Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mandarijn
#2854046
Voor mijn honden droog ik wel eens zalmhuiden. Ik heb een Bomann en de huiden knip ik kleiner om ze erin te krijgen. Als ze dan droog zijn kan ik makkelijk de olie eraf halen/laten lopen.

Afbeelding

Maar op deze manier krijg ik maar een paar huiden per keer gedroogd. Op welke andere manieren kan ik huiden nog meer drogen?
Door Lil
#2854516
Ik vouw ze een paar keer dubbel, maar dan moeten ze wel langer in de droger, dus wat betreft tijd maakt het niet veel uit. Wel kauwen mijn honden zo iets langer erop. Rolletjes in de Bomann werkt niet zo goed, dat past niet. Dus ik knip een huid in 2 of 3 stukken en vouw ze dan 2x dubbel.
Door Mandarijn
#2854639
Dankjewel voor jullie reacties. Maar hoe lossen jullie het probleem met de olie op? Normaal zet ik mijn gedroogde stukken rechtop in een bakje, dan laat ik de olie eraf lopen. Daarna dep ik ze nog met papier. Zodat ik de ergste olie van de huiden af heb
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2854742
Ik maak grote en kleine rolletjes en.dikkere en dunne.
Afbeelding

Je kunt ze van te voren afspoelen onder de kraan, dan gaat de meeste olie er wel af.
Door Lil
#2855272
Vanwege de olie droog ik ze alleen maar in de Bomann. Loopt zo mooi onder in de schaal en de motor zit bovenin. De olie die in de schaal zit voer ik op. Scheelt me weer een paar dagen hele dure visolie.  ;)
Na het drogen doe ik het gewoon in een bak. Ok, na een paar dagen ligt daar olie in. Die voer ik weer op en de zalhuiden die daardoor wat vochtig zijn geworden, die droog ik dan nog even een uurtje en dan loopt er niets meer uit.
Door Mandarijn
#2856219
Lil schreef: Vanwege de olie droog ik ze alleen maar in de Bomann. Loopt zo mooi onder in de schaal en de motor zit bovenin. De olie die in de schaal zit voer ik op. Scheelt me weer een paar dagen hele dure visolie. ;)
Na het drogen doe ik het gewoon in een bak. Ok, na een paar dagen ligt daar olie in. Die voer ik weer op en de zalhuiden die daardoor wat vochtig zijn geworden, die droog ik dan nog even een uurtje en dan loopt er niets meer uit.
Dankjewel voor je reactie. Ik ga het met dubbelvouwen proberen. En de olie gooi ik normaal weg, maar ga dat eens geven.
Door Lil
#2856237
Mandarijn schreef: Dankjewel voor je reactie. Ik ga het met dubbelvouwen proberen. En de olie gooi ik normaal weg, maar ga dat eens geven.
Ik geef nu dus dure visolie over het voer. Vind weggooien dus zonde.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2856711
Als de olie warmer dan 50° wordt, zijn de vetzuren niet meer nuttig, maar eerder schadelijk.
Het is dus niet altijd goed om de olie te voeren. Het is soms beter om hem gewoon weg te gooien.
Wat er rauw uitloopt, zou ik wel voeren, wat er bij het drogen uit komt, gooi ik eerder weg.
Gebruikersavatar
Door nova
#2856919
Mandarijn schreef:

Maar op deze manier krijg ik maar een paar huiden per keer gedroogd. Op welke andere manieren kan ik huiden nog meer drogen?
wat je zou kunnen doen:

je kunt een hele zalmhuid zig-zags gewijs doorsnijden, je krijgt dan vlaaipunten of piza punten
Die leg je dan op de schaal met de lange kant langs de rand, en met de punt naar het midden , zo moet je meer op de schalen krijgen .


Vanwege de olie droogik de huiden in 2 fasen.

Eerst op de droger, als er een plas olie in de huiden staat, dan zet ik de droger uit, neem de vellen en zet ze rechtop in een bak of emmer, zodat de olie eraf kan lopen.
dan gaan ze een 2 de keer op de droger, en worden de huiden krokant .
De rolletjes zijn hier nóg sneller weg dan de platte huiden

Ik geloof dat er geen snack zo gewaardeerd wordt hier als een zalmhuid. Zelfs Senta gaat er spontaan heel netjes voor zitten, ondanks haar heftige artrose kniën.
Vanwege dit probleem :-\ hoeft Senta niet meer op bevel te gaan zitten ;)
Laatst gewijzigd door nova op wo 22 jan 2014, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mandarijn
#2856999
nova schreef: je kunt een hele zalmhuid zig-zags gewijs doorsnijden, je krijgt dan vlaaipunten of piza punten
Die leg je dan op de schaal met de lange kant langs de rand, en met de punt naar het midden , zo moet je meer op de schalen krijgen .
Dat ik daar nog nooit aan gedacht heb. Zo kan ik er zeker veel meer kwijt in mijn droger.
Door Lil
#2857578
pearlsofpassion schreef: Als de olie warmer dan 50° wordt, zijn de vetzuren niet meer nuttig, maar eerder schadelijk.
Het is dus niet altijd goed om de olie te voeren. Het is soms beter om hem gewoon weg te gooien.
Wat er rauw uitloopt, zou ik wel voeren, wat er bij het drogen uit komt, gooi ik eerder weg.
Goed om te weten, de vis is de enige die ik in de Bomann droog en dus te warm wordt.
Nu eet ik absoluut geen vis (verdraag dat niet), maar wel iets om over na te denken als je zalm in de pan bakt bijvoorbeeld.
Door renate1985
#2867250
Ik krijg nu voor het eerst zalmhuiden.
Volgende week heb ik ze binnen  :D
Hoelang drogen jullie die in de bohmann?

Ze zien er goed uit op de foto's! Ben benieuwd wat de honden hier ervan gaan vinden  :D
Door Lil
#2867323
renate1985 schreef: Ik krijg nu voor het eerst zalmhuiden.
Volgende week heb ik ze binnen :D
Hoelang drogen jullie die in de bohmann?

Ze zien er goed uit op de foto's! Ben benieuwd wat de honden hier ervan gaan vinden :D
Aangezien ik ze dus 2x dubbelvouw best lang: een heel weekend, dus 48 uur en dan rechtop zetten, uit laten lekken en dan nog eens een paar uurtjes terug. Ze zijn dan dus super crispy en heel erg lang buiten de koeling houdbaar. Ik droog altijd dingen totdat ze echt kurk en kurk droog zijn.
Door renate1985
#2867348
Dank je wel! Ik denk dat ik stroken knip de eerste keer om te proberen. Ik droog inderdaad ook alles kurkdroog. Dan blijft het lang goed.

Ben benieuwd volgende week :D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door