardig goed hoor.
Door Lizzy
#288594
Ik sluit me bij Syl aan. Ik denk dat als je drie dagen in de week zelf iets samenstelt en je probeert het prooidier model een beetje in de gaten te houden: dan zit je wel snor, zeker als je lekker afwisselt en dingen geeft die niet in kvv zitten. En net wat Syl zegt, een eitje, wat zuivel, desnoods aanvullen met wat chorella of spirulina (chlorophyl!).
Door Eef+Stippels
#288599
Ze krijgen met regelmaat zuivel, namelijk karnemelk. Dus dat zit dan goed. Verder geef ik geen orgaanvlees, omdat dat idd al genoeg in kvv zit. Ze krijgen ipv een eitje eendagskuiken(s). Dat is toch een beetje hetzelfde idee?

Hebben ze als ze elke dag kvv zouden eten ook visolie, chorella/spirulina nodig? en wat doen deze laatste twee?

Ik zie het helemaal zitten! Ik ga ze wel af en toe een pens geven, dat zit ook in de kvv, maar lijkt me zo leuk voor ze. Of is dat teveel van het goede?
Door Lizzy
#288605
Evelyn schreef: Ze krijgen met regelmaat zuivel, namelijk karnemelk. Dus dat zit dan goed. Verder geef ik geen orgaanvlees, omdat dat idd al genoeg in kvv zit. Ze krijgen ipv een eitje eendagskuiken(s). Dat is toch een beetje hetzelfde idee?
Dat je geen orgaanvlees geeft (pens = wel orgaanvlees maar goed, dat kun je wel iets meer geven - tenminste, als het vuile pens is) dat is prima. Zuivel is prima. Eieren en eendagskuikens: ik weet niet of ze vergelijkbaar zijn maar ik zou ze beide geven (2 eieren rauw per week maximaal).
Hebben ze als ze elke dag kvv zouden eten ook visolie, chorella/spirulina nodig? en wat doen deze laatste twee?
Nee, in principe hebben ze niks nodig. Ik weet niet of je KVV geeft waar groente in zit? Ik denk namelijk dat groente voor een hond ook wel z'n voordelen heeft. Denk aan vitamines maar ook aan chorophyl dus. Het is bladgroen. Zie anders deze website: http://www.bloem-natuurprod.nl/body_vit ... rella.html
Ik zie het helemaal zitten! Ik ga ze wel af en toe een pens geven, dat zit ook in de kvv, maar lijkt me zo leuk voor ze. Of is dat teveel van het goede?
Goed zo!! (dat je het helemaal ziet zitten!). Ja, ik zou ze lekker af en toe wat vuile/verse pens geven hoor. Ik denk dat dat wel kan, naast versvlees. Lekker, een penslapje, botje toe, rauw eitje: perfecte maaltijd!
Door Eef+Stippels
#288611
Ik weet dat pens wel orgaanvlees is, maar dat wil ik bij uitzondering wel gaan geven (nog nooit gedaan hoor, maar pauline neemt morgen wat voor me mee van haar adresje). Verder geef ik geen orgaanvlees.

Ik geef ahv en daar zit geen groente in. Dat besef ik me nu pas, ik kijk net op hun site... Dan kan ik net zo goed helemaal gaan barfen misschien. Wat me tegenhoud om helemaal te gaan barfen is namelijk het maken van de groenteprutjes... (ik werk 40 uur pw en heb niet veel tijd, ik maak voor onszelf de helft van de tijd niet eens groenten :-\) Maar als er ook geen groente in ahv zit, dan ga ik er wat dat betreft niet op achteruit. De kosten hielden me ook tegen, maar pauline neemt dus morgen een aantal dingen voor me mee, voor een mooi prijsje... Misschien dan toch maar helemaal gaan barfen... Daar zal ik toch eens stevig over nadenken!

ok, dus twee eieren per week, en hoeveel kuikens daarbij? Die chlorella klinkt goed. Lijkt me voor onszelf ook wel wat :D Is het de bedoeling dat je echt 3 tabletten per dag geeft? lijkt me zo veel.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op vr 25 mar 2005, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#288619
Als je die chorella pilletjes hebt gezien, dan zul je zien dat dat niet teveel is. Ze zijn heel klein. Ik neem er zelf iedere dag 6 en de honden 4 (een paar keer per week).
Door Eef+Stippels
#288622
Lizzy schreef: Als je die chorella pilletjes hebt gezien, dan zul je zien dat dat niet teveel is. Ze zijn heel klein. Ik neem er zelf iedere dag 6 en de honden 4 (een paar keer per week).
Ok. Is het duur? (vraagt mijn portomonnee ;)).
Door Eef+Stippels
#288646
Ik hoor niet veel goeds over smuldier en stawi, maar heeft dit betrekking op de complete variant of op alles? Zou ik bijvoorbeeld kunnen barfen met orgaanvlees van smuldier als onderdeel? (In het geval ik helemaal op barf overga en dus geen kvv met orgaanvlees meer geef). Dit omdat dit makkelijk te verkrijgen is..
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op vr 25 mar 2005, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#288766
Pffff, ik heb de hele nacht liggen denken/twijfelen wat ik nu zal gaan doen. Helemaal barf of niet... Als ik kijk wat er in ahv zit, vlees met calciumsupplement en ze hebben vit A, vit D3 en Vit E toegevoegd, dan zou je denken dat ik dat zelf ook wel kan... Mijn bezwaar om helemaal te gaan barfen is het groente-onderdeel, maar in ahv zit ook geen groente... dus wat dat betreft zou ik er niet op achteruit gaan.... Moeilijk!
Aan de andere kant kan ik misschien beter 's ochtends carnibest gaan geven en savonds een lekker vleesbot.....
Gebruikersavatar
Door Pauline
#288778
Evelyn, niet piekeren over de groentemix. Daar kan ik je ook wel mee helpen als je dat wilt. Mijn groenteboer maakt 1x per twee weken een heel fijn gesneden groentemix van min. 7 verschillende soorten voor iemand die vogels heeft. Dus geen prei, geen ui. Ik koop dan ook een pond van hem en doe daar wat komkommer en peterselie bij in om het pureren te vergemakkelijken. Maar daar hebben we het vanmiddag wel over als je komt, kan ik het je ook laten zien. Ik geef ook nog wel af en toe CB of Duck, voor het gemak.
Door Eef+Stippels
#288785
Ik zie het al voor me, zit ik groente te pureren voor wandor en yindra en wij eten zelf zelden groente 8)

Ik denk toch dat ik de ahv bestelling omzet in CB en dat dan 's ochtends geef, en smiddags rib/vis oid. Als ik dan straks (over een paar jaar ;)) parttime werk, ga ik groente pureren. Dat lijkt me het meest praktisch...
Door Lizzy
#288805
Zelf samenstellen is natuurlijk niet moeilijk. En er zijn zat mensen die geen groentes geven. Kijk naar Ordell, hij geeft ook nooit groentes. Tja, IK vind groentes heel belangrijk, maar dat wil nog niet zeggen dat het zonder groentes onmogelijk is. Geef ze anders af en toe lekker wat fruit, geef ze de restjes van je eigen groentes (het zou voor jezelf ook niet gek zijn om groentes te eten ;D!, geef ze af en toe lekker geraspte wortel met pens (een wortel raspen is toch niet teveel moeite? Pens schijnt de plantecellen ook af te breken!), geef ze af en toe lekker een stuk courgette en komkommer, geef ze af en toe alfalfa-spruiten die je in een vijzeltje even plet (barst van de vitamientjes en mineralen!), doe dit af en toe ook met een zakje waterkers en peterselie en paardebloembladeren en meng het met pens. En kijk even aan hoe het gaat.
Door Jacqueline74
#289059
Evelyn schreef: Wat me tegenhoud om helemaal te gaan barfen is namelijk het maken van de groenteprutjes... (ik werk 40 uur pw en heb niet veel tijd, ik maak voor onszelf de helft van de tijd niet eens groenten :-\)
Wij maken 1 keer in de 4 weken een groetenmix en vriezen die in dan ben je wel even bezig maar ja dan ook voor ongeveer 4 weken klaar.

En ja Cujo eet gezonder als wij ;D, wij eten ook bijna geen groentes maar hij wel ;)
Door pippie
#289061
Ik heb ook even getwijfeld of ik wel of geen groentes ging geven maar heb besloten het wel te doen, allereerst omdat ik het zelf leuk vind om dingetjes voor ze samen te stellen, verder hebben ze tot nu toe alles met heel veel smaak opgesmikkeld en dat geeft de doorslag. Ik ben wel van plan door mijn groentemix 2 sardines te pureren voor de lekkerheid, met 12 honden lijkt me dat niet te veel, overigens de groente met gehakt lijkt me ook een superidee ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door