Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Toran
#284931
Ik heb een vraagje!
Regelmatig lees ik op dit forum en ik zit met de vraag wat een hond nou precies nodig heeft in zijn voeding.
Er wordt vaak gekeken naar wat een wolf eet, en ik heb ook een topic gelezen waar de percentages spier/bot etc van een prooidier als richtlijn voor de voeding van de hond wordt gebruikt.
Maar nu zat ik te denken... een wolf eet toch nooit een hele prooi op? Als bijvoorbeeld 5 wolven een hert oid vangen, dan neemt niet iedere wolf van iets een hapje. Dus ook hun voeding is nooit compleet.
Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#285082
Toran schreef: Ik heb een vraagje!
Regelmatig lees ik op dit forum en ik zit met de vraag wat een hond nou precies nodig heeft in zijn voeding.
Er wordt vaak gekeken naar wat een wolf eet, en ik heb ook een topic gelezen waar de percentages spier/bot etc van een prooidier als richtlijn voor de voeding van de hond wordt gebruikt.
Maar nu zat ik te denken... een wolf eet toch nooit een hele prooi op? Als bijvoorbeeld 5 wolven een hert oid vangen, dan neemt niet iedere wolf van iets een hapje. Dus ook hun voeding is nooit compleet.
Of zie ik dat verkeerd?
Daarom voer je bij zelf samengesteld ook niet alles kompleet in 1 dag maar over een periode van bv 2 of 3 weken
Door Lizzy
#285097
Toran schreef: Ik heb een vraagje!
Regelmatig lees ik op dit forum en ik zit met de vraag wat een hond nou precies nodig heeft in zijn voeding.
Er wordt vaak gekeken naar wat een wolf eet, en ik heb ook een topic gelezen waar de percentages spier/bot etc van een prooidier als richtlijn voor de voeding van de hond wordt gebruikt.
Maar nu zat ik te denken... een wolf eet toch nooit een hele prooi op? Als bijvoorbeeld 5 wolven een hert oid vangen, dan neemt niet iedere wolf van iets een hapje. Dus ook hun voeding is nooit compleet.
Of zie ik dat verkeerd?
Nou, een wolf eet ook wel eens wel compleet. Als ie een konijn of sneeuwhoender vangt. Maar goed, hij eet inderdaad ook zat totaal niet compleet ja. Zeker wanneer ze een prooi delen. Daarom geven we inderdaad niet iedere dag 40% bot, 15% orgaanvlees, etc. Daarom streef ik ook (en volgens mij de meeste barfers) niet naar iedere dag een complete maaltijd. Je verdeelt het over 1 of 2 weken.

Overigens moet ik eerlijk zeggen dat ik niet direct naar het prooidier van de wolf kijk en op deze manier probeer te voeren. Bij mijn honden gaat die vlieger gewoon niet op. Het zijn Dalmaten. En daarnaast geef ik veel meer bot. Een prooidier bestaat voor zo'n 10% uit bot. Ik geef wel 20% a 25% bot. Gewoon, omdat ik denk dat het nodig hebben en omdat ze het heeeeerlijk vinden. Ze vinden eigenlijk niks zo lekker als botjes....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door