Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2881423
http://www.beroepsziekten.nl/node/355

Leptospirosis, Ziekte van Weil

"Hoewel er in sommige landen een vaccin bestaat, wordt dat in Europa niet toegepast omdat het door de grote verscheidenheid in typen maar gedeeltelijk werkt en jaarlijks moet worden toegediend. Vaccin is in Nederland voor mensen niet toegelaten (voor honden wel)".

Waarom honden wel en mensen niet?
#2881463
Tja, dat is dus zo'n reden dat ik meer en meer deze vaccinatie als schijnveiligheid ervaar en vooralsnog de jongste deze niet heb laten toedienen. De kans op Weil is klein (in aanraking hiermee komen betekent niet noodzakelijk dat je ziek wordt), de bescherming door vaccinatie beperkt (niet alleen qua types, maar ook t.a.v. die waartegen het wel bescherming zou moeten bieden) en zoals ik het begrijp heeft het hier meest voorkomende type uit het vaccin halfjaarlijkse herhaling nodig. En idd: al die mensen die wegens werk of watersport 'verhoogd risico' lopen worden niet gevaccineerd...
Niet-vaccineren is natuurlijk afschuwelijk als de hond vervolgens ziek wordt (wat misschien niet of minder hevig gebeurd was na vaccinatie, kun je jezelf dan verwijten) maar als je niet door moddert als de hond ziek is, maar gewoon naar de da gaat én deze informeert over het niet gevaccineerd zijn tegen Weil.. Ik heb de indruk, uit wat ik er over lees, dat het risico bij tijdige behandeling beperkt is.
't Blijft altijd een risico om niet te vaccineren, maar zo ook om wel te vaccineren :-\
#2881552
Lizzy schreef: http://www.beroepsziekten.nl/node/355

Leptospirosis, Ziekte van Weil

"Hoewel er in sommige landen een vaccin bestaat, wordt dat in Europa niet toegepast omdat het door de grote verscheidenheid in typen maar gedeeltelijk werkt en jaarlijks moet worden toegediend. Vaccin is in Nederland voor mensen niet toegelaten (voor honden wel)".

Waarom honden wel en mensen niet?

Om dezelfde reden dat bht, bha ed. wel in hondenvoer mag maar niet in mensenvoer?
Ik heb ooit idd iets gelezen dat de hulpstoffen nogal schadelijk zijn ook in het vaccin voor mensen. Dus de risico's van het vaccin zijn mogelijk groter dan de risico's om weil op te lopen.
Ik had dat eens opgezocht omdat we samen met onze honden waterreddingwerk doen, dus wij liggen ook uren in hetzelfde water, in verschillende wateren, maar voor ins geldt geen verplihte weilenting.
#2883476
Mensen likken over het algemeen weinig urine van honden op en zwemmen toch wat minder in vieze slootjes en stilstaand water.
En de regels zijn voor honden inderdaad veel soepeler dan voor mensen. Over het algemeen zijn maatregelen ter bescherming van de volksgezondheid belangrijker dan die van huisdieren.
#2883545
Toen mijn moeder behandeld werd met radioactief spul voor de schildklier golden er voor ons hele strenge leefregels. Minimaal een meter afstand houden, geen fysiek contact als handen schudden etc. Over de omgang met honden werd niets gemeld dus vroegen we of het ook voor Hope gold.
De arts zei dat het 30 jaar duurt voor je ziek wordt van straling en aangezien een hond zo oud niet wordt gelden de regels niet.

Misschien dat zo iets ook meespeelt bij een enting?
#2883596
Hitam schreef: Mensen likken over het algemeen weinig urine van honden op en zwemmen toch wat minder in vieze slootjes en stilstaand water.
En de regels zijn voor honden inderdaad veel soepeler dan voor mensen. Over het algemeen zijn maatregelen ter bescherming van de volksgezondheid belangrijker dan die van huisdieren.
Nou, is dat zo? Wij hebben in ons bos een kinderspeelterrein en dat ligt precies aan een stilstaand-zoetwater-vijver. Ze hebben "oversteekbootjes" gemaakt, een strandje, kindertjes spelen daar zodra het mooi weer is in het water. En het aantal ratten tiert daar welig. Er wordt er zelfs veel aan ratten bestrijding gedaan (bruine en muskus). In mijn tuin stikt het van de ratten. Ben ik veiliger dan mijn honden?

Ik weet niet, ik heb eerder het gevoel dat het te maken heeft met het vaccin..... Want waarom worden zelfs mensen die extra risico lopen niet gevaccineerd? Ook niet als ze naar het buitenland gaan om daar te gaan kanoeën?
#2883627
ik weet ook niet wat ik er moet van denken , wij niet en de honden wel...
ik heb het nu al twee jaar niet meer laten doen , en ik twijfel nog steeds om het te doen...
mijn jongste lotje die drinkt en springt in alles waar water instaat , vuil of niet vuil.
het is moeilijk.....
#2883631
hannabelgje schreef: Ik denk dat mij mensen de diagnose ook vlugger gesteld kan worden dan bij honden, waardoor mensen vlugger behandeld kunnen worden.
Wij worden trouwens als we de grens over gaan ook niet tegen rabiës gevaccineerd.
Maar jaarlijks sterven er mensen aan de ziekte van Weil. Ook in NL.
#2883638
Het komt bij dieren veel vaker voor en het zal ook zeker met de volksgezondheid te maken hebben en dat je makkelijker een vaccin registreert voor dieren. Dat zeker.
Helaas ontbreekt het in NL aan goede studies, wel weet ik dat er bij honden in Belgie over een periode van 7 jaar 2195 gevallen waren, dat vind ik best veel. In Berlijn alleen al de afgelopen hersfst 12 gevallen. In 2011 waren er in NL 44 meldingen van mensen met lepto, waarvan de helft opgelopen in het buitenland.
#2883640
ik denk dat dit ook meetelt:
*in some European and Asian countries may have access to a vaccine. Unfortunately, the vaccines are serovar specific (bacterial-strain specific) and thus do not offer widespread protection. Some vaccines are available for animals but these, like the human vaccines, are only effective against a narrow range of serovars.*

Dus dat je wel kunt enten maar voor veel te weinig van de soorten kunt enten dus heeft het echt zin dan?
(vraag ik me bij de honden ook af )
#2883641
Lizzy schreef: Ik weet niet, ik heb eerder het gevoel dat het te maken heeft met het vaccin..... Want waarom worden zelfs mensen die extra risico lopen niet gevaccineerd? Ook niet als ze naar het buitenland gaan om daar te gaan kanoeën?
Maar dat heeft dan niet met de thiomerasal te maken, dat stoppen ze ook in humane vaccins. :-\
#2883643
Kaio schreef: Dus dat je wel kunt enten maar voor veel te weinig van de soorten kunt enten dus heeft het echt zin dan?
(vraag ik me bij de honden ook af )
In Nl weten we dus niet hoe het zit. :-\
Maar die belgische studie van die 2195 gevallen werd 38% veroorzaakt door Australis, 19% door grippotyphosa en 7% door icterohaemorrhagiae. Dus nee je beschermt niet tegen alles, maar wel een groot deel.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door