Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Joss
#28176
Even een vraagje van mij....
Ik wil Bor graag met oud en nieuw naar een pension brengen, maar nu kom ik er achter dat ik hem niet kwijt kan omdat Bor ingeent had moeten worden :-\. Geldt dat voor alle pensions?

Groetjes Josje !!
Gebruikersavatar
Door Joss
#28178
Oooops,

Hij staat helemaal bij de verkeerde thread :-[ :-[.... Leo zou je deze kunnen verplaatsen naar Vaccinaties etc...

Sorry !!
Door Jolly
#28202
tja helaas bij de meeste, zeg maar gerust bij zowat allemaal wel :-\

Ik heb helaas dan geen plek voor Tibor, omdat mijn Familie komt logeren anders had je hem zo kunnen brengen. Ik doe niet aan enten in mijn dag/vakantie opvang.
Gebruikersavatar
Door Joss
#28228
Jammer Jolly,

Ik zal morgen es even op mijn gemak internet afstruinen, heb toch morgen vrij JOECHEI !!
Door Lizzy
#28466
Hoi Josje, is jouw hond nog nooit geent?

Ik mag toch hopen dat er inmiddels wel pensions zijn die de nieuwe vaccinatie-schema's van Nobivac hebben overgenomen? (een maal per drie jaar).

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door Joss
#28518
We hebben Bor eenmaal geent als pup en hij is nu 2 jaar. Weet jij dan misschien waar deze pensions te vinden zijn Lizzy?
Door Lizzy
#28631
Nee, ik weet ze helaas ook niet, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat de pensions niet mee gaan met de vernieuwde "regels". Doen ze dat niet, vind ik dat geen streepje voor.... zij moeten toch op de hoogte zijn van het feit dat jaarlijks enten met Nobivac niet meer nodig is? Lijkt mij een criteria om op te selecteren.. Andere adresjes?
Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door Joss
#28696
Ik heb Bor zijn inentingsboekje er even bij gepakt en hij is zelfs vorig jaar april nog geent, ik ga inderdaad wel even verder zoeken.

Bedankt voor je info Lizzy !!
Door lekker kort
#34508
Enten voor het pension dat moet jaarlijks gebeuren, ieder pension moet geregistreerd staan en valt onder het honden en katten besluit.

Deze wetgeving word vanuit Den Haag opgelegt, daar kunnen fabrikanten met mooie schema's komen van eens in de 3 jaar, maar ieder bonafide dierenpension heeft een entingsplicht waarbij de enting niet ouder dan 1 jaar mag zijn, of tijdens het verblijf in het pension gaat verlopen.

Dit geld voor iedereen die beroepsmatig honden opvangt, breng je de hond bij een particulier dan gelden deze regels niet.

Groeten Lekker Kort
Door Lizzy
#34513
lekker kort schreef: Enten voor het pension dat moet jaarlijks gebeuren, ieder pension moet geregistreerd staan en valt onder het honden en katten besluit.

Deze wetgeving word vanuit Den Haag opgelegt, daar kunnen fabrikanten met mooie schema's komen van eens in de 3 jaar, maar ieder bonafide dierenpension heeft een entingsplicht waarbij de enting niet ouder dan 1 jaar mag zijn, of tijdens het verblijf in het pension gaat verlopen.

Dit geld voor iedereen die beroepsmatig honden opvangt, breng je de hond bij een particulier dan gelden deze regels niet.

Groeten Lekker Kort
Hallo Lekker Kort, welkom op Barfplaats! Oh is dat zo? Worden die regels opgelegd door Den Haag? Dat wist ik niet! Weer wat geleerd! Maar het is misschien een goed idee wanneer alle dierenpensions hier flink in tegen verweer gaan in Den Haag! Laat Den Haag dit zotte regeltje maar rap aanpassen! Ik weet namelijk zeker dat het de pensions niet uitmaakt of er 1 maal per jaar of 1 maal per 3 jaar geent wordt. Zij moeten zich gewoon aan de regels houden. Maar, het zou voor de dieren beter zijn wanneer ze niet meer ieder jaar geent worden en dus denk ik dat het diervriendelijk is wanneer de pensions en asiels een vuist maken!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 26 dec 2003, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lekker kort
#34520
Hoi Lizzy,

Dank je wel voor je welkom.

Of het iderenpensions wat uitmaakt, dat durf ik niet te zeggen, ik vermeld alleen dat wij ons aan de letter van de wet dienen te houden, onze vakorganisatie hoor ik hier ook nooit over, dus kennelijk leeft het niet onder de pensionhouders.

Zelf en dat is mijn persoonlijke mening vind ik jaarlijks enten wel belangrijk, ik zal uitleggen waarom.

Honden in een pension zitten bij elkaar komen overal vandaan, je hebt dus geen gesloten inrichting, en weet dus niet wat je binnen krijgt vooral ook door de incubatie tijd.

Als ik even terug grijp naar een paar jaar geleden met de varkenspest je hebt daar met gesloten bedrijven te maken en daar breekt zelfs nog een vreselijke ziekte uit.

Iedere dag word alles ontsmet maar je brengt een groep dieren bij elkaar en daarmee verhoog je de besmettingsdruk en het risico als alles dan geent is verlaag je de risico's.

Wat iedereen met zijn hond doet en hoe en wanneer je hem laat inenten dat is ieders eigen keus, maar zodra je hond naar een pension moet dient hij jaarlijks geent te zijn.

Bekijk het ook eens uit ons standpunt stel wij zetten de eissen niet zo hoog in en er breekt een ziekte uit, die een hoge mortaliteit heeft, hoe verkoop ik dat aan de eigenaren?

Dat gaan rechtzaken worden, ik ben best in voor vernieuwing maar dan wil ik wel de wet achter me hebben staan, wij als pensionhouders zijn maar een kleine groep, degene die een vuist kunnen maken dat zijn de fabrikanten, die zijn veel machtiger.

Groeten Lekker Kort
Door Lizzy
#34523
Hoi Lekker Kort, tja, er zit natuurlijk wel wat in dat de fabrikanten een vuist moeten maken. Zij zouden natuurlijk ook tegen Den Haag kunnen zeggen "Hallo mensen, onze vaccines beschermen 2 of 3 jaar en dus".

Met de rest van jouw verhaal ben ik het toch niet helemaal eens. Een vaccin biedt twee jaar bescherming (geen drie trouwens). En als het twee jaar bescherming biedt, dan biedt het twee jaar bescherming, ondanks de besmettingsdruk.

Ik denk daarom dat als de fabrikanten wel druk zouden uitoefenen op de regering, dat een pension gerust dit kan aanpassen naar 1 maal per twee jaar.

OH JEETJE! Ik weet overigens niet of alle fabrikanten dit garanderen. Dat is mogelijk de reden waarom Den Haag de regels ook niet aanpast! Ze kunnen moeilijk de regels schrijven per fabrikant-merk!

Nou, ik ben blij dat je hebt gereageerd, want nogmaals, zo heb ik weer wat geleerd!! Super!
Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 27 dec 2003, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#34558
Zou mooi zijn Lizzy maar de meeste pensions hebben nog geen flauw benul van deze materie. En iets wat ze niet weten en ook niet interesseert daar zullen ze dan echt geen vuist voor gaan maken, dat laten ze aan de eigenaren van de hond over. En aangezien deze in Den Haag toch niet zullen worden gehoord (zoals met alles) zullen we er geen steek wijzer van worden. De enige oplossing zou zijn een dierenarts te zoeken waarvan je de hond zelf mag inenten. Doe ik zelf inmiddels ook al jaren ;).
Door lekker kort
#34560
Hoi Lizzy,

Wat het enten betreft kunnen we hele lange discussies voeren, ik bekijk het nu letterlijk vanuit de praktijk en mijn ervaring daarin.(en die blijkt vaak anders dan in de theorie)
Het was mij niet bekend dat bepaalde fabrikanten hun vaccins voor 2 jaar bescherming garranderen.
Ik lees een hoop maar ben dat niet tegen gekomen.
Hondenziekte dient iedere 2 jaar geent te worden, parvo en lepto en de rest ieder jaar, extra enten tegen kennelhoest de meningen onder dierenartsen zijn al verdeeld.(dat is iets tussen de klant en de dierenarts)
Waarom verlang ik deze inentingen? puur om het feit dat ik honden van verschillende eigenaren hier krijg voor wie de hond veel betekent, je probeerd risico's zoveel mogelijk te vermijden, het is niet uit te sluiten maar de kans wil je zo klein mogelijk hebben.
Je hebt toch de verantwoording voor andermans dieren en dat drukt soms best wel zwaar op je.
Ik weet ook wel dat enten geen 100% garantie geeft, een dier kan altijd ziek worden, maar krijgt één hond iets dan loopt de rest minder risico om dat ook te krijgen.
Klanten staan altijd als eerste klaar om het vingertje naar jou te wijzen als het dier ziek word, dus wat doe je als ondernemer hoge eissen stellen.
Fabrikanten garanderen dat hun vaccins voor één jaar beschermen dat zullen ze wel met onderzoek aangetoont hebben, natuurlijk houd de bescherming niet na 1 jaar op, maar het zal wel een gemiddelde zijn van onderzoek en om een veilige marche aan te houden.
We hebben nu eenmaal te maken met het honden en kattenbesluit daar staan ook dingen in waar ik mijn bedenkingen bij heb, maar de wet is er nu eenmaal, of het een verbetering is van de oude wet? daar zijn de meningen ook over verdeeld, op sommige punten wel en op andere weer niet.
Zoals met zoveel wetten ze worden opgesteld door mensen die de praktijk niet door en door kennen.

Groeten Lekker Kort.
Door roger
#34571
<<Ik lees een hoop maar ben dat niet tegen gekomen.<<

Ik weet het niet 100% zeker meer , maar ik vermoed dat er in het vakblad van de Nederlandse Dierenartsenvereniging een heel artikel over gestaan heeft in het januari nummer van 2003.
Ik ga dat effe trachten terug te vinden.

Wat ik wel zeker weet is dat bepaalde fabrikanten bij dierenartsen in de praktijk, lezingen zijn gaan geven over dit onderwerp,en die nieuwe producten, waar in een klap de geldigheid van werd verdubbeld in tijd, en dat die dierenartsen hierop hun klienteel oa. kennelhouders edm; hebben uitgenodigd , en dat was in Nederland.


Uiteraard gaan die fabrikanten of die da. geen druk uitoefenen om die wet aan te passen want dan snijden ze in hun eigen finacieel vel.

Gr.
Roger.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door