Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Envie
#2838868
Weer een vraag voor fokkers die hun pups volgen....

In hoeverre lijken de pups qua karakter op hun ouders? Zien jullie dat t grootste deel van de pups op de ouders lijkt? Of zit er veel meer verschil in. Lijken ze bv meer op grootouders?
In hoeverre kan je erop vertrouwen dat pups hetzelfde karakter zullen krijgen als pa en ma?

Ik ben heeeel benieuwd naar jullie ervaring hiermee :D
Gebruikersavatar
Door choopy
#2839058
Bora heeft van beiden heel veel weg.
Ze heeft de drive van haar moeder, maar de steadyness van haar vader.
Waar Djody kon flippen/ snappen/ hyper werd, kan Bora heel goed haar rust bewaren tijdens het werk, maar toch superactief werken.
Ook in huis merk je dat heel goed aan haar.

Het is dat ik weet uit welke combinatie Darky komt, maar hij heeft echt niks weg van zijn ouders. Misschien het knuffelen van pappa, maar voor de rest echt niks. Ook niet echt van zijn grootouders. Darky is echt liever lui dan moe, terwijl zijn voorouders allemaal redelijk tot veel drive hadden.

Djody is volle zus van Darky, wat Darky mist, heeft zij teveel. Deze superdrive komt bij haar grootvader vandaan, alleen had die meer controle.
Nu Djody herplaatst is en als enige hond alle aandacht krijgt, zit de steadyness er wel in, maar minder als in haar dochter en grootvader.

De pups die ik nog wel eens zie uit het nest van Djody hebben toch wel wat "hyper" gedrag meegekregen van mams, maar het merendeel zie je toch echt wel beide ouderdieren terug in het karakter.

Van Djessy weet ik het nog niet, denk dat zij het meeste weg heeft van haar pappa.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2839167
Ik kan eigenlijk bij niet eentje zeggen...dat is precies die of die. Regelmatig zie je wel trekjes van...ow dat deed pa ook, of ma, of opa enz. Maar ik heb er hier niet eentje die 1 op 1 het karakter van één van de ouders heeft meegekregen. Er zitten wel herkenbare trekjes en streken in, maar op zich hebben ze toch allemaal een eigen karakter ontwikkeld.
Door Envie
#2839195
Leuk om te lezen !! Ik denk ook zelf dat t net zoiets zal zijn als bij mijn eigen (mensen) kinderen.....ze hebben wat van pa en ma, maar ook duidelijke trekjes van opa's en oma's.
Ben benieuwd naar meer ervaringen.

Bedankt alvast choopy en angelique  ;)
Door Alba
#2839311
Het is vooral trekjes inderdaad, maar mijn Alba is wel heel erg hetzelfde als haar moeder (die ken ik van pup af aan, net als haar oma). Uit het eerste nestje is een teefje wat ook precies Alba is, alleen is in haar Alba's koppigheid wat versterkt. In Lotus herken ik dingetjes van Alba's kant, van Ooli's kant maar vooral veel wat gewoon Lotus is.
Ik zie qua uiterlijk vaker dingen terugkeren, ook niet gek aangezien dat veel erfelijker is.

Over het geheel kan ik van het eerste nest zeggen dat ze net wat uitbundiger zijn en iets meer pit hebben dan Alba, dat is echt duidelijk van paps. Dat 'durf' ik ook te zeggen omdat ik dus Alba's lijnen goed ken en de lijnen van de reu redelijk goed.
Ik vind dat je als fokker wel goed moet kijken naar temperament en karakter, ondanks dat de nakomelingen best heel anders kunnen worden.
Door Lizzy
#2839313
Biscuit heeft dit jaar 9 pupjes op de wereld gezet. Ik kan van geen van de pups zeggen "ohhww, je bent precies je moeder/vader". Ze hebben allemaal in meer of mindere mate wel wat trekjes van Biscuit/Jack.
Door Parelridder
#2839319
Ik herken heel duidelijk trekjes van zowel vader als moeder in mijn honden en de zelf gefokte pups. Bij de puppytesten die de rasvereniging af neemt is dit helemaal duidelijk. De rasvereniging brengt aan de hand van deze testen niet alleen de resultaten van die ene combinatie in kaart, maar óók de vererving van de ouderdieren. Zo zijn er eigenschappen die bepaalde honden sterk vererven (hoeven ze zelf helemaal niet te hebben!) en eigenschappen die ze welliswaar zelf hebben, maar bij de nakomelingen bepaald worden door de partner en ze dus zelf niet (overheersend) vererven. Aan de hand van deze resultaten (de resultaten van puppytesten, fokdagtesten en indien deelgenomen ook de retrievertest, bij zowel ouderdieren, hun nestgenoten en eigen nestgenoten) is een behoorlijk goede inschatting te maken van wat er verwacht kan worden uit een bepaalde combinatie ouderdieren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2839375
Nu bedacht ik me naderhand wel dat ik eigenlijk nog nooit met uiteenlopende karakters heb gefokt. Mijn honden hebben een raseigen karakter (op 1tje na, maar daar heb ik dan ook niet mee gefokt) zonder overdrijvingen en de partners waren zo ongeveer uit hetzelfde hout gesneden. Dus dan is het achteraf best logisch dat er ook niet een echte pa of moestempel op de karakters ligt.
Door tessa
#2839902
Ik heb nu drie nesten boxers gefokt.
Het eerste nest was van Tanja en Harvey.
Tanja is een super werkhond, kan eigenlijk alles en is zeer gedreven, lief en vooral gericht op een baas (mij dus)
Harvey is een stabiele hond, hem maak je de pis niet lauw, zeg maar.
De pups hebben toch het meeste het karakter van Harvey gekregen, lief, waakzaam, maar als ze ergens gen zin in hebben, dan doen ze het gewoon niet, alles op zijn tijd.
Er is er maar een die net zo'n werk karakter heeft als Tanja.

Hat tweede nest was met Gerino.
Een stabiele reu met werkdrift.
De pups die hieruit kwamen vind ik niet echt belastbaar, wel erg lief, maar snel onder de indruk van dingen, dit bleek ook uit de gedragtest die we rond de 8 maanden doen. Het gekke was dat ze zo niet waren toen ze nog bij mij waren, het waren echte doerakjes, maar meerdere pups hebben zich z ontwikkeld, dus ik denk dat er toch een bepaalde erfelijke aanleg in deze combinatie heeft gezeten.

Aafke, een pup uit het eerste nest heb ik zelf gehouden.
Zij is heel erg lief, sociaal, slim, maar heeft niet de echte werkdrift die ik graag zie, ik moet haar echt overtuigen van het nut van sommige dingen :biggrin2:

Zij heeft pups gehad met Denzel, een lieve reu, met een werkwillig karakter, alleen iets nerveuzig.
De pups die hieruit zijn gekomen zijn stabiele, makkelijke pups, maar wel met karakter.
Zij zijn nog jong en zullen dit voorjaar hun gedragstest gaan krijgen, dan kan ik beter inschatten hoe ze zich hebben ontwikkeld tot nu toe.

Ik zie dus veel verschillen, ik kan niet echt zeggen, dit is van moeder en dit van vader, behalve misschien bij het eerste nest, die lijken qua karakter op pappa.

Wel zie ik bij het nest van Aafke, dingen van Tanja (oma) terug.

Ik vind dit interessant om te zien en doordat wij bij ieder nest een puppytest doen met 7 weken en met 8 maanden een gedragstest (fokgeschiktheidstest) afnemen (via de Boxer Vrienden Nederland) kan ik het goed volgen en wordt het resultaat  ook opgeslagen in onze databank
Door miik
#2840181
Ik heb nu 3 nestjes border collies gefokt en ik zie juist wel dat de pups heel erg op de ouders lijken !
Ik vind dat mijn border collies (en de reuen die ik heb gebruikt) een heel byzonder karakter hebben, en toch wel "anders" zijn dan de meeste borders die ik tegenkom. Binnen super relaxd, 200% inzet in de sport en verder heel vrij en open....
Dat zit ook in de lijn erachter. De fokker van mijn Joy- zijn honden waren ook stuk voor stuk zo- en daar viel ik voor !

Joy haar eerste nestje heb ik met 1 pup geen contact meer. Van de 5 lijken er 4 sprekend op Joy.... en degene die ik gehouden heb- Abby- dat is net haar vader ! 1 van de teefjes lijkt heel erg op de vader van Joy- dus op haar opa.
Joy haar tweede nestje is meer gemengd, daar zie ik zowel dingen van de vader als de moeder. Hoewel Dee (teefje dat bij wendy zit) echt sprekend haar moeder is...
Abby heeft 1 zoon die heel erg op haar lijkt (Cello). De andere 4 pups vind ik meer op de vader lijken. En bij Venna (teefje) en Keagan (reu) zie ik toch ook wel veel dingen die ik erg op Joy vind lijken.

Wat ook leuk om te zien is is de manier van schapendrijven. Je ziet de pups op een bepaalde manier reageren en dan zie je gelijk... oh dat heeft ze van Abby... of goh... dat is net Joy ...Ik ben er erg blij mee dat ik de meeste pups van heel dichtbij kan volgen !
Laatst gewijzigd door miik op di 31 dec 2013, 03:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door **Jillaroo**
#2840575
Ik heb twee nesten gefokt en van het laatste nest een teef zelf aangehouden maar zie ik een zoon ook nog zeer regelmatig ( 2 x per week) De zoon lijkt sprekend op zijn vader, zelfde looks en karakter en ook de mindere drive van pa lief ( die is van het type 5.5 wordt ook een zesje....) Dochter heeft de looks van haar vader, het stabiele karakter maar de drive van moederlief.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door