Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#2855300
Hoe betrouwbaar is de HD uitslag van een hond op wat oudere leeftijd, zeg 8 jaar? Daarmee bedoel ik, hoeveel kans is er dat de uitslag slechter uitvalt door omgevingsfactoren in al die jaren, dan hij zou zijn geweest als de hond op jongere leeftijd was getest?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2855317
Die kans acht ik best groot. Vooral grote honden willen op die leeftijd al best wel eens in meer of mindere mate opstartproblemen hebben. Je kan het een beetje aan de uitslag aflezen. Ik denk dat een NBW niet verandert, maar artrose/botafwijking kan wel beduidend hoger zijn.
Kennisje van mij...die eigenlijk structureel goede uitslagen heeft liet een 8 jaar oude teef röntgenen en die kreeg een C vanwege de botafwijking 2. Nbw was verder goed.
Ik denk dat het een kwestie is van zelf ook de foto's bekijken, als de gewrichten er gewoon erg afwijkend en slecht uitzien, dan is dit niet anders geweest dan toen die jong was. Ziet het er an sich normaal uit en is er alleen sprake van artrose, dan zal het er in zijn jonge jaren wel goed uitgezien hebben.
Door Alba
#2855504
Dat is het lastige hiermee, het is een momentopname. En dan vind ik het niet raar als de heupen van een 8-jarige minder mooi zijn als van een hond met 18 maanden.
Maar ik ken er ook zat hoor, met 5 of ouder en ook wel al 8 en gewoon een nette A. Ik zou het dus zeker de moeite vinden, en bepaal op basis van wat er te zien is hoe je omgaat met eventuele afwijkingen.
Door Parelridder
#2855671
Nico Dijkshoorn vertelde me jaren geleden dat er een duidelijk hogere kans is op botafwijkingen naar mate de hond ouder is tijdens de screening. Het percentage met botafwijking is al duidelijk hoger op de leeftijd van 2 jaar i.p.v. 1 jaar. Niet n.a.v. slechte gewrichten, maar n.a.v. natuurlijke slijtage. Om te kunnen beoordelen of de gewrichten in aanleg goed zijn, kun je deze dus het beste jong (12-18 mnd) laten beoordelen. Als je pas op 8 jaar laat screenen en het is niet oké weet je niet hoe dit komt, aanleg of anders. Andersom is wel heel interessant natuurlijk: een hond die een aktief leven leidt en op de leeftijd van 8 jaar nog A of B heupen blijkt te hebben, dat zit donders goed in elkaar :)
Als de hond nog niet gescreend is en daar kennelijk ineens toch behoefte aan is, zou ik het maar gewoon doen. Als de uitslag goed is, is het zeker zinvol. Alleen bij een ongunstige uitslag heb je qua fokkerij niet veel aan de uitslag, want weet je gewoon niet zeker wat de oorzaak is.
De aansluiting kan verbeteren tot - uit m'n hoofd - de leeftijd van ca. 24-36 mnd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door