Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door nova
#2828791
Ik kom er niet zo uit,  vanwege mijn blinde vlek voor Engels.

Een populaire dekreu binnen ons ras werd eerst wereldkampioen , en vervolgens heeft hij meer dan 50 nesten verwekt .
Maar nu, tig jaar later, wordt beweerd dat deze zelfde  reu, de vreselijke MH  binnen het ras gebracht heeft  :-\
(MH is een erfelijke vorm van kanker, en maakt veel  slachtoffers onder berners die  tussen 4 en 8 jaar oud zijn)
Nog maar niet te spreken over de inteelt faktor die het met zich mee brengt om een  reu  zo vaak in te zetten.

De Duitse rasver.  De SSV , staat een reu tot 8 jaar maar een beperkt aantal nesten  toe om geven, daarna gaat de rem eraf en mag  de reu onbeperkt dekken.
Hiermee filter je  de reuen eruit die al op jonge leeftijd een  natuurlijke dood sterven a.g.v. een ziekte  , en drukt het op die manier minder de stempel op t ras.
Er is echt wel wat te zeggen voor zo een maatregel.
Laatst gewijzigd door nova op zo 05 jan 2014, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2828980
nova schreef: Ik kom er niet zo uit, vanwege mijn blinde vlek voor Engels.

Een populaire dekreu binnen ons ras werd eerst wereldkampioen , en vervolgens heeft hij meer dan 50 nesten verwekt .
Maar nu, tig jaar later, wordt beweerd dat deze zelfde reu, de vreselijke MH binnen het ras gebracht heeft :-\
(MH is een erfelijke vorm van kanker, en maakt veel slachtoffers onder berners die tussen 4 en 8 jaar oud zijn)
Nog maar niet te spreken over de inteelt faktor die het met zich mee brengt om een reu zo vaak in te zetten.

De duitse rasver. de SSV , staat een reu tot 8 jaar maar een beperkt aantal nesten geven, daarna gaat de rem eraf en mag het de reu onbeperkt dekken.
Hiermee ffilter je de reuen eruit die al op jonge leeftijd een j natuurlijke dood sterven , en drukt het op die manier minder de staempel op t ras.
Er is echt wel wat te zeggen voor zo een maatregel.
Nee hoor niet die reu, maar het fokbeleid. Op een gegeven moment ontkom je niet meer aan de lijnteelt op deze hond en net zoals ieder levend wezen draagt hij ook naast goede genen slechte genen, maar doordat je ze dubbelt (waarmee je dus ook erfelijke variatie weggooit) heb je meer kans tot het uiting komen van gebreken.

Moet het stukje nog lezen, heb het even snel gescanned, ook leuke illustraties, maar komt er wel op neer wat nu het probleem is ook bij de newf. Populaire dekreu, ook de nakomelingen populair en ook die nakomelingen weer, dus je kunt er haast niet om heen, iedere lijn raakt "besmet".
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2829010
Zo ff gelezen
Lizzy schreef: Ik denk dat er nog steeds fokkers zijn die dit niet geloven....
Zou je denken?
Maar eigenlijk he hoef je niet eens al te veel van genetica te snappen om met je gezond verstand ook te beredeneren dat het niet goed kan zijn?
Mensen mogen niet voor niets niet met hun eigen familie kindertjes voortbrengen, waarom was dat ook alweer ? :g:
Zelfde geldt ook voor honden, maar als je het dus helemaal loslaat zul je sterke variaties in uiterlijk (maar ook innerlijk) in een ras krijgen, en dat willen we dus ook niet he, ze moeten nl best wel veel op elkaar lijken.
Door Lizzy
#2829021
Kaio schreef: Zo ff gelezenZou je denken?
Maar eigenlijk he hoef je niet eens al te veel van genetica te snappen om met je gezond verstand ook te beredeneren dat het niet goed kan zijn?
Mensen mogen niet voor niets niet met hun eigen familie kindertjes voortbrengen, waarom was dat ook alweer ? :g:
Zelfde geldt ook voor honden, maar als je het dus helemaal loslaat zul je sterke variaties in uiterlijk (maar ook innerlijk) in een ras krijgen, en dat willen we dus ook niet he, ze moeten nl best wel veel op elkaar lijken.
Je hoeft mij niet te overtuigen :biggrin2:
Maar ja nee, serieus, ik ken nog steeds fokkers die het probleem niet zien en voorstander zijn van matador breeding. Trouwens, laten we wel wezen, je ziet het toch nog steeds gebeuren dat mensen allemaal naar de zelfde kampioens dekreuen rennen? Waarom zouden ze dat doen, als ze heel goed begrijpen dat het fout is wat ze doen? Waarom doen fokkers nog steeds zat krappe lijnteelt?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2829110
:biggrin2:

Euh, ja dat zie ik gebeuren, heel heel erg veel zelfs, alleen reuen met hoge U's komen in aanmerking. Overigens is het fokbeleid er ook naar een reu moet persee u halen een teef maar zg. Want de reu moet zogezegd verbeteren.
Nou kijkt niemand om naar een reu die maar een u-tje heeft gehaald.
Lijnteelt wordt gedaan 'om het type te behouden en je weet dan wat je hebt'. Blijkbaar is men blind voor de gevaren.
Laat ik het zo zeggen als bij de newf avk3 ( duitstalige database stamboomverliescoefficient zoiets) 100% is kun je al blij zijn, soms zie je avk4 nog 100%, maar meer heb ik nog nooit gezien. En heb net nog gekeken, gewoon willekeurige namen, willekeurige lijnen, uit verschillende continenten, totaal andere honden als hier, weer kom ik al tegen die in 3e generatie al niet meer 100% verschillende honden hebben. Alle 3 mijn honden hebben avk3 nog 100% maar 4e generatie niet meer.
Op het moment volgens mij niet eens anders mogelijk bijna. Duiken ook steeds meer en meer problemen op.....
Ik begreep dat jullie bij dalmaten graag tot 10e generatie vrij zien?

Als ik bij de rasvereniging kijk , staan er 12 reuen op de deklijst, waarvan vlgs mij 8 kleinkind of achterkleinkind zijn van reu x. Sommige hebben zelfs dezelfde vader. En de andere zijn weer anders vewand met elkaar. Nou keuze volop. Nou hoef je niet in nl te blijven maar het stopt niet bij de grens. En daarnaast heb je in sommige landen een iets ander type newf ( noem het ff de mastino newf voor het beeld)
Door Lizzy
#2829150
Kaio schreef: :biggrin2:

Euh, ja dat zie ik gebeuren, heel heel erg veel zelfs, alleen reuen met hoge U's komen in aanmerking. Overigens is het fokbeleid er ook naar een reu moet persee u halen een teef maar zg. Want de reu moet zogezegd verbeteren.
Nou kijkt niemand om naar een reu die maar een u-tje heeft gehaald.
Lijnteelt wordt gedaan 'om het type te behouden en je weet dan wat je hebt'. Blijkbaar is men blind voor de gevaren.
Laat ik het zo zeggen als bij de newf avk3 ( duitstalige database stamboomverliescoefficient zoiets) 100% is kun je al blij zijn, soms zie je avk4 nog 100%, maar meer heb ik nog nooit gezien. En heb net nog gekeken, gewoon willekeurige namen, willekeurige lijnen, uit verschillende continenten, totaal andere honden als hier, weer kom ik al tegen die in 3e generatie al niet meer 100% verschillende honden hebben. Alle 3 mijn honden hebben avk3 nog 100% maar 4e generatie niet meer.
Op het moment volgens mij niet eens anders mogelijk bijna. Duiken ook steeds meer en meer problemen op.....
Ik begreep dat jullie bij dalmaten graag tot 10e generatie vrij zien?

Als ik bij de rasvereniging kijk , staan er 12 reuen op de deklijst, waarvan vlgs mij 8 kleinkind of achterkleinkind zijn van reu x. Sommige hebben zelfs dezelfde vader. En de andere zijn weer anders vewand met elkaar. Nou keuze volop. Nou hoef je niet in nl te blijven maar het stopt niet bij de grens. En daarnaast heb je in sommige landen een iets ander type newf ( noem het ff de mastino newf voor het beeld)
Tot de 10de generatie vrij van wat? Vrij van dubbele voorouders dus een inteelt coefficient van 0%? Dat is vrijwel niet haalbaar hoor. Je mag al blij zijn als je een COI van onder de 10% hebt als je over 10 generaties meet. Je kunt bij ons wel een "outcross" doen (over 10 generaties gemeten en laten we wel wezen, da's ook geen outcross) maar dan moet je naar een Amerikaanse reu.
Door Esther Q
#2935623
Stel je hebt een hond met een stamboom waarin de grote matadors in het ras niet zitten. En je zoekt een dekreu. En het is haast onmogelijk om een reu te vinden waar meneren matadoren ook niet in zitten. Vanaf welke generatie accepteer je een matador? Hoe ver weg moet ie zitten?
Door kaszi
#2935634
Pff das een moeilijke.  Bij ons ras bestaan die reuen niet.
Het nestje dat ik nu heb.
Vader van de pupjes is eerste nest en zal slechts beperkt worden ingezet. Vader van die vader is 3de nest en heeft in totaal 9 puppen voortgebracht.  Vader van de moeder heeft slechts 2 nestjes voortgebracht en daar blijft het bij in de stamboom met weinig gebruikte dekreuen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door