Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#283585
Hallo,

Allereerst loop ik alweer tegen 't probleem aan dat ik zo verdraaid weinig kan variëren... we hebben hier een paar Turkse slagers, helaas de keuze is zeer beperkt: lamsribben (zien er prima uit trouwens, mooie verhouding bot/vlees), kippenvleugels en kipfilét, magen, hartjes, levertjes, sardines etc. maar meer ook niet. Tik regelmatig mooie runderriblappen voor billijke prijs op de kop, ook kipgehakt en rundergehakt maar dan nu het volgende....
Ik was zo'n twee weken bezig vlgs. m'n lijstje, schrik ik me helemaal naar, Chase haar buik helemaal knalrood, soort (vochtige) allergie, eilandjes. Ze kan er ook maar met moeite afblijven, likken, bijten dus flink veel jeuk. Ik heb dit eigenlijk al jaren niet meer met haar gehad. Ong. 6 jaar geleden toen ik van alléén brok naar gedeeltelijk brok/vers (kvv) overging speelde dit ook. Ik gaf haar toen overwegend rood vlees, voornamelijk rund en zowel vers als kvv-aanvullend van bijv. Rodi. Een voedingsdeskundige (voor mensen dat wel) opperde destijds dat al dat rode vlees wel eens teveel van het goede kon zijn, gezien ook het hypergedrag wat tegelijkertijd optrad, dus ben ik toen ook andere kvv gaan voeren, minder rund, meer kip. Gekke is dat ze hart, zowel lams- als rund altijd goed is blijven verdragen. Enfin, al die jaren dus een mooi roze buikje en witte vacht totdat ik een paar weken geleden volledig op zelf samenstellen ben overgegaan.
Ik ben geen held in die dingen en ben onmiddellijk weer meer kvv-dagen in gaan lassen, dingen waarop ze 't dus al jaren goed heeft gedaan. Zo langzamerhand begint dat buikje bij te komen. Maak de huid nu 1 x p.d. schoon met teatree-oplossing en na aan de lucht drogen ismeren met Cardiflor en de huid herstelt zich langzaam maar is godzijdank droog, alleen de vacht ziet er verschrikkellijk uit. Ze krijgt nog wel lam (sribben) en rund maar vele malen minder en nu weet ik het dus gewoon niet meer. Vind het zo jammer, Kaiya heeft overigens nergens last van, eet met volle overgave wat ik haar voorschotel zonder problemen.
Mijn dilemma is kan ik het menu zodanig aanpassen dat er zowel kvv als zelf samengesteld gegeven kan worden? Vervolgens weet ik dan niet hoe de verhoudingen moeten liggen, dan heb ik het niet over hoeveelheden maar over percentages voedingsstoffen e.d., ik wil wat dat betreft gewoon geen tekorten laten ontstaan. Heeft iemand raad? Ik hoor (lees ;)) 't graag..
groet
Anne Marie
#283618
Hoi Anne Marie, wat vervelend joh. Dit is niet fijn die allergie. Wat je zou kunnen proberen is, naast de Kvv die je nu geeft, telkens een van de soorten vlees en vis geven om te kijken waar het aan ligt. Als het goed gaat kun je telkens iets toevoegen. Misschien dat je dan kunt achterhalen waar de allergie vandaan komt.
Als je compleet vers vlees geeft, hoef je niet zo op de barfpercentages te letten hoor. Een tekort is dan niet zo gauw mogelijk.
Groetjes Truus.
#283653
Anne_Marie schreef: Hallo,

Allereerst loop ik alweer tegen 't probleem aan dat ik zo verdraaid weinig kan variëren... we hebben hier een paar Turkse slagers, helaas de keuze is zeer beperkt: lamsribben (zien er prima uit trouwens, mooie verhouding bot/vlees), kippenvleugels en kipfilét, magen, hartjes, levertjes, sardines etc. maar meer ook niet. Tik regelmatig mooie runderriblappen voor billijke prijs op de kop, ook kipgehakt en rundergehakt maar dan nu het volgende...

Ik was zo'n twee weken bezig vlgs. m'n lijstje, schrik ik me helemaal naar, Chase haar buik helemaal knalrood, soort (vochtige) allergie, eilandjes. Ze kan er ook maar met moeite afblijven, likken, bijten dus flink veel jeuk. Ik heb dit eigenlijk al jaren niet meer met haar gehad. Ong. 6 jaar geleden toen ik van alléén brok naar gedeeltelijk brok/vers (kvv) overging speelde dit ook. Ik gaf haar toen overwegend rood vlees, voornamelijk rund en zowel vers als kvv-aanvullend van bijv. Rodi. Een voedingsdeskundige (voor mensen dat wel) opperde destijds dat al dat rode vlees wel eens teveel van het goede kon zijn, gezien ook het hypergedrag wat tegelijkertijd optrad, dus ben ik toen ook andere kvv gaan voeren, minder rund, meer kip. Gekke is dat ze hart, zowel lams- als rund altijd goed is blijven verdragen. Enfin, al die jaren dus een mooi roze buikje en witte vacht totdat ik een paar weken geleden volledig op zelf samenstellen ben overgegaan.
Ik ben geen held in die dingen en ben onmiddellijk weer meer kvv-dagen in gaan lassen, dingen waarop ze 't dus al jaren goed heeft gedaan. Zo langzamerhand begint dat buikje bij te komen. Maak de huid nu 1 x p.d. schoon met teatree-oplossing en na aan de lucht drogen ismeren met Cardiflor en de huid herstelt zich langzaam maar is godzijdank droog, alleen de vacht ziet er verschrikkellijk uit. Ze krijgt nog wel lam (sribben) en rund maar vele malen minder en nu weet ik het dus gewoon niet meer. Vind het zo jammer, Kaiya heeft overigens nergens last van, eet met volle overgave wat ik haar voorschotel zonder problemen.
Mijn dilemma is kan ik het menu zodanig aanpassen dat er zowel kvv als zelf samengesteld gegeven kan worden?
Vervelend joh! Ja, het kan een overgevoeligheid zijn voor rund... Geef je ook runderpens? Sommige honden hebben moeite met pens.

Tuurlijk kun je beide geven! Je zou een paar dagen per week kvv en een paar dagen zelf samengesteld kunnen geven. Je neemt dan gewoon de percentages die je normaal ook zou nemen, alleen zou ik zelf wat minder orgaanvlees geven (minder als 15%) omdat versvlees vrij veel orgaanvlees bevat. Tenminste, de meeste merken. Ik zou lekker groentemix geven (geef je dat al? Ik zou geen groentes uit de nachtschade familie geven trouwens! Die roepen nog wel eens allergische reacties op!) met zuivel, rauwe eitjes, kip, lam enzo.
Vervolgens weet ik dan niet hoe de verhoudingen moeten liggen, dan heb ik het niet over hoeveelheden maar over percentages voedingsstoffen e.d., ik wil wat dat betreft gewoon geen tekorten laten ontstaan. Heeft iemand raad? Ik hoor (lees ;)) 't graag..
groet
Anne Marie
Zoals boven dus. Gewoon dezelfde percentages aanhouden die je altijd aan hield. Ik denk dat je helemaal niet bang hoeft te zijn voor tekorten hoor. Die treden niet zo gauw op. Wat voor versvlees geef je? En hoeveel dagen zou je zelf samen willen stellen? Wil je dan een kvv, zelfsamenstellen, kvv, zelfsamenstellen of wil je 's morgens kvv en 's avonds zelf samenstellen (of andersom) of wil je een paar dagen kvv en een paar dagen zelf samenstellen? Kan allemaal, in mijn ogen!
#283657
Truus schreef: Hoi Anne Marie, wat vervelend joh. Dit is niet fijn die allergie. Wat je zou kunnen proberen is, naast de Kvv die je nu geeft, telkens een van de soorten vlees en vis geven om te kijken waar het aan ligt. Als het goed gaat kun je telkens iets toevoegen. Misschien dat je dan kunt achterhalen waar de allergie vandaan komt.
Als je compleet vers vlees geeft, hoef je niet zo op de barfpercentages te letten hoor. Een tekort is dan niet zo gauw mogelijk.
Groetjes Truus.
Dank Truus,
De kvv waarop Chase grotendeels stond is behoorlijk geminimaliseerd, ook nu probeer ik nog zoveel mogelijk zelf samen te stellen maar wat als, wat ik denk, het aan het rund- en lamsvlees ligt? Dan valt er nog maar weinig te improviseren, er rest dan kip en vis, die zijn nl. nooit een probleem geweest. Wat denk je, weer helemaal terug naar het kvv in combi met dingen zoals voorheen en zoals jij al oppert stukje bij beetje weer af en toe een lamsribje en even afwachten.... stukje rundvlees... hetzelfde..? Ik denk dan aan om en om, dus ene dag kvv, andere dag zelf samenstellen. Hahaha, krijg dan wel een probleem..... m'n andere hond Kaiya Barft perfect maar o.k., een Barfhond en een gedeeltelijk Barfhond is natuurlijk ook heel goed te doen. Zijn er Barfers hier die het op deze manier combineren?
#283679
Lizzy schreef: Vervelend joh! Ja, het kan een overgevoeligheid zijn voor rund... Geef je ook runderpens? Sommige honden hebben moeite met pens.

Tuurlijk kun je beide geven! Je zou een paar dagen per week kvv en een paar dagen zelf samengesteld kunnen geven. Je neemt dan gewoon de percentages die je normaal ook zou nemen, alleen zou ik zelf wat minder orgaanvlees geven (minder als 15%) omdat versvlees vrij veel orgaanvlees bevat. Tenminste, de meeste merken. Ik zou lekker groentemix geven (geef je dat al? Ik zou geen groentes uit de nachtschade familie geven trouwens! Die roepen nog wel eens allergische reacties op!) met zuivel, rauwe eitjes, kip, lam enzo.Zoals boven dus. Gewoon dezelfde percentages aanhouden die je altijd aan hield. Ik denk dat je helemaal niet bang hoeft te zijn voor tekorten hoor. Die treden niet zo gauw op. Wat voor versvlees geef je? En hoeveel dagen zou je zelf samen willen stellen? Wil je dan een kvv, zelfsamenstellen, kvv, zelfsamenstellen of wil je 's morgens kvv en 's avonds zelf samenstellen (of andersom) of wil je een paar dagen kvv en een paar dagen zelf samenstellen? Kan allemaal, in mijn ogen!
Dank Lizzy,
Runderpens geef ik niet veel, kan er eigenlijk ook niet (vers) aankomen. Ze krijgen 't soms, bakje a 400 gram uit de diepvries verdeeld tussen de twee eenmaal per week. Dit kregen ze al jaren zonder probleem.
Wanneer we 't over magen, hart en lever hebben, na lezen hier flink geminimaliseerd. Groenten en fruitmixen krijgen ze vaak, zo'n 150 gram per dag, ook al jaren zonder probleem. Nachtschade, dan hebben we het over tomaat, paprika? Tomaat ben ik spaarzaam mee maar in een groentenmix van pakweg anderhalve kilo, tja daar doe ik toch wel 1 of anderhalve paprika doorheen en ja, zuivel eten ze ook graag, heb ik weliswaar flink geminimaliseerd maar toch wel 2 x per week + rauw ei ook 2 x per week.
Als kvv varieer ik, Rodi, Duck. AHV , wanneer ik tijd heb even omrijden voor Bibi en Smuldier ;), de laatste maak ik wel wat moois van ;). Ik denk in elk geval wat Chase betreft 3 x per week zelf samenstellen en dan zoveel mogelijk het rode vlees (rund/lams) als minimum gebruiken, de overige 4 dagen het kvv en natuurlijk de sardines. O ja, beide honden om de dag een flinke teen knoflook en visoliecapsule. We zien dan wel waar we uitkomen. Kan ik dit ongestraft doen denk je?
Voor de andere hond Kaiya ben ik vooralsnog niet van plan het programma te veranderen, ze doet 't super zo.
Laatst gewijzigd door Anne_Marie op do 17 mar 2005, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#284067
Anne_Marie schreef: Dank Lizzy,
Runderpens geef ik niet veel, kan er eigenlijk ook niet (vers) aankomen. Ze krijgen 't soms, bakje a 400 gram uit de diepvries verdeeld tussen de twee eenmaal per week. Dit kregen ze al jaren zonder probleem.
Wanneer we 't over magen, hart en lever hebben, na lezen hier flink geminimaliseerd. Groenten en fruitmixen krijgen ze vaak, zo'n 150 gram per dag, ook al jaren zonder probleem. Nachtschade, dan hebben we het over tomaat, paprika? Tomaat ben ik spaarzaam mee maar in een groentenmix van pakweg anderhalve kilo, tja daar doe ik toch wel 1 of anderhalve paprika doorheen en ja, zuivel eten ze ook graag, heb ik weliswaar flink geminimaliseerd maar toch wel 2 x per week + rauw ei ook 2 x per week.
Als kvv varieer ik, Rodi, Duck. AHV , wanneer ik tijd heb even omrijden voor Bibi en Smuldier ;), de laatste maak ik wel wat moois van ;). Ik denk in elk geval wat Chase betreft 3 x per week zelf samenstellen en dan zoveel mogelijk het rode vlees (rund/lams) als minimum gebruiken, de overige 4 dagen het kvv en natuurlijk de sardines. O ja, beide honden om de dag een flinke teen knoflook en visoliecapsule. We zien dan wel waar we uitkomen. Kan ik dit ongestraft doen denk je?
Voor de andere hond Kaiya ben ik vooralsnog niet van plan het programma te veranderen, ze doet 't super zo.
Zekerheidshalve zou ik zelf een tijdje geen tomaat en paprika meer geven (ja, die zijn inderdaad uit de nachtschade familie).

Ik denk dat je best 3 dagen kunt samenstellen met bijv. kip, vis en bijv. kalkoen (kun je daar aan komen?). Heb je een goede poelier in de buurt zitten? Die kan misschien ook wel aan eend komen!

Ik zou zelf 1 teen knoflook over 2 honden verdelen en dat maximaal een keer of vier per week geven. Knoflook kan (als je het teveel geeft) bloedarmoede veroorzaken. Visolie is prima. Dat mag je zelfs iedere dag geven. Is goed voor de huid ook!

Ik hoop dat het snel helemaal beter gaat en dat je erachter komt waar het precies van is. Dat zou je leven een stuk eenvoudiger maken!
#284105
Beste Lizzy,

Geen poelier (meer) in de buurt helaas maar kan iig kalkoen en misschien ook wel eend bij de Ven en dacht ook Liddl of Aldi uit de diepvries kopen, lijkt me geen probleem, kan ik in elk geval nog een beetje variëren ;).
Zal de tomaat en paprika uit de groetenmix laten voorlopig en minder knoflook geven, tjee zeg, dat ze daar bloedarmoede van kunnen krijgen. Ben er verder wel content mee trouwens, al een paar jaar geen vlo of worm gezien.
Nou, ik hoop ook zeker dat ze snel opknapt, moet wel zeggen dat haar buik er erger uitziet dan het nu is. De huid trekt mooi bij en is niet langer vochtig, de vacht is enorm verkleurd door het gelik en het bijten, tja, en dat bij een witte hond hé ::).
Bedankt, we gaan 't zo proberen en zal hier later nog wel een berichtje schrijven hoe 't allemaal gegaan is.
groet
Anne Marie
#284109
Anne_Marie schreef: Beste Lizzy,

Geen poelier (meer) in de buurt helaas maar kan iig kalkoen en misschien ook wel eend bij de Ven en dacht ook Liddl of Aldi uit de diepvries kopen, lijkt me geen probleem, kan ik in elk geval nog een beetje variëren ;).
Bij de VEN weet ik zeker dat ze en eend en parelhoen verkopen. Die zijn wel 'heel' en dus ook niet echt goedkoop... Ik geloof dat ik voor parelhoen iets van 4 euro de kilo betaal.
Zal de tomaat en paprika uit de groetenmix laten voorlopig en minder knoflook geven, tjee zeg, dat ze daar bloedarmoede van kunnen krijgen. Ben er verder wel content mee trouwens, al een paar jaar geen vlo of worm gezien.
Je moet ze wel veel knoflook geven hoor, voordat ze bloedarmoede kunnen krijgen. Maar ja, beter geen risico nemen.... Hoewel jij het niet elke dag gaf he?
Nou, ik hoop ook zeker dat ze snel opknapt, moet wel zeggen dat haar buik er erger uitziet dan het nu is. De huid trekt mooi bij en is niet langer vochtig, de vacht is enorm verkleurd door het gelik en het bijten, tja, en dat bij een witte hond hé ::).
Bedankt, we gaan 't zo proberen en zal hier later nog wel een berichtje schrijven hoe 't allemaal gegaan is.
groet
Anne Marie
Ik weet er alles van, van witte honden (twee Dalmaten). Bij ieder klein wisje-wasje zie je dat gelijk op witte honden!
Groetjes, Lizzy
#284232
Ben ik toch nog even Lizzy, lees over pro-biotics, zou dat ook mee kunnen helpen. Misschien niet voor nu maar voor 't geval dat ik opnieuw tegen zo'n reactie aanloop? En wat is dan beter, kan van die kuipjes kopen bij Aldi bijv. maar las ook over capsules?
Knoflook krijgen ze idd om de andere dag maar lijkt me wel een halve teen ipv een hele om de dag te kunnen nietwaar?
Nou, die parelhoen van plm. € 4 de kg. mag best hoor, betaal voor de lamsribben € 5,50 de kg., krijg ik nog 50 cent korting per kg ook 8)....
Daarentegen is de kip spotgoedkoop, kijk maar C1000 kuikenbouten momenteel en vorige week AH hele kip 1200 gr. geloof 3 en een halve euro, dus over een week genomen valt 't allemaal best mee. Ben denk ik nog altijd hetzelfde kwijt als de brok die ik destijds voerde... en natuurlijk is dit veel leuker om te doen. 't Wordt momenteel een èchte sport, hahahaha, je had ze vorige week moeten zien lopen met die halve kip ;D, duurde even voordat die op was, vooral Chase had vlgs. mij kramp in der kaken, de bout die overbleef heb ik tenslotte maar even met hamer bewerkt, toen gleed ie zó naar binnen...
groet
Anne Marie
#284270
Anne_Marie schreef: Ben ik toch nog even Lizzy, lees over pro-biotics, zou dat ook mee kunnen helpen. Misschien niet voor nu maar voor 't geval dat ik opnieuw tegen zo'n reactie aanloop? En wat is dan beter, kan van die kuipjes kopen bij Aldi bijv. maar las ook over capsules?
Knoflook krijgen ze idd om de andere dag maar lijkt me wel een halve teen ipv een hele om de dag te kunnen nietwaar?
Nou, die parelhoen van plm. € 4 de kg. mag best hoor, betaal voor de lamsribben € 5,50 de kg., krijg ik nog 50 cent korting per kg ook 8)....
Daarentegen is de kip spotgoedkoop, kijk maar C1000 kuikenbouten momenteel en vorige week AH hele kip 1200 gr. geloof 3 en een halve euro, dus over een week genomen valt 't allemaal best mee. Ben denk ik nog altijd hetzelfde kwijt als de brok die ik destijds voerde... en natuurlijk is dit veel leuker om te doen. 't Wordt momenteel een èchte sport, hahahaha, je had ze vorige week moeten zien lopen met die halve kip ;D, duurde even voordat die op was, vooral Chase had vlgs. mij kramp in der kaken, de bout die overbleef heb ik tenslotte maar even met hamer bewerkt, toen gleed ie zó naar binnen...
groet
Anne Marie
Als de prijs van 4 euro acceptabel is, dan raad ik je zeker aan om naar de VEN te gaan! Duifjes, eend, parelhoen, kalkoen, allemaal rond die prijs! Misschien kun je dan toch wel geheel zelf samenstellen en toch genoeg afwisselen! (vis, lam, kip, duif, eend, parelhoen, kalkoen: perfecte afwissling, toch!). Ik weet niet precies waar je woont trouwens? Want lamsribben: dat moet goedkoper kunnen!

Probiotica is prima spul en echt geweldig bij allerlei soorten darmproblemen. Maar ik denk zelf dat het niet zal helpen bij huid problemen. Je kunt het sowieso wel af en toe geven hoor, dat doe ik ook, maar voor de huidproblemen zou ik eerder denken dat borage-olie en visolie goed zou zijn!

Mocht je probiotica willen gebruiken (echt super bij diarree!) dan kun je het beste capsules kopen. Bij bijv. de reformwinkel. Of drogisten als "De Tuinen". Of bestellen bij de dierenarts. Of via internet, kan ook (bij bijv. http://www.puurnatuur.nl, van de Groene Os). De capsules probiotica worden overigens ook vaak Lactobacillus of Acidophilus genoemd.

Qua knoflook: ik denk dat een keer of vier per week een half teentje mooi is.

Enne: Jaaaa, zo voeren is zeker onwijs leuk om te doen!
#284292
Lizzy schreef: Als de prijs van 4 euro acceptabel is, dan raad ik je zeker aan om naar de VEN te gaan! Duifjes, eend, parelhoen, kalkoen, allemaal rond die prijs! Misschien kun je dan toch wel geheel zelf samenstellen en toch genoeg afwisselen! (vis, lam, kip, duif, eend, parelhoen, kalkoen: perfecte afwissling, toch!). Ik weet niet precies waar je woont trouwens? Want lamsribben: dat moet goedkoper kunnen!


Probiotica is prima spul en echt geweldig bij allerlei soorten darmproblemen. Maar ik denk zelf dat het niet zal helpen bij huid problemen. Je kunt het sowieso wel af en toe geven hoor, dat doe ik ook, maar voor de huidproblemen zou ik eerder denken dat borage-olie en visolie goed zou zijn!

Mocht je probiotica willen gebruiken (echt super bij diarree!) dan kun je het beste capsules kopen. Bij bijv. de reformwinkel. Of drogisten als "De Tuinen". Of bestellen bij de dierenarts. Of via internet, kan ook (bij bijv. http://www.puurnatuur.nl, van de Groene Os). De capsules probiotica worden overigens ook vaak Lactobacillus of Acidophilus genoemd.

Qua knoflook: ik denk dat een keer of vier per week een half teentje mooi is.

Enne: Jaaaa, zo voeren is zeker onwijs leuk om te doen!
Klinkt goed allemaal. Ik ga morgen shoppen, eerst nog even vriendlief overhalen ook langs de Ven te gaan, heb ook nog andere spullen nodig dus dat gaat wel lukken ;).
Hé..... krijg er weer helemaal zin in.
Ik zal morgen nog even laten weten met wat voor moois we thuisgekomen zijn.We wonen in Den Haag trouwens..............

groet
Anne Marie
#284678
Nou, helemaal niets bij de Ven, alles weg.... doorgereden naar Sligro en daar wel van alles maar niet wat ik zoek. Ik kwam er wel parelhoen tegen maar dat was maar een zielig beestje van krap 750 gram, vond € 6,95 wat veel :o.
Niet gelukt dus vandaag, jammer hoor.
#284684
Anne_Marie schreef: Nou, helemaal niets bij de Ven, alles weg.... doorgereden naar Sligro en daar wel van alles maar niet wat ik zoek. Ik kwam er wel parelhoen tegen maar dat was maar een zielig beestje van krap 750 gram, vond € 6,95 wat veel :o.
Niet gelukt dus vandaag, jammer hoor.
Grrrr, wat een rot-zaak is het soms toch ook he... >:(. Ik heb ook al een keer overal naast gegrepen bij de VEN >:(. Misschien kun je beter een keer op een doordeweekse dag gaan. Volgens mij is woensdag/donderdag een goede dag (kan er nog steeds niet helemaal hoogte van krijgen, van de VEN).
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 19 mar 2005, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#284703
Lizzy, ik denk dat ik maandag maar even bel wanneer ze weer binnen krijgen, dan rij ( nou ja, laat ik me rijden ;)) ik met een rot gang die kant op.
Heb wel een mooie lamsschouder kunnen scoren trouwens, dat maakte 't weer een beetje goed ;).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door