Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door yava
#261179
Mijn vriendin heeft een kat die nierproblemen heeft.
Is pas vastgesteld
Verder is bij het dier net een kwaardaardig tumor weggehaald.

Nu krijgt ze van de dierenarts vlees in blik speciaal voer.


Ze wil eigenlijk liever vers geven.
Ze vroeg of ze kipfillet mocht geven en toe zei de arts,maar een heel klein beetje.
In het blikvoer wat ze heeft gekregen van de dierenarts zit ook vlees in. Dus wat is het verschil?

Ik raadde haar aan om carnibest of bibi te geven.
Want mijn vermoedde is dat dit dier teveel plantaardig eiwit heeft gekregen door de brokjes die ze heeft gekregen in de loop de jaren. In granen zitten glutten (glutten zijn eiwiten) Niet echt gezond voor een kat dus

Hoe reageren dierlijke eiwitten op de nieren van een kat met nierproblemen?

Weet iemand dat.

Ik bedoel ze kan die kat toch helemaal geen eiwitten meer geven.
Eiwitten heeft een kat nodig.



En wat zou ze moeten doen,het advies van haar dierenarts volgen of zelf gaan proberen en kijken wat goed voor haar kat is.
Door Borke
#261195
Ik weet niet hoe ernstig de nierproblemen zijn.
Zelf heb ik een bijna 11-jarige Maine Coon poes (Franny zie foto in mijn onderschrift) die wat hogere nierwaardes heeft. Zij krijgt hiervoor Fortekor van de dierenarts en ik voer haar Carnibest lam en ze doet het er geweldig op.

Haar nierwaardes zijn echter zeer licht verhoogd en ik weet niet hoe dat bij de kat waar je over spreekt is.

Mogelijk kan het etiket van de blikvoeding meer informatie geven over wat er zo speciaal aan de samenstelling is. Je zou Carnibest kunnen mailen en informatie vragen met de etiket info erbij. Ik vond Corinne van CB erg behulpzaam bij de vragen over mijn kat (die ook nog eens een voedselintolerantie heeft).

Mijn ervaring is dat dierenartsen vaak naar speciale voeding grijpen die zij zelf ook verkopen. Die voeding hoeft niet slecht te zijn, maar is niet altijd de enige oplossing.

Als je vriendin de info van de nierwaardes n.a.v. bloedonderzoek heeft en info van CB heeft en het aandurft. Waarom dan niet over een maand nog eens de nierwaardes laten checken voor de zekerheid? Of vraag of ze ook Fortekor kan krijgen.

Pas wel op met je adviezen, want nierproblemen kunnen zeer ernstig zijn bij katten en je merkt er vaak pas wat van als het al (bijna) te laat is.
Op de site van de Rasclub Maine Coon staat een goed artikel over Fortekor. Die site is helaas uit de lucht deze week. Link naar die site vind je op onze website (Maine Coon katten sectie).

Grtoetjes,
Door Grace
#282723
Kip is ongelooflijk slecht bij slechte nieren. Als ik het goed heb doordat er onwijs veel eiwitten in zitten.
Als ze vers gaat geven moet ze heel erg goed opletten wat ze precies gaat geven hoor, want anders leeft het dier niet lang. Ik geef mijn dieren ook vers, maar als mijn kat het aan haar nieren heeft dan geeft ik wel nierdieet. Ik weet uit ervaring dat ze dan nog jaren kunnen leven en anders zijn ze binnen een paar maanden dood.
Van fortokor komen ze nou ineens terug. Er zijn dierenartsen die hebben gemerkt dat je dat niet zomaar kan geven. ALs ze een te hoge bloeddruk hebben kunnen ze er in de kortste keren aan dood gaan. Helaas kan niet elke DA de bloeddruk meten. Daar hebben ze niet altijd het apperatuur voor.
Dit middel is ook pas sinds hele korte tijd voor de poes zijn nieren ondekt. Ongeveer 2 jaar geleden was het alleen nog maar een harttablet voor honden. Per toeval was het ondekt goed te zijn voor katten met slechte nieren. En nu komen ze er dus langzaam op terug dat ik niet zomaar gegeven mag worden.
Door Rosita
#282972
Grace schreef: Kip is ongelooflijk slecht bij slechte nieren. Als ik het goed heb doordat er onwijs veel eiwitten in zitten.
Als ze vers gaat geven moet ze heel erg goed opletten wat ze precies gaat geven hoor, want anders leeft het dier niet lang. Ik geef mijn dieren ook vers, maar als mijn kat het aan haar nieren heeft dan geeft ik wel nierdieet. Ik weet uit ervaring dat ze dan nog jaren kunnen leven en anders zijn ze binnen een paar maanden dood.
Van fortokor komen ze nou ineens terug. Er zijn dierenartsen die hebben gemerkt dat je dat niet zomaar kan geven. ALs ze een te hoge bloeddruk hebben kunnen ze er in de kortste keren aan dood gaan. Helaas kan niet elke DA de bloeddruk meten. Daar hebben ze niet altijd het apperatuur voor.
Dit middel is ook pas sinds hele korte tijd voor de poes zijn nieren ondekt. Ongeveer 2 jaar geleden was het alleen nog maar een harttablet voor honden. Per toeval was het ondekt goed te zijn voor katten met slechte nieren. En nu komen ze er dus langzaam op terug dat ik niet zomaar gegeven mag worden.
Pff, het gaat dus niet om de hoeveelheid eiwitten, maar om de kwaliteit. Hoe beter de kwaliteit -> hoe beter het wordt verteerd -> des te minder afvalstoffen. De kwaliteit van kipeiwit is juist ontzettend goed. Daarnaast is het eiwit van vers vlees rauw en zo voorkom je ook nog eens een kwaliteitsvermindering (verhit eiwit is tot wel 30% minder goed verteerbaar en levert dus meer afvalstoffen dan rauw eiwit). Een ' nierdieet' bevat verhit eiwit en als je de 'brok' uitvoering geeft ook hooguit 10% vocht. Voor het verschil in vocht tussen vers vlees en brok wordt niet goed genoeg gecompenseerd. Katten die brokken eten drinken in verhouding (met de hoeveelheid droge stof) dus niet meer dan katten die vers vlees eten, dat terwijl vocht juist essentieel is voor een nierpatiënt. Ik zelf heb dus een nierpatiënt die alweer 2 jaar uitsluitend vers vlees eet. Sinds 1 jaar krijgt hij ook Fortekor. Zijn bloedwaardes waren een paar weken geleden allen nog goed behalve dus zijn Creatinine. T.o.v vorig jaar was dit overigens (door de Fortekor) gedaald. Fortekor is een ACE remmer. Deze middelen verlagen naast de bloeddruk ook de druk in de filter-eenheden van de nier. Hierdoor neemt de eiwituitscheiding in de urine af. ACE-remmers beschermen dus de nieren. Ook bij mensen worden deze remmers veelvuldig gebruikt (nierpatiënten, hartpatiënten, diabetici). Op het ogenblik wordt er veel onderzoek gedaan naar de werking van ACE remmers, tot nu toe alleen maar positief. Aanvankelijk dachten sommige medici inderdaad dat het ook een negatief effect kon hebben op de nieren, maar dat is dus allang achterhaald.

Groetjes Rosita
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door