Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#2883888
Weet niet of dit in het goede hoekje staat nu....

Maar ik heb vandaag gedroogde snacks gekocht op de show in Groningen. De verkoper zei dat het de tweede maag is van het rund (dus niet de pens).
Kan iemand me hier meer over vertellen? Het is zo te zien een stuk vetter dan pens, maar verder weet ik het ook niet. Heeft het ook een naam?
Via google kwam ik niet echt verder. :-\
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#2884140
Annemarie Rijnveld schreef: Het tweede gedeelte van de koemaag heet netmaag, boekmaag is het derde gedeelte.
Zijn er nog verschillen die van belang zijn tussen het voeren van deze twee?

Ik zie via google eigenlijk alleen de boekmaag in gedroogde vorm te koop voor de hond. Maar de verkoper zei dat het de tweede maag was, dus de netmaag?

Zowel mijn hond als één van de katten vindt het in ieder geval erg lekker.
Door Annemarie Rijnveld
#2884169
beginnertje schreef: Zijn er nog verschillen die van belang zijn tussen het voeren van deze twee?

Ik zie via google eigenlijk alleen de boekmaag in gedroogde vorm te koop voor de hond. Maar de verkoper zei dat het de tweede maag was, dus de netmaag?

Zowel mijn hond als één van de katten vindt het in ieder geval erg lekker.
misschien heeft hij zich vergist en bedoelde hij het derde gedeelte, dus de boekmaag. Ik denk dat als het gedroogd is, het niet zoveel uitmaakt wat je nu geeft.
Industrie gedroogd gebeurt met heel hoge temperatuur, dus al het goede wat er in de maag zit is toch al doodgekookt, -gedroogd.
Ik geloof dat de netmaag als een soort filter dient, (uitfiltering van te groot en onverteerbaar materiaal) hierin komt het reeds gedeeltelijk verteerde voer van de pens terecht, gaat weer terug de mond in, wordt weer gekauwd en gaat dan de boekmaag in, waar het water eruitgefilterd wordt en dan gaat het door naar het vierde gedeelte, de lebmaag.
Zoiets was het als ik het goed heb. De experts zullen mij wel verbeteren, hoop ik.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door