Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door ladyjoy
#2853963
Gistermorgen kippennekken uit de vriezer gehaald en 's middags op de droger gelegd op 50 graden (stockli). Waren nauwelijks ontdooid. Vanmorgen kom ik beneden in een enorme stank, alles bedorven...

Ik heb dit al diverse keren gedaan, maar dan met platgeslagen nekjes. Heb ik nu niet gedaan.

Zou dat de oorzaak van het bederven kunnen zijn?

Droger stond constant aan, zo'n 16 uur.

Heb ik iets verkeerd gedaan of gewoon slechte partij kippennekken gekocht?

Iemand ervaring mee?
#2853966
Ik vermoed toch sterk dat je nekken niet meer zo vers uit de vriezer zijn gekomen. Ik zou geen andere reden kunnen bedenken waarom dat vlees na 16 uur in de droger bedorven zou moeten zijn.

Ik weet wel dat 16 uur voor kipnek niet genoeg is om het goed droog te krijgen en als je ze dan zo in een trommeltje zou bewaren voor een weekje ofzo, dan lopen ze wel weg. Maar als ze al bedorven uit de droger komen dan zijn ze al "rijp" geweest toen je ze erin stopte en dat is dan door het drogen versneld.
Gebruikersavatar
Door Ashena
#2854131
tsja zo had ik ook 2 kilo kippennekken in mn droger gestopt laatst , was mijn eerste droogpoging, maar na enkele uren was het hier ook dik mis, wat een putlucht... of ze waren al niet vers, of misschien is de temperatuur dan te laag ofzo? maar ik durf ze niet hoger te doen ivm bot. ik houd het dus maar bij botloze producten drogen.
#2855430
Ik leg ze ook ontdooid in de droger. Heb die putlucht ook weleens gehad (toen er logés waren ook nog :-X), maar heb ze stug verder laten drogen. Toen ze al flink drogen waren heb ik ze in stukjes geknipt om kleine trainingsstukjes van te maken en die ook weer laten drogen. Tegen die tijd is de putlucht wel weg, omdat ze gortdroog zijn.

Je kunt in het begin van de droogperiode de temperatuur wat hoger instellen (graadje of 60), omdat het product dan nog niet zelf de temperatuur van 60 graden bereikt. Na een uur of twee zet je de thermostaat dan op 50 graden. Op die manier bereikt de warmte wat sneller de binnenkant, wat het bederf ook tegengaat (dit geldt natuurlijk niet als de nekjes al niet meer zo fris waren). Doordat ik ze sowieso klein knip, ben ik niet bang voor gekookt bot door die 60 graden in het begin.
Gebruikersavatar
Door ladyjoy
#2860803
Bedankt allemaal voor de tips en ervaringen, ga het opnieuw proberen.

Zou je ze daarna nog kunnen geven, dan? Als je ze laat doordrogen? Weet wel dat honden heel sterk maagzuur hebben, maar toch...
Door Lil
#2861807
ladyjoy schreef: Bedankt allemaal voor de tips en ervaringen, ga het opnieuw proberen.

Zou je ze daarna nog kunnen geven, dan? Als je ze laat doordrogen? Weet wel dat honden heel sterk maagzuur hebben, maar toch...
Ik heb geen idee. Hier eten ze graag (vers) vlees dat erg ruikt en een beetje omgeslagen is.
#2861816
ladyjoy schreef: Bedankt allemaal voor de tips en ervaringen, ga het opnieuw proberen.

Zou je ze daarna nog kunnen geven, dan? Als je ze laat doordrogen? Weet wel dat honden heel sterk maagzuur hebben, maar toch...
Ik doe dat wel. Die stinkdingen zijn juist favoriet hier! :-X :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door