Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2885413
Ik had al verteld dat Oscar en ik aan de teamclinic mee gingen doen en een aantal mensen wilden wel graag een verslag. Dus bij deze.

De reden om mee te doen aan de clinic, was zijn enorme angst bij handelingen aan zijn lijf. Aaien, knuffelen enzo ging prima, maar zodra je iets van hem wil vindt hij het eng. Bij de dierenarts zijn de handelingen vaak groter, pijnlijker en worden ook nog eens gedaan door die man in die witte jas, dus nog enger. Uiteindelijk konden we vrijwel niets meer bij hem doen en dat vond ik geen optie.

Mijn doelstelling was om zelf een aantal basishandelingen weer te kunnen. En van daar uit zelf te weten hoe ik andere handelingen aan Oscar kan leren als dat nodig is. Tweede doelstelling is dat uiteindelijk ook iemand anders dat bij hem kan. Maar omdat ik veel zelf kan en durf, is dat niet zo belangrijk. Bij echt grotere en spannendere dingen kunnen we hem altijd nog verdoven.

Tijdens de eerste dag hebben we heel erg gekeken naar wat het probleem precies is. Bij Oscar en bij mij. Bij Oscar is het de angst voor iets dat hem overkomt. Wij willen een handeling doen en hij heeft het maar te slikken. Bij mij is het de zenuwen dat het mis zal gaan, dat het niet gaat lukken en het verdriet over de enorme angst die ik bij mijn maatje zie.

We zijn begonnen met de praktische insteek bij Oscar. We zijn hem beslissingsbevoegdheid in de handelingen gaan geven. Hij mag kiezen of hij mee wil werken of niet en wil hij niet, dan gebeurd het ook niet. Om die keuze te kunnen maken, moet hij weten wat we willen doen, waar we het willen doen en hoe lang het duurt. Dus ben ik hem dat allemaal gaan leren. Eerst zijn lichaamsdelen. Hij kan nu: oor links, oor rechts, oog links, oog rechts, hoofd, kin, tandjes, voorpoot links, voorpoot rechts en nek. Ik ga nu verder met schouders, ribben, piemel, rug, heupen, staart en achterpoten.
Vervolgens ben ik hem de "medicijnen" gaan leren. Hij kan nu: kam, verband, pleister, tekentang, nagelknipper, oorzalf (cleaner), oogdruppels, vlooiendruppels en spuit.
Toen ben ik gaan combineren. Mag ik met de kam naar je voorpoot rechts? Mag ik met de druppels bij je oor links?

Inmiddels kan ik verband om zijn poot heen rollen (en dat kost tijd, dus dat is een leuke opbouw), ik kan zijn nagels van zijn voorpoten knippen, ik kan hem met een spuit in zijn nek prikken (nu is het nog een stom spuitje, zonder naald) en ik kan verder alle dingen bij alle lichaamsdelen houden. De clou is dat als ik de oogdruppels bij zijn oog rechts hou, dan hij dan een beweging naar de oogdruppels moet gaan maken. Het initiatief ligt bij hem, hij kiest.

In de eerste week heeft hij heel veel nee gezegd. Ik had het idee dat hij echt ging proberen of dat mocht. Testen of zijn subtiele nee echt wel nee is. Nu werkt hij eigenlijk altijd met alles mee. Afgelopen zondag op de tweede clinicdag deed hij alle oefeningen super soepeltjes. Vandaag heb ik een vriendin gevraagd te komen kijken, ging ook net zo makkelijk. Voor mij was dat een beetje afleiding, een beetje anders dan anders. En zo bouwen we dat op. Volgende week ga ik denk ik voor het eerst bij de dierenarts oefenen.

Voor mij heeft het praktische proces en een aantal prikkelende oefeningen en vragen mij zover gekregen dat ik de zenuwen los kan laten. Oke, we kunnen nu op dit moment nog niet alles, maar ik heb er nu wel 100% vertrouwen in dat ik hem op deze manier alles kan leren en we op termijn dus wel alles kunnen. Dus ik kan nu het gevoel dat het een drama gaat worden loslaten. En doordat ik er vertrouwen in heb, blijf ik met Oscar communiceren, ben ik er voor hem en kunnen we het samen doen. Zit ik in de zenuwen, dan voelt Oscar zich alleen en gaat hij in zijn angst dus zelf voor oplossingen kiezen die we niet willen. Dus het is heel logisch en mijn gevoel is nu na dik twee weken ook zo ver dat het echt zo goed voelt.
Het gaat nog een poosje werk kosten en ik zal het denk ik ook altijd wel moeten onderhouden. Maar deze trainingen zijn leuk, net zo leuk als wat we normaal al doen met kunstjes. Het is eigenlijk gewoon precies hetzelfde, alleen dit keer super functioneel. Dus we zullen met plezier er mee bezig blijven.
Gebruikersavatar
Door kira
#2885540
Leert Oscar zo snel? Oh ik baal eigenlijk nu dat ik toch niet ingeschreven heb. Ik en kleine beer hebben een heel klein probleempje dat alleen in de vakantie speelt (ze is dan panisch als ik uit beeld ben en dus hobbel ik in de vakantie dag en nacht met een kleine beer aan mijn benen gekleefd rond) en als ik nu lees hoe goed Oscar het doet denk ik de volgende clinic schrijf ik in.

Heel veel succes met trainen en mocht ik je kunnen helpen dan hoor ik het wel.
Door sella
#2885580
Dat klinkt heel goed Karin.
Ik overweeg dat ook een keer te doen. Niet omdat we echte problemen hebben, maar het mag allemaal wel wat makkelijker gaan bij Shay, dus wie weet is dit ook een juiste opstap voor ons.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2885602
kira schreef: Leert Oscar zo snel? Oh ik baal eigenlijk nu dat ik toch niet ingeschreven heb. Ik en kleine beer hebben een heel klein probleempje dat alleen in de vakantie speelt (ze is dan panisch als ik uit beeld ben en dus hobbel ik in de vakantie dag en nacht met een kleine beer aan mijn benen gekleefd rond) en als ik nu lees hoe goed Oscar het doet denk ik de volgende clinic schrijf ik in.

Heel veel succes met trainen en mocht ik je kunnen helpen dan hoor ik het wel.
Ja Oscar leert heel snel. Komt denk ik ook omdat we al op bijna dezelfde manier kunstjes aanleerden, dus hij kent het principe. En ik heb het idee dat dit voor hem 100% anders is als dat waar hij bang voor was. Dit is samen met je baas iets leuks doen, in plaats van iets naars aangedaan krijgen. Als we straks echt zo ver zijn dat we ook echt dingen toe gaan dienen, dan zal hij dat niet leuk vinden, maar als het goed is moeten we dan zo ver zijn dat hij dat accepteren kan.

Ik vind het echt een aanrader. De sfeer is ontzettend fijn, veilig en vertrouwd. Ik kende Monique natuurlijk al en heb super veel vertrouwen in haar. Renate werkt net zo fijn en deskundig, alleen dan op het vlak van mensen coachen. Ik heb er weer veel van geleerd en ik denk dat ze met betrekking tot het plakken aan jou ook kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2885644
Kaela schreef: Ik vind het echt een aanrader. De sfeer is ontzettend fijn, veilig en vertrouwd. Ik kende Monique natuurlijk al en heb super veel vertrouwen in haar. Renate werkt net zo fijn en deskundig, alleen dan op het vlak van mensen coachen. Ik heb er weer veel van geleerd en ik denk dat ze met betrekking tot het plakken aan jou ook kunnen helpen.
hmmm misschien is het ook wel wat voor mij, wordt er ook geclickerd?
Ik wil Patsy leren om door een vreemde haar gebit te laten bekijken. De ze motten gewoon stil staan omdat het moet ringtraining heeft eerder het tegenovergestelde bereikt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2885651
Linkje: www.teamclinic.nl zo uit mijn hoofd.

Of je voor alleen tandje kijken een hele clinic wil doen weet ik niet. Het is 2 hele dagen en wel gericht op "grote problemen". De training is altijd positief en we hebben voor Oscar sats gebruikt, wat heel dicht bij het clickeren staat. Als ik het voor mezelf mag beschrijven is sats clickeren met tijdsignaal en ipv een commando meer benoeming, uitleg en vraag aan de hond. Ik moet nu de hele tijd lullen tegen Oscar en ik had eindelijk geleerd stil te zijn  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2885654
Kaela schreef: Linkje: http://www.teamclinic.nl zo uit mijn hoofd.

Of je voor alleen tandje kijken een hele clinic wil doen weet ik niet. Het is 2 hele dagen en wel gericht op "grote problemen". De training is altijd positief en we hebben voor Oscar sats gebruikt, wat heel dicht bij het clickeren staat. Als ik het voor mezelf mag beschrijven is sats clickeren met tijdsignaal en ipv een commando meer benoeming, uitleg en vraag aan de hond. Ik moet nu de hele tijd lullen tegen Oscar en ik had eindelijk geleerd stil te zijn  :biggrin2:
Ja een hele clinic is misschien wat overdreven inderdaad.  :-\
Mogelijk dat het me zelf ook wel lukt met de clicker, ik besteed er gewoon niet genoeg tijd aan omdat we op dit moment veel drukker zijn met andere dingen trainen.
Door Juul
#2885659
Ik weet niet of het zo extreem is als bij Oscar, maar bij Falco speelt dit "Bij Oscar is het de angst voor iets dat hem overkomt." ook echt wel. Zolang hij zelf de controle heeft gaat het nog wel, maar als hij die dreigt te verliezen werkt hij echt niet meer mee. En zal hij vanalles inzetten om dingen te voorkomen.

Dus ja, ik denk wel heel interessant.

Prijskaartje?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2885668
Ik denk dat dat bij veel dieren zo werkt. Ik merk in de praktijk ook wel, hoe minder je dieren vasthoudt, des te minder verzet en hoe beter je handelingen kan verrichten. In de houtgreep en afdwingen werkt gewoon niet (al is het soms helaas nodig).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door