Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2817713
Vanavond had ik ineens een ingeving ... Meneer eet wel kip uit blik, dus waarom geen rauwe kip ?
Nu aten wij toevallig zelf kip vandaag, en dus heb ik een klein rauw blokje tot puree gemaakt en dit door zijn blikvoer gedaan
Hij at een paar hapjes, en ineens kreeg hij de rauwe kip in zijn bek en je zag hem denken, iehwwwwwwwwwww

Toen heb ik het even anders aangepakt, want hij heeft honger en ik wil gewoon dat hij wat eet
Dus ik heb wat op mijn vinger gedaan, en heb een deel achter zijn lip gedaan en wat op zijn poten gesmeerd  :whistle:

In eerste instantie was die daar erg boos om, maar toen die begon te likken zag ik zijn blik veranderen, en de kleine stukjes die op de grond vielen uit zijn vacht wilde hij ook opeten, dus heb ik zijn eigen bak weer neergezet en die heeft meneer zo goed als leeggegeten  :mbounce:
Het laatste stukje blik met de rauwe kip heb ik uitgesmeerd op zijn poot, en dat is nu ook op  :P

Dwangvoeding vond ik te ver gaan, maar zelf wat uitsmeren in zijn bek en/of op zijn poot mag best toch ?  :biggrin2:
#2817729
Kat int bakkie,  :biggrin2:

Ik zat net het hele topic te lezen en wilde reageren met waarom alleen met dat konijn blijven proberen... Hier vinden ze zowel tam als wild konijn erg lekker, maar het zit altijd in eigengemaakte mix van minstens 5-6 diersoorten. De meeste katten zijn nou eenmaal pietlutten met eten en wat de boer niet kent... hahahaha.

Kip en kalkoen vlees vinden de meeste katten lekker en ook stukjes hart. Als voor hart de neus opgehaald wordt, helpt het om het even in kokend water te doen -- binnenkant blijft rauw en zo wennen ze aan de smaak.

Uitsmeren over z'n bek en poot is geweldig idee!  :D Katten zijn hele schone dieren dus die willen die "zooi" gelijk schoonmaken!
#2817749
Dwangvoeren gaat wel wat ver, maar ik het heb ook wel eens gedaan bij Luis hoor.
In het begin was hij ook erg kieskeurig en achterdochtig. Nu weet ik wat hij lust, maar toen was dat maar erg weinig.
Zelfs parelhoen ging er gemengd met kip niet in.  Nu  zou hij de bak mee opeten.  :biggrin2:
Dus moest ik wel wat volhouden en ik dacht met wat geduld hem wel aan het eten te krijgen.  Alleen is Luis niet zo gefocussed op eten. Hij eet net zo lief niet.  Dus hield meneer dat met gemak 2 dagen vol en daarna wilde hij zelfs niets wat hij eigenlijk wel lust.  Gewoon, interesse weg.  HIj kwam zelfs niet meer snuffelen.
Dus ja, wat doe je dan? Dan heb ik wel gedwangvoerd.  Gewoon om er iets in te krijgen zodat hij weer uit zichzelf zou eten.

Om hem iets te leren eten, lijkt me dwangvoeren echter niet zo'n strak plan. Veel kans dat je net het tegengestelde bereikt en hij vers gaat linken met dwang.
Nu weet ik dat bij Luis mengen met wat lekkers gewoon de beste methode is.  En een klein stukje voor zijn neus leggen als hij niet meteen aan zijn bakje begint.  Hij heeft mij daar in getraint, das waar, maar hij eet nu wel gewoon stukken beter dan voorheen.  :)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 25 nov 2013, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#2817757
Mwah, ik vind vlees uitsmeren in zijn bek en/of op zijn poot niet dwangmatig voeren
Hij laat zich nog net zoveel knuffelen als daarvoor en rent niet weg -> dat was anders toen hij met dwang zijn medicatie moest innemen dmv dwangmatig voer in zijn bek doen incl medicatie (toen bleef hij ook kokken tot het er weer uit kwam  ::))

Ik doe het ook niet elke keer, maar vanavond had ik zoiets van, hop niet zeuren ! Proeven en dan pas oordelen ipv vooraf al je neus er voor op te trekken  :biggrin2:
#2817958
Jeuj !!
Vanmorgen beide een blikje ... Beer met aanvulling konijnKVV, en Max met aanvulling gemalen kip
Beide hebben 90% van het schaaltje opgegeten, zonder dwang en incl de aanvullingen  :D
Bij Beer lag er nog een stukje KVV in het bakje, dus dat heb ik op de tafel gelegd en daar at meneer het zo op (die heeft moeite met al het zachtvoer dat het aan het bakje blijft zitten, dus hem even geholpen)
Ik ben blij !!

Heeeeeeeeel voorzichtig gaat het kwartje vallen hoop ik !
#2818358
En Beer eet ook al KVV zonder blik !
Ok, ik moet er wel een snoepje opleggen waar die dan omheen eet en uiteindelijk bij het snoepje komt, maar dat mag de pret niet drukken !!
Geef hem liever per voeding 1 snoepje dan blikmeuk  :biggrin2:

Max doet het op een tempo rustiger, daar ben ik nog met kleine fliebeltjes rauwe kip bezig, maar hij eet er ieder geval van !
#2819061
Het is zo bizar !
Vandaag een heel klein friemeltje haas spiervlees door het eten gedaan
Beer at het zo op, maar Max gaat direct in de modus "dit ken ik niet, dus hoef ik niet"

Heeft iemand een idee hoe ik Max kan laten wennen aan nieuwe smaakjes ? Want de kip gaat nu goed (heb nog maar heel weinig blikvoer nodig) maar ik kan hem toch moeilijk een tijd op alleen kip zetten  :-\
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door