Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2884770
Hopelijk is er hier nog iemand met een goed idee.

Mijn minipaardje, een merrietje, van 3 jaar oud heeft vreselijk last van jeuk.
We hebben voor mijn gevoel al zo ongeveer alles geprobeerd. Wassen, wassen met speciale shampo, huidschrapsels, schimmel kweekjes, onderzocht op luizen en parasieten, onderzocht op bacteriën en andere huidaandoeningen maar er werd niks gevonden. Ze stond eerst in een loopstal met stro, later krullen en nu gewoon zand. We hebben haar vaak geborsteld, of een periode juist niet om te kijken of het daar niet juist erger van werd. Uiteindelijk heb ik haar van de winter geschoren omdat ze er gewoon echt gék van werd.

Nu zijn we weer zo ver. Het ging een tijdje redelijk maar komt nu weer in alle heftigheid terug. We hebben middeltjes om te smeren tegen de jeuk, we hebben een spray maar niets helpt. Ze staat 24/7 op een weiland. Onbespoten, onbemest. Ze krijgt hooi, onbespoten, onbemest. Verder krijgt ze wat meusli bij om op gewicht te blijven (het weiland is kaal), granenvrij. Ze heeft een liksteen met zouten. Ze eet slecht door de jeuk. Afgelopen week heeft ze haar eigen borst kapot gebeten zo erg dat het jeukte.
Nu ligt ze hele dagen op de wei te rollen en te schuren.

Ik zit er over te denken haar weer te scheren. Haar vacht is vreemd, de bovenlaag ziet er mooi uit maar de onderlaag "vervilt". Borstelen helpt niet, er zitten veel klitten in en het doet haar duidelijk zeer. Afgelopen winter hielp het scheren prima. Ze heeft snel weer een wintervacht ondanks de deken die ze op heeft en die vacht ziet er prima uit. Alleen, ik zou haar nu alweer moeten scheren, en het is pas 3 maanden geleden.

Scheren op zich vind ze heerlijk. Ik kan haar gewoon zonder halster op de wei laten staan en haar van boven tot onderen kaal maken.
Ik ben alleen zo bang dat ze dan van de zomer te kaal is om in de zon te staan, en zich slecht kan verweren tegen vliegen en dazen. Ik heb wel een winterdekentje gevonden in haar maat, maar geen vliegendeken.

Wat zouden jullie doen? Toch weer scheren?
Het grote punt vind ik ook dat het gewoon niet echt weken meer kan duren. Daarvoor is de stress bij haar gewoon te groot.
Laatst gewijzigd door Hope op do 17 apr 2014, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
#2884781
hannabelgje schreef: Zonneallergie? Ik zou een deken proberen tegen de zon.
Hmmmm.... Het is in de winter net zo erg als in de zomer...
Zomerexceem is het ook niet, staart en manen zijn nog volledig intact. Het is vooral op de buik, hals, benen en rug.
#2884784
Ik heb een minishetlander die momenteel ontzettende jeuk heeft en haar schouders en hals kort schuurt. Niet kapot gelukkig. Ze verhaart echt verschrikkelijk op het moment dus ik wijt het voorlopig daar nog aan. Zij is ook wel heel gevoelig voor voer, ook granenvrij kan ze lang niet altijd verdragen. Zeker bij jeuk het hele jaar door zou het toch best wel een allergie kunnen zijn, voor voer of iets in de omgeving.

Bij cushing krult de vacht, dat maak ik niet uit je verhaal op. Honden die geschoren worden krijgen vaak ook een "moeilijkere" vacht terug, geen idee hoe dat bij paarden werkt.

Alle kriebelbeestjes zijn uitgesloten? (vlooien, luizen, mijten, schimmels, gisten)

Vervelend als je niet uit kunt vinden wat het veroorzaakt! Zo sneu voor het beestje  :(
#2884789
Kim_S schreef: Ik heb een minishetlander die momenteel ontzettende jeuk heeft en haar schouders en hals kort schuurt. Niet kapot gelukkig. Ze verhaart echt verschrikkelijk op het moment dus ik wijt het voorlopig daar nog aan. Zij is ook wel heel gevoelig voor voer, ook granenvrij kan ze lang niet altijd verdragen. Zeker bij jeuk het hele jaar door zou het toch best wel een allergie kunnen zijn, voor voer of iets in de omgeving.

Bij cushing krult de vacht, dat maak ik niet uit je verhaal op. Honden die geschoren worden krijgen vaak ook een "moeilijkere" vacht terug, geen idee hoe dat bij paarden werkt.

Alle kriebelbeestjes zijn uitgesloten? (vlooien, luizen, mijten, schimmels, gisten)

Vervelend als je niet uit kunt vinden wat het veroorzaakt! Zo sneu voor het beestje  :(
Mijn gevoel zegt dat het tijdens de rui-periode ook vaak erger is dan anders.
Alle kriebel beestjes zijn inderdaad uitgesloten. Het paard waar ze bij staat heeft ook nergens last van dus het is ook niets besmettelijks of een beestje dat ook over zou springen op een ander paard.

Cushing is het niet, daarvoor zou de vacht er anders uit moeten zien.
Toch nog eens kijken naar het voer dan. Wat zou ik nog kunnen proberen? Op zich is het wel vreemd: zonder jeuk kan ze zonder meusli, met jeuk valt ze dan af. Het lijkt dus ook dat ze eerst jeuk krijgt en dan voer, in plaats van andersom.
#2884790
Hmmmm echt lastig. Valt ze af van de jeuk, of krijgt ze jeuk omdat ze iets tekort komt  :g:
Zou het kunnen dat ze een tekort heeft aan bepaalde vitamines / andere stoffen? Dat ze daar jeuk van krijgt?
Qua voer is het echt per paard verschillend volgens mij waar ze goed op reageren. Die van mij gaat over het algemeen goed op Pavo Care4life, maar ik lees ook veel verhalen van paarden die daar juist jeuk van krijgen.
#2884799
Kim_S schreef: Hmmmm echt lastig. Valt ze af van de jeuk, of krijgt ze jeuk omdat ze iets tekort komt  :g:
Zou het kunnen dat ze een tekort heeft aan bepaalde vitamines / andere stoffen? Dat ze daar jeuk van krijgt?
Qua voer is het echt per paard verschillend volgens mij waar ze goed op reageren. Die van mij gaat over het algemeen goed op Pavo Care4life, maar ik lees ook veel verhalen van paarden die daar juist jeuk van krijgen.
De bloeduitslagen waren goed. Echt zo lastig!
Je kan ook zo vreselijk weinig doen aan jeuk, geen pijnstiller die er tegen helpt.

Pavo Care4life blieft madam niet.  :P
#2884827
Er zijn op het moment al veel, hele wolken kleine mugjes actief.
Ik moet mijn paard al gaan rijden met een neusmaskertje, anders gaat ze hevig "head shaken",dus misschien is het toch
een reactie hier op?
Laatst gewijzigd door Jump op ma 03 mar 2014, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#2884828
Jeuk is zo naar  :-\ :-\ :-\  ik heb helemaal geen verstand van paarden, groot of klein, maar ik zou denken dat het misschien een tekort aan een bepaalde voedingsstof is ? Zoiets als selenium of zo  :-\ :-\ Of staat er een plant in de wei wat hij gegeten zou kunnen hebben en het andere paard niet ?
#2884839
sella schreef: Anders den hoek eens bezoeken met haar? Dat is een holistische praktijk en goed met paarden, welke maat dan ook.
Dat was ook mijn eerste gedachte: naar DA-praktijk Den Hoek, ze komen van heinde en verre daarnaar toe. Ik heb wel eens gehoord dat jeuk nog erger is dan pijn dus zielig is het inderdaad.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door